Actueel, Nieuws

‘Oud’ hout op zee: met een Palingaak naar Londen

19:05

Op 15 juni gooit de palingaak Korneliske Ykes II de trossen los voor een drieweekse reis: naar Londen en weer terug naar Heeg. Voor het eerst na 80 jaar steekt er weer een palingaak -met levende paling aan boord- het Kanaal over naar de voormalige Dutch Mooring aan de Theems, vlakbij de London Tower Bridge.

The Queen aan boord?

In 2009 gleed de reconstructie van de oorspronkelijke Korneliske Ykes van de helling. Vanaf het begin was het de bedoeling met de Korneliske Ykes II naar Londen te zeilen. Op 15 juni is het eindelijk zo ver. De aak en bemanning gaan niet zomaar richting de Engelse hoofdstad aan de Theems. Van 25 tot en met 27 juni organiseert de Sustainable EEL Group een congres over duurzame palingvisserij. Chairman Andrew Kerr kijkt er erg naar uit om opnieuw een palingaak te mogen begroeten, die afmeert aan de Dutch Mooring. Zelfs Her Majesty The Queen is zeer geïnteresseerd in het kunnen begroeten van de palingaak, maar zij wacht het advies van haar minister van cultuur af, voordat ze besluit de aak te bezoeken.

Oefenen

Vroeger zeilden drie mannen zo’n grote houten aak van 18 meter, met 12 ton levende paling aan boord, naar de overkant. Naar schatting zal daar nu een 11-koppige bemanning voor nodig zijn. Ervaring met het zeilen op ruim water bestaat niet meer. Vandaar dat het organiserend comité ‘De palingaak naar London’ oefenweekenden organiseert om de bemanning en het schip klaar te maken voor deze unieke reis. Op 13 en 14 april vond het eerste oefenweekend plaats vanuit Stavoren. ’s Ochtends vroeg op zaterdag lag het ijs nog aan dek. Met overkomende hagelbuien en natte sneeuw, werd het een tocht voor bikkels. Op zaterdag haalde de wind op het IJsselmeer aan tot een dikke 5 Beaufort. Een mooie gelegenheid om te ontdekken wat het schip kan hebben en hoe je varend een rif steekt. Snel werd duidelijk dat de schootvoering van de kluiver en het grootzeil niet optimaal was. Geilijnen ontbraken en neerhalers van kluiver en fok waren nog niet gemonteerd. Het schootblok van de fok zat niet goed geborgd met als gevolg dat het losliet. Gelukkig gebeuren deze zaken tijdens de oefenweekenden.

Stuurtalie

Sturen met een stuurtalie blijkt lastiger dan gedacht. Wanneer het water ruwer wordt, beukt het enorme helmhout storend tegen je ribbenkast. Meer dan een uur sturen houd je dan niet vol. Bovendien is je bovenlijf dan al bont en blauw. Zondag stond in het teken van manoeuvreren. Overstag, overstag en nog eens overstag. Boothandling is belangrijk en iedereen moet blind zijn taak kunnen uitvoeren; de tocht naar Engeland is deels in het donker. Fok en kluiver trek je bak, maar aan de nieuwe lijzijde moeten al bemanningsleden klaarzitten. Het grootzeil moet aan en daar heb je drie man voor nodig. Bij de mast staat een de gijlijn te bedienen, zodat de gaffel onder de kraanlijn doorgaat. Voor de zwaarden zijn twee man nodig en dat geldt ook voor de bakstagen. Hoe ze dat vroeger met drie man
deden?

Op 11 en 12 mei wordt er weer geoefend. Ditmaal op de Waddenzee. De Korneliske Ykes II proeft dat voor de eerste keer zout!

Tags: , , , Last modified: 18 april 2019
Sluiten