Nieuws

Admiral’s Cup 2005 afgeblazen

Dankzij positieve internationale reacties op de (re-)organisatie van de Admiral's Cup 2005, bestond de optimistische verwachting dat deze klassieke wedstrijdserie bij Cowes dit jaar door zou gaan. Het mag niet zo zijn...

14:43

Dankzij positieve internationale reacties op de (re-)organisatie van de Admiral’s Cup 2005, bestond de optimistische verwachting dat deze klassieke wedstrijdserie bij Cowes dit jaar door zou gaan. Het mag niet zo zijn. Vandaag maakte de RORC bekend, dat er tot nu toe te weinig definitieve inschrijvingen zijn – namelijk twee – om te kunnen rekenen op voldoende deelname. Moeizame teamsponsoring, voortgaande professionalisering en terughoudende booteigenaren zijn slecht enkele redenen waarom de samenstelling van teams niet van de grond is gekomen. De Amerikaanse afmelding op 12 maart legde de bijl aan de wortel van het voormalige officieuze wereldkampioenschap zeezeilen. Om aspirant deelnemers kosten en moeite te besparen meende de organisatie een punt achter de voorbereiding te moeten zetten.
De tweejaarlijkse Admiral’s Cup wordt verzeild met drie boten per team. Dit jaar zouden dat zijn: een Swan 45, een Mumm 30 en een IRC-jacht (International Rating for Clubs: een Engels handicapsysteem. Zie Zeilen 4, blz. 108). In Nederland zijn over deelname wel gesprekken gevoerd, maar die kwamen niet veel verder dan de borreltafel. In 1999 won het Nederlandse team met schippers Hans Eekhof, Roy Heiner, Peter de Ridder, Jochem Visser en Bouwe Bekking de laatste verzeilde Admiral’s Cup. Dat was ook het jaar waarin de Fastnet Race voor het eerst geen onderdeel van de Admiral’s Cup meer was. Het aantal deelnemende teams was toen over de jaren al geslonken van negentien tot negen. Sindsdien is het de RORC niet gelukt dusdanige aanpassingen door te voeren dat de serie doorgang kon vinden

Last modified: 7 september 2006
Sluiten