Actueel

Rechtszaak tegen eigenaar gekapseisde boot in eindfase

15:57

Photograph of Cheeki Rafiki's upturned hull highlighting keel bolts

Douglas Innes, eigenaar van Stormforce Coaching, staat terecht voor de dood van vier Britse zeilers. In mei 2014 verloor de Cheeki Rafiki, eigendom van Stormforce Coaching, zijn kiel en sloeg om. De vier opvarenden zijn nooit teruggevonden. Eigenaar Innes is schuldig bevonden wegens nalatig onderhoud aan de boot. Zelf pleit hij onschuldig te zijn.

Het proces is al vier weken bezig, de laatste bewijzen zijn intussen op tafel gelegd. Nu is het aan de jury een oordeel te vellen. Veel was al bekend vanuit het onderzoek van de Marine Accident Investigation Branche (MAIB). De belangrijkste bevindingen publiceerden we destijds al op onze site (lees ze hier).

Er zijn twee dingen aan de hand: Het is niet duidelijk of de Cheeki Rafiki onder commerciële richtlijnen vaart en eigenaar Innes lijkt nalatig te zijn geweest. Maar als de boot niet onder commerciele richtlijnen vaart, is de nalatigheid minder streng. De Cheeki Rafiki voer onder de Maritime en Coastguard Agency (MCA) categorie 2 charter code. Dit betekent dat deze tot op 60 mijl buiten een ‘veilige haven’ mag varen, de kiel verloren ze op 700 mijl buiten de kust. Maar, de boot werd door ervaren zeilers met de juiste papieren terug gevaren na een wedstrijd. Of ze dan nog onder die bewuste code vielen, lijkt voor niemand helemaal duidelijk te zijn.

Small Commercial Vessel Code
Daarnaast moest de boot geïnspecteerd worden volgens de richtlijnen van de Small Commercial Vessel (SCV) Code. De deadline voor de laatste inspectie lag op 18 maart 2014, aangezien de boot op dat moment in de carribean lag, vroeg Stormforce Coaching uitstel aan. Deze werd afgewezen door de Yacht Design en Surveyor’s Association (YDSA) inspecteur. Cheeki Rafiki werd niet geïnspecteerd en de geldende code was hierdoor niet meer geldig. Of de gebreken van de kiel tijdens een inspectie gevonden zouden zijn is niet te zeggen. Wel laat het rapport zien dat de kielbouten afgebroken waren en er roestvlekken rondom de bouten zaten. Dit moet opgemerkt zijn wanneer de boot voor afvaart was gecheckt.

Andrew Matthews/PA

Nalatigheid eigenaar
Innes was verantwoordelijk voor deze inspectie. Uit het onderzoek bleek al dat de boot al eens was vastgelopen aan de grond. De kiel is daarop gerepareerd, maar vermoedelijk is de integriteit van de constructie wel aangetast. Nalatigheid is ook te halen uit de gebeurtenissen voorafgaand aan het kapseizen van de boot. De bemanning had Innes een dag voor het ongeluk een bericht gestuurd dat er een lek in de boot was. De zeilers voeren door onstuimig weer en de golven zorgden voor flinke klappen. Innes reageerde in eerste instantie nauwelijks op het bericht, gaf ze slechts wat advies. Pas toen er een dag later nog een bericht kwam dat de situatie verslechterde, belde hij de kustwacht. Het bleek te laat, de kiel scheurde af en de boot kapseizde. De bemanning had geen tijd meer om het reddingsvlot los te maken, die overigens ook niet op de juiste plek bevestigd was. De boot werd gevonden, maar door het onstuimige weer was er geen kans deze te borgen. Er is nog met man en macht gezocht naar de zeilers, maar tevergeefs.

Uitspraak volgt binnenkort
De rechtszaak tegen Innes en zijn bedrijf Stormforce Coaching startte begin juni, drie jaar na het ongeluk. Zijn nalatigheid wordt ook omschreven als kostenbesparing, een besparing die hij moest bekopen met het leven van vier zeilers. Dit proces en de gevolgen van het ongeluk moet een waarschuwing zijn voor velen. Inspecties zijn er niet voor niets en vergroten de veiligheid aan boord. Het proces loopt nog, de uitspraak volgt binnenkort.

Foto boven: United States Coast Guard

Last modified: 12 juli 2017
Sluiten