Actueel

Gevangenisstraf geëist tegen organisatie die cocaïne per zeilboot vervoerde

18:30

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft onlangs gevangenisstraffen geëist tegen leden van een criminele organisatie die zich zouden bezighouden met cocaïnetransporten door middel van zeilboten. Het betreft volgens het OM een organisatie onder leiding van de hoofdverdachte die (wereldwijd) via overzeese transporten middels zeilboten vanuit Zuid-Amerika cocaïne invoert en vervoert in Nederland en die transporten voorbereidt. Tevens is volgens het OM sprake van witwassen.

De duur van de geëiste gevangenisstraffen variëren van 4 tot 8 jaar geëist tegen een hoofdverdachte uit Sneek en vijf van zijn familieleden en aanverwanten. Een zevende verdachte is alleen voor witwassen vervolgd en tegen hem eiste het OM één maand voorwaardelijk.

Schone romp voor de snelheid

Het onderzoek 26Azure is in 2013 gestart, mede op basis van informatie over de hoofdverdachte en zijn groepering, die zich zouden bezighouden met het vervoeren van cocaïnetransporten aan boord van zeilboten. Op de website van het OM wordt hun werkwijze als volgt beschreven: “Er wordt op zoek gegaan naar een vaarklare zeilboot in de Cariben. Bij de aankoop van de boot wordt erop aangedrongen om contant met zwart geld te betalen, het liefst fysiek in Nederland of ergens anders in Europa. Vervolgens wordt er onderhandeld en wordt de koop afgesloten. Daarbij wordt onder een valse naam opgetreden en de boot wordt op naam gezet van iemand anders dan de hoofdonderhandelaar. Ook de boot wisselt van naam, om traceren voor politie en justitie te bemoeilijken.

Wanneer de koop rond is, vliegt de bemanning betaald in en worden er nadere voorbereidingshandelingen getroffen, zoals het aankopen van een opblaasbootje, motor, proviand en brandstof. Ook wordt de romp van de boot schoongemaakt, opdat die snel kan varen.

Nieuwe boot voor nieuw transport

Tegelijk wordt de cocaïne geregeld om te vervoeren. Het liefst vanuit Suriname, waar de partij voor de kust kan worden opgehaald. De cocaïne lijkt niet zelf geproduceerd of aangekocht te worden, maar de groep treedt op als vervoerder van de cocaïne, waarna de groep wordt uitbetaald in cocaïne of geld. Bij het transport wordt gebruikgemaakt van jerrycans om de cocaïne in te vervoeren. Bij het uitvaren wordt als bestemming de Canarische eilanden opgegeven, om de autoriteiten om de tuin te leiden. Wanneer het transport klaar is, wordt een nieuwe boot aangekocht voor volgend transport.

Het internationale karakter van de drugshandel blijkt onder meer uit de reisbewegingen van de leden van de criminele organisatie. Zo zijn alle leden fysiek afgereisd naar Trinidad en zijn de meeste leden in Curaçao en Suriname geweest. Naast deze landen hebben leden ook onder meer Venezuela, Ecuador en Colombia aangedaan gedurende de ten laste gelegde periode begin 2013-eind november 2014.

Volgens het OM is gebleken dat de verdachten misbruik maken van het Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen (ICP), afgegeven in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.”

“Onvoorstelbaar”

Het OM rekent het verdachten zwaar aan dat zij niets geleerd lijken te hebben van fouten in het verleden, maar zich hardnekkig blijven schuldig maken aan het plegen van misdrijven. De hoofdverdachte werd geschorst tijdens het onderzoek, maar is vervolgens opgepakt en veroordeeld bij een drugstransport op Martinique. Nagenoeg alle verdachten zijn bekend bij politie en justitie, soms vanwege meerdere veroordelingen op het gebied van het voorbereiden van drugstransporten. Dat zij steeds herhaling vallen, vindt het OM “onvoorstelbaar” en is meegewogen in het bepalen van de zwaarte van de strafeisen.

De rechtbank doet op uitspraak 11 januari 2021.

Omslagfoto: JJ Cunning/CC BY-SA 1.0

 

Tags: , , , Last modified: 11 december 2020
Sluiten