OUD

Door dik en dun

09:22

 Wanneer u deze eerste editie van Zeilen van het nieuwe jaar openslaat, valt u waarschijnlijk direct iets op: dit is geen voorwoord van de hoofdredacteur. Vanaf heden leest u elke maand het voorwoord van een ander redactielid. Zo belichten we Zeilen door de ogen van de hele bemanning.

De start van de 70e Sydney-Hobart Race staat ook voor de deur. Al zeven keer op rij is deze beruchte race gewonnen door de Maxi Wild Oats XI. Dit jaar is er echter serieuze concurrentie. De splinternieuwe Maxi Comanche doet een worp naar de eindoverwinning en de snelste tijd. De internetfora explodeerden de afgelopen maanden door het aantal meningen over welke boot, of beter gezegd welk ontwerp zal winnen: de dikke of de dunne?

De op records azende Comanche heeft een breedte van maar liefst 8,10 meter; een hele wandeling voor de stuurman bij overstag. De even lange Wild Oats XI is met 5,1 meter veel slanker en heeft bovendien maar één stuurwiel. Door het brede en platte onderwaterschip zal Comanche gemakkelijk in plané raken op de ruime koersen. Maar hoe vergaat het die brede kont in een woeste zee aan de wind? Onder Wild Oats XI, ook wel ‘het Zwitsers zakmes’ genoemd sturen, snijden en kerven maar liefst zes appendages door het water om die smalle romp zo weinig mogelijk weerstand te laten ervaren. De meest opvallende is het horizontaal uitschuifbare vleugelprofiel dat de romp omhoog tilt. Zo komen de dikke en de dunne, het planeren en het foilen in één oceaanwedstrijd tegenover elkaar te staan. Met zulke grote ontwerpverschillen zijn het echter de weersomstandigheden die de winnaar aanwijzen. Is Hobart ruim bezeild, dan laat de recordbreker de wedstrijdwinnaar ruim achter zich. Maar moet er worden opgekruist, dan parkeert de recordzeiler z’n brede kont in de golven en zeilt ‘het Zwitsers zakmes’ door de boter.

Waar de Volvo Ocean 65 One Design de discussie verlegde van de boot naar de bemanning, blijft het bij de Sydney-Hobart ouderwets tobben over wie er nu weer de snelste boot heeft gemaakt. Dat de bemanning de boot optimaal vaart, wordt daarbij simpelweg als een gegeven aangenomen. De frictie tussen eenheidsklasse en ontwerpwedstrijd evenals tussen zeiler en boot; dat geeft ons weer stof om een prachtig blad te maken en onze heerlijk uiteenlopende sport het hele jaar door in papiervorm bij u op de deurmat te deponeren.

Willem Plet
Redacteur

Tags: Last modified: 16 maart 2021
Sluiten