Actueel

Staande Mastroutes gestremd?

14:49

(c) Klaas Wiersma

Update donderdag 9 augustus: De bruggen in de Ringvaart Haarlemmermeer zijn weer in gebruik en Amsterdam toont ook geen stremmingen meer. De route via Haarlem is nog steeds gestremd.

Update dinsdag 7 augustus: De route door Amsterdam is inmiddels weer open. Slechts de Leimuiderbrug in de Ringvaart is nog tot nader order gestremd. Voor actuele stremmingen kijk je op Telektekst pagina 721 of op de website van Rijkswaterstaat (RWS): vaarweginformatie.nl

Door de droogte zijn beide binnenlandse routes om met staande mast van het Markermeer naar de Zeeuwse delta te varen gestremd. Het alternatief voor de Staande Mastroute loopt over de Noordzee. Een paar jaar terug was de Staande Mastroute (SMR) ook al enige tijd gestremd midden in de vakantieperiode. Toen blokkeerde een omgevallen kraan de vaarweg door Alphen aan den Rijn.

Grote Sluis Spaarndam. (c) Zandcee

Zout water krijgt de overhand

De Grote Sluis bij Spaarndam wordt niet meer gebruikt voor pleziervaart, om verzilting te voorkomen. Door de aanhoudende droogte neemt de toevoer van zoet rivierwater af en krijgt het zoute zeewater de overhand. Het zwaardere zoute water vormt op de rivierbodem een ‘tong’ ver landinwaarts. Normaliter wordt dat zoute water door de grote aanvoer van zoet water verder naar zee gedwongen. Het zoute water zorgt ervoor dat het grondwater in de omgeving van de rivier verzilt – zouter wordt.

Omleiden

Rijkswaterstaat heeft in de monding van de Hollandse IJssel bij Krimpen aan den IJssel en in de monding van de Lek bij Kinderdijk verzilting geconstateerd. Om dat tegen te gaan worden verder stroomopwaarts maatregelen genomen. De stuw bij Hagestein (nabij Nieuwegein) wordt verder opengezet om het zoute water terug te dringen. Normaliter stroomt daar acht kubieke meter water per seconde doorheen. Dat wordt nu dertig meter per seconde.

Stuw bij Hagestein wordt verder opengezet. (c) Jeroen Komen

Het extra water dat wordt betrokken uit de Lek wordt aangevoerd vanuit de Waal en het Amsterdam-Rijnkanaal, waardoor de scheepvaart niet meer veilig gebruik kan maken van de sluizen bij Tiel. Binnenvaart vanuit Duitsland naar Amsterdam moet gebruik maken van het Pannerdensch kanaal en de Nederrijn.

Bruggen klem

De bruggen in Amsterdam waren al eerder gestremd door het warm weer. Door de hitte zet het metaal van de bruggen uit en komt de brug klem te zitten tussen bij de oevers. Sommige bruggen kunnen nog wel open, maar daarna niet meer dicht, waardoor de verantwoordelijke instanties ze uit voorzorg dicht houden. Dat gebeurt bijvoorbeeld regelmatig met de bruggen in de A44 en de spoorlijn Den Haag-Amsterdam over de ringvaart (respectievelijk Kaagbrug en Ringvaartbrug) bij Buitenkaag.

Scheveningen is weer open. (c) ANP/Jerry Lampen

Buitenom terug

Wil je buitenom terug naar het Markermeer of naar de Zeeuwse delta? Via IJmuiden, Rotterdam of Stellendam kun je eenvoudig buitenom terug. Je kunt eenvoudig een tussenstop maken in de haven van Scheveningen (die is weer open voor passanten). De enige horde van betekenis die je hoeft te nemen is de Maasmond, waar regelmatig grote koopvaardijschepen langskomen. Voor passage daar is voldoende bootsnelheid en een marifoon belangrijk. Verder heeft het niet veel om het lijf; over de passage daarvan lees je meer in Zoef on Tour deel 1 in Zeilen 08/2018.

Omslagfoto (c) Klaas Wiersma

 

Tags: Last modified: 9 augustus 2018
Sluiten