Actueel

Jong zeiltalent: Jolbert van Dijks weg naar de Volvo Ocean Race

09:33

Jolbert van Dijk timmert hard aan de weg om uiteindelijk zijn ultieme doel waar te kunnen maken: meezeilen (en winnen) in de Volvo Ocean Race of America’s Cup. De 25-jarige jongen uit Lelystad heeft de grootste plannen. Zeilen ging hierover met hem in gesprek. De Melges 32, Team Heiner Talents, de F18 en de Moth. Gaat alles volgens plan? Nee. Maar waar een wil is, is een weg.

Kun je meer vertellen over de Melges 32?

“De Melges 32 gaat volgens plan of eigenlijk zelfs iets beter dan ik had verwacht. We hebben nu drie van de vijf evenementen achter de rug en hebben als team het gevoel dat we de goede kant op gaan. Samen maken we grote stappen en dan bedoel ik niet alleen op zeilvlak. We hebben de boot, een budget en een trainer gekregen van de eigenaar. Hiermee hebben we heel veel vrijheid gekregen. Zelfs zoveel dat het eigenlijk een uitdaging is. Dit is zeker een luxeprobleem, maar vooral ook een leermogelijkheid. Zo hebben we simpele administratieve taken, als zorgen dat iedereen zijn kosten declareert op een belastingtechnisch juiste manier en ervoor zorgen dat acht man op de juiste plek klaar staan om te kunnen varen. Ook komen we voor lastigere keuzes te staan zoals taakverdelingen. Wie is er verantwoordelijk voor welk gedeelte van de boot? Het moeilijkste is misschien nog wel dat je met acht mensen op een boot staat met allemaal verschillende achtergronden, ideeën en meningen. Hoe zorg je er nou voor dat we elkaar aanvullen en niet elkaar in de weg zitten?”

Wat is jouw taak binnen het team?

“Vorig jaar was ik het hele jaar voordekker. Voor twee evenementen was ik de tacticus en voor één evenement moest ik het stuur overnemen omdat de gebruikelijke stuurman naar Canada moest voor een project met de universiteit. Nu heb ik dus wedstrijden gevaren op heel verschillende maar belangrijke posities. Het is erg leuk om dan te zien dat de kennis die je op een positie opdoet heel nuttig kan zijn op een andere positie. Zo merk je als stuurman wat belangrijk is om te horen van de tacticus en als voordekker weet je precies wat je wel en niet kan doen in manoeuvres als stuurman en tacticus. Alle posities zijn van elkaar afhankelijk en kunnen elkaar het leven heel veel makkelijker of moeilijker maken. Daarom ben ik heel blij dat ik alleen in dit project al drie rollen heb mogen vervullen.”

Wat doe je bij Team Heiner Talents?

“Ik hoor bij de lichting van 2014, dus dat betekent dat ik eigenlijk het ‘opleidingstraject’ al heb gedaan. De opleiding die de Talents doorlopen duurt drie jaar. Je leert onder andere boothandling, samenwerken en onderhoud van boten. Nog steeds ben ik vaak bij Team Heiner te vinden en maak ik deel uit van veel trainingen en wedstrijden.”

En hoe gaat het met de F18?

“De F18 ging tot nu toe helaas iets minder soepel dan gepland. De afgelopen twee jaar hadden we het supergoed gedaan met een tweede plek op het EK en een bronzen medaille op het WK. Dit jaar zouden we in maart/april een nieuw prototype boot en zeil krijgen. Deze zouden we dan uitgebreid testen en voor het WK gebruiken. Alleen door verschillende problemen kwam de boot pas aan op de dag dat we gingen vertrekken. Het is natuurlijk niet ideaal om een gloednieuw prototype meteen mee te nemen naar een WK zonder hem te testen. Maar dat het zo slecht zou uitpakken, had ik niet kunnen bedenken. We waren echt de langzaamste boot van de hele vloot. Het enige voordeel was dat we na afloop goede feedback konden geven aan Nacra over de boot, zodat de problemen wat betreft de snelheid opgelost konden worden.”

Hoe verliep het ORC WK in Scheveningen?

“Een WK in eigen land is natuurlijk altijd fijn. Je hebt meer lokale kennis dan de meeste tegenstanders, logistiek scheelt het een hoop tijd en je kan af en toe een nachtje in je eigen bed slapen. Dat kan ook heel fijn zijn. Ik voer mee als navigator en mid-bow op een Farr 40 genaamd Mr. Brightside. Als navigator doe je tijdens lange afstand wedstrijden, zoals voor zichzelf sprekend, de navigatie. Tijdens de kortere wedstrijd gebruik je computersystemen om de tacticus te helpen met zijn beslissingen. Als mid-bow ben je een soort van tweede voordekker. Twee heel verschillende taken dus op verschillende plekken van de boot. Hierdoor was het af en toe een beetje chaotisch. Desondanks was het zeker een heel leerzame en uitdagende ervaring. Na twee langere offshore wedstrijden en zeven kortere inshore wedstrijden werden we zesde van de wereld.”

Wat hoop je uiteindelijk te bereiken?

“Ik vind zeilen, voornamelijk wedstrijdzeilen, echt het allerleukste dat er bestaat. Dan kom je natuurlijk al heel snel uit met op een doel als de Volvo Ocean Race of de America’s Cup. Ik vind de sport fantastisch en wil het de rest van mijn leven blijven doen. Uiteindelijk wil ik het liefst mijn ‘werk’ hiervan maken.”

De Nederlandse Carlo Huisman aan boord van Team Brunel. (c) Yann Riou

Zeilen 10/2018

Wil je binnenkort meer lezen over jong talent in de Volvo Ocean Race? Dat kan! In Zeilen 10/2018 kun je een uitgebreid artikel verwachten over hoe hard Carlo Huisman (Team Brunel), Ben Piggot (Sun Hung Kai/Scallywag) en Emily Nagel (AkzoNobel) hebben gewerkt om met de Volvo Ocean Race mee te kunnen doen.

Last modified: 1 september 2018
Sluiten