Actueel

Foilen zonder kiel in America’s Cup

10:49

De boot voor de 36e America's Cup.

Een spannend en nieuw tijdperk is aangebroken voor de America’s Cup. Het concept van de AC75, de klasse waarmee wordt gezeild in de komende race, is gepresenteerd. Het is een 23 meter lange monohull met twee joekels van foils en zonder kiel.

De ontwerpteams van Emirates Team New Zealand en Luna Rossa hebben de afgelopen vier maanden een groot aantal monohull-concepten geëvalueerd. Het was hun doel om een klasse te ontwerpen die uitdagend én veeleisend zou zijn om mee te zeilen en waarbij het hoogste niveau van vaardigheid van de bemanning wordt beloond. Het concept van de AC75 is 75 voet lang en weegt vijf ton. Er is ruimte voor een team dat bestaat uit tien tot twaalf personen. De animatie laat een een boot zien met een T-vormig, geballast zwaard en zonder kiel. De boot moet in staat zijn zichzelf weer rechtop te krijgen als deze is gekapseisd.

Het was al duidelijk dat de Nieuw-Zeelanders, winnaars van de laatste editie van de America’s Cup, de vliegende catamarans (AC50’s) niet zouden laten terugkomen voor de komende 36e editie. Er moest weer écht worden gezeild en niet worden getrimd met behulp van mannen op fietsen.

Inmiddels hebben sinds 1851 al heel wat verschillende typen boten de revue gepasseerd. Hieronder een kort rijtje van bijzondere boten in de America’s Cup.

De boten in de America’s Cup

1. Aan de basis van de America’s Cup staat de schoener America. Op 22 augustus 1851 racete America tegen vijftien jachten van het Royal Yacht Squadron in de jaarlijkse 53-mijls regatta van de Club rond het Isle of Wight. America was acht minuten sneller dan de nummer twee in de wedstrijd.

America die de eerste race won. (c) Fitz Henry Lane.

2. In de jaren dertig werd de America’s Cup gevaren in de J-klasse. Deze sloepgetuigde boot wordt beschouwd als de beste racer van het tijdperk. De meeste jachten van de J-klasse werden vóór of tijdens de Tweede Wereldoorlog afgedankt omdat staal en lood kostbaar waren geworden voor de oorlogsinspanning. In het naoorlogse tijdperk werd het racen met de J-klasse veel te duur geacht, dus er kwam tot 1958 geen uitdager naar voren om het op te nemen tegen de titelhouder.

(c) Adrian Dennis.

Vanwege de Tweede Wereldoorlog werd de America’s Cup jaren niet geracet

 

3. Van 1958 tot 1987 werden de wedstrijden gevaren in de 12 meter-klasse. Pas in 1990 werd de klasse vervangen door de International America’s Cup Class. Deze werd vervolgens tot 2007 gebruikt.

Boten uit de 12 meter-klasse. een heel lange tijd werd er met boten uit deze klasse gezeild. (c) Adrian Dennis.

4. Gedurende de editie die in 1988 plaatsvond zeilde de eerste multihull mee in de wedstrijd. Boot Stars & Stripes van het Amerikaanse team. Ook was bijzonder dat deze catamaran met een vleugelzeil voer. De Nieuw-Zeelanders waren met hun KZ1 de tegenstander van Stars & Stripes. 

De eerste catamaran van de America’s Cup. (c) 2012 Morrelli & Melvin Design & Engineering. Inc.

5. In 2013 verschenen en voor het eerst boten met foils op het strijdtoneel. Foilen werd voor het eerst geïntroduceerd door Nieuw-Zeelanders. Nu is vliegen de standaard, op gekromde zwaarden niet groter dan een surfplank.

Wordt vliegen het nieuwe zeilen? (c) Ezra Shaw.

6. Afgelopen jaar was er wat bijzonders aan de hand bij de America’s Cup. Emirates Team New Zealand maakte namelijk gebruik van ‘fietsers’. Zij ruilden de koffiemolens in voor fietsen om zo de hydraulische systemen op druk te kunnen brengen. Dit keer wisten zij wél de felbegeerde Auld Mug in de wacht te slepen.

De trimmers van ETNZ trappen zich rot. (c) Clive Mason

Omslagfoto: Virtual Eye

Tags: , , Last modified: 22 november 2017
Sluiten