Vaartest

Grand Soleil 34: Alleskunner als eerbetoon

09:09

Gebouwd als eerbetoon aan de eerste 34 en als antwoord op de boten die offshore shorthanded het wedstrijdveld domineren. Een krachtpatser op 34 voet, die niet onderdoet voor zijn grotere broers. De Grand Soleil 34.

Soms werkt het weer mee, soms werkt het tegen. In ons geval werkte het weer beperkt mee: op de dag dat we de Grand Soleil 34 testen treffen we licht weer: tot acht knopen. Zeker voldoende om te kunnen beoordelen hoe de boot zich met licht weer gedraagt, maar helaas niet genoeg om de absoluut aanwezige surfeigenschappen uitgebreid te proberen. We varen met bouwnummer twee. Deze boot is standaard uitgevoerd, met Dacronzeilen en een vaste tweebladschroef. Misschien niet de beste uitvoering om de potentie van een snelle  toerwedstrijdboot te testen, maar desalniettemin staat deze boot zijn mannetje (of vrouwtje, wat je wil).

(c) Eric van den Bandt

Zeilen

Dertig paardenkrachten komen tot leven en we varen de haven uit. De Volvo Penta is wat sterker dan de standaard motor. De boot is uitgerust met een ondiepe kiel en is daarom iets zwaarder dan de gebruikelijke 2200 kilo. De diepe standaardkiel steekt 2,18 meter. In de wedstrijdversie is de boot voorzien van koolstof mast, boegspriet, Tuff Luff, klapschroef en gennaker. Wij zeilen met een symmetrische spinnaker.

Zeilen 11/2018

Wil je weten wat er verder in de vaartest staat? Je leest het in Zeilen 11/2018! Koop het nummer hier online of in de winkel.

Lees ook: Alle vaartesten online en Saffier Se Lounge: Dagzeiler van 12 meter

Omslagfoto: Eric van den Bandt
Tekst: Marinus van Sijdenborgh

Tags: Last modified: 16 maart 2021
Sluiten