The Ocean Race

IMOCA’s varen volgende Volvo Ocean Race

14:02

Sailing aerial images of the IMOCA boat Hugo Boss, skipper Alex Thomson (GBR), during training solo for the Vendee Globe 2016, off England, on September 16, 2016 - Photo Cleo Barnham / Hugo Boss / Vendée Globe Images aériennes de Hugo Boss, skipper Alex Thomson (GBR), lors d'une sortie d'entrainement en solo au large de l'Angleterre, le 16 Septembre 2016 - Photo Cleo Barnham / Hugo Boss / Vendée Globe

De International Monohull Open Class Association (IMOCA) is een samenwerking aangegaan met de Volvo Ocean Race. Tijdens de laatste dagen van de Volvo Ocean Race in Scheveningen kwamen zeilers, ontwerpers en organisators bijeen om afspraken te maken.

Juiste stap

Now Way Back gevaren door Pieter Heerema (c) Jacques Vapillon / No Way Back

Johan Salen is vice-president van de Volvo Ocean Race: “We moeten de volgende race een succes maken voor de sport en voor het bedrijfsleven. We hebben het vertrouwen dat dit de juiste stap is. De stap naar foilende monohulls, zal meer zeilers, teams en de nautische industrie aanspreken om naar de volgende editie toe te werken.” Klasse-voorzitter Antoine Mermod, voorheen de projectmanager van Pieter Heerema’s Vendée Globe-campagne, is ook blij met de stap: “Door deze overeenkomst krijgen de IMOCA-eigenaren en -zeilers toegang tot de meest belangrijke offshore zeilrace in de wereld.”

Antoine Mermod (links) (c) Pedro Martinez/Volvo Ocean Race

VO65 niet vernieuwend genoeg

Tijdens de afgelopen race kwam de VO65 onder druk te staan. De ‘Tank’ was een eenheidsklasse en volgens velen niet snel genoeg. Simeon Tienpont bewees met Team AkzoNobel dat de boot zeker wel snelheidspotentie heeft door niet alleen het 24-uursrecord van de VO65 te verbreken, maar ook het record van alle voorgaande edities. Toch is er behoefte aan vernieuwing. Foilen is in opmars en in de IMOCA-klasse worden er al goede resultaten geboekt met de foils. Bovendien varen de Open-60’s bijna net zo hard als de Volvo-boten, ook al zijn ze 5 voet korter en worden ze doorgaans door 1 of 2 man gezeild. Door de Volvo Ocean Race te varen met IMOCA’s kunnen de boten weer leidend zijn op het gebied van jachtontwerp en technologie.

Winnaar Caudrelier: “Goed nieuws”

Winnaar Charles Caudrelier (c) Ainhoa Sanchez/VOR

Kersverse Volvo Ocean Race winnaar Charles Caudrelier vindt het een opwindende stap. “De Open 60’s zijn geweldige boten. Ik vind het fantastisch om met de boten te zeilen en ik denk dat het publiek het leuk gaat vinden. Als de twee beste offshore zeilraces in de wereld samen verder gaan in de zelfde klasse, dan is dat wat mij betreft goed nieuws.” Bouwe Bekking denkt dat de nieuwe generatie zeilers het foilen heel belangrijk is en dat de manier van zeilen met de IMOCA’s aansluit bij die wens.

Dee Caffari na de finish van de Vendée Globe (c) OnEdition 2009

Kritiek

Dee Caffari was deze editie van de Volvo Ocean Race schipper van Turn the Tide on Plastic. Voor de Volvo zeilde ze veel wedstrijden in de IMOCA-klasse, waaronder de Vendée Globe. We spraken met haar over deze stap. Caffari: “Ik snap waarom Volvo samen wil werken met de IMOCA-klasse. De klasse is progressief. Voorheen kwam alle innovatie bij de Volvo Ocean Race vandaan, maar nu loopt de IMOCA-klasse wat betreft technologie en design voorop. Maar de Volvo Ocean Race is een race rond de wereld met een team. Op de IMOCA zou je met 4 of 5 man kunnen varen, niet meer. Ik vind dat geen volledig team en denk dat je daarmee de impact vermindert. De Volvo Ocean Race finisht doorgaans iedereen, maar in een IMOCA moet je anders zeilen, je moet meer managen. Push je te hard, dan gaan de boten sneller kapot. Met 5 man op een IMOCA is te doen, maar ik kan me niet voorstellen om op die manier rond de wereld te gaan. Varen met gasten is dus ook niet mogelijk zoals met de VO65. Volvo-boten zijn vooral veel moeilijker. “Wat doen we verkeerd?” vroeg ik tijdens de vorige editie van de Volvo Ocean Race aan Sam Davies. Ik was net 2 uur aan dek bezig om de boot hard te laten gaan in zware condities. Met een IMOCA in dezelfde condities zat ik beneden met een kopje thee het weerbericht te bekijken.

Toekomst

(c) Vincent Curutchet / DPPI

Hij was eerder het hoofd van de ‘Boatyard’ van de Volvo Ocean Race, maar nu staat Nick Bice voor een andere uitdaging. Hij moet de ontwikkeling van de klasse-regels voor de volgende editie van de race managen. “We hadden vier van de huidige IMOCA-ontwerpers die onst bijstonden om ons te helpen met de problemen die we moeten tackelen. Ons doel is om de regels voor het einde van het jaar klaar te hebben.”
Hoeveel bemanningsleden meevaren wordt ook besproken. De organisatie wil wel de rol van de ‘On Board Reporter’ behouden. Wat er met de VO65’s gebeurd is nog onbekend. Dat zal de komende weken duidelijk worden.

Omslagfoto: Cleo Barnham / Hugo Boss

Tags: , , , , Last modified: 15 juli 2021
Sluiten