Actueel

Elbe-Weser-scheepvaartroute later dit jaar gestremd

15:24

De sluis bij Otterndorf aan de Elbe wordt dit jaar gesloopt en herbouwd. Volgens de Niedersäschisches Landesbetrieb voor Wasserwirtschaft, Küsten- und Naturschutz (NLWKN) is de sluis dit seizoen nog in werking, maar later dit jaar niet meer. Dit houdt in dat de toegang tot de Elbe-Weser-scheepvaartroute drie jaar wordt geblokkeerd en er een alternatieve route moet worden gevaren.

Het kanaal tussen de wateren Elbe en Weser is bijna zestig kilometer lang. Deze route is een beschermd en korter alternatief voor zeil- en motorboten. Op deze wijze kan de route buitenom langs Cuxhaven via de Noordzee worden omzeild en hoeft er niet via de Duitse Bocht te worden gevaren. Dit gebied op de Noordzee staat bij veel zeilers bekend als een lastig vaarwater.

Via deze route kan de Duitse Bocht worden omzeild. (c) Wikimedia.

Pleziervaart

Sinds enkele jaren vaart er geen beroepsvaart meer de Elbe-Weser-scheepvaartroute. De kleine wateren tussen Otterndorf en Bremerhaven worden alleen nog gebruikt door pleziervaartuigen met een diepgang tot 1,50 meter. In de loop van de nieuwbouw zullen ook verdere ligplaatsen voor de recreatievaart worden gecreëerd.

De andere sluizen bij de plaatsen Bremerhaven en Bad Bederkesa worden niet beïnvloed door de bouwmaatregelen. Dit geldt tevens voor de ligplaatsen in de haven van Otterndorf.

De huidige sluis bij Otterndorf werd gebouwd in 1853 gebouwd en in 1957 en 1985 gemoderniseerd. Dit keer wordt de sluis volledig vernieuwd. Er is berekend dat dit het laagste kostenplaatje met zich meebrengt. De pleziervaart moet het binnenkort dus een aantal jaar gaan doen zonder de beschermde en aanzienlijk kortere route van de Elbe richting Weser en vice versa.

Omslagfoto: Ra Boe/CC BY-SA 2.5

 

Last modified: 9 oktober 2019
Sluiten