Reisverhalen

Blog Black Moon – Nederland

09:49

Na jarenlange voorbereiding op een wereldreis met hun Taling 33AK uit 1988 ging afgelopen voorjaar ineens de horizon op slot. Niels Eikelboom (36 jaar) en Greetje Tops (35 jaar) zeilen inmiddels elf jaar samen en lezen evenzoveel jaren in wat er bij langere reizen komt kijken. De voorbereidingen op zowel technisch als op psychologisch vlak vereisen veel tijd, energie en motivatie. Wat betreft het laatste is er vrijwel altijd een reden te bedenken om de reis uit te stellen of erger: af te stellen. Des te meer blijven ze optimistisch en vastberaden om het plan voort te zetten. De horizon gaat van slot…

Groen licht vanuit Nederland

“Yes! Ook Engeland lijkt in juli nog open te gaan”, roept Niels vanuit de kajuit. Ik slaak een zucht van opluchting. Dat maakt het uitstel een beetje goed, want we gaan bij voorkeur via Engeland in plaats van Frankrijk. Sinds begin juni wonen we op de boot, dobberen we in Zeeland rond en hoppen we van het ene eilandje naar het andere. Enerzijds voor de leuk, maar ook om reisbudget te besparen. “Zijn jullie hier nog steeds?”, krijgen we steeds vaker naar ons hoofd geslingerd. Fysiek zijn we nog steeds in Nederland, maar mentaal zijn we al lang vertrokken. Eigenlijk vanaf het moment dat het plan geboren werd. Die paar extra maanden wachten kunnen er dan ook nog wel bij. Het lijkt er zelfs op dat we zowel een gunstiger weersvenster als route krijgen. Het moment is bijna daar dat we toch echt Nederland kunnen verlaten om koers richting het Zuiden te zetten. Steeds meer landen kleuren groen op de covidkaart en geven ons daarmee groen licht.

Zoute lessen op de Noordzee

De Noordzee: een van de drukste en moeilijkste stukken kanalen van Europa. Drie keer eerder hebben we een oversteek naar Engeland gewaagd met drie verschillende schepen. Iedere poging bracht ons de nodige ervaring, want ervaring krijg je alleen door het te doen en door van je eigen fouten te leren. Voordat we aan onze definitieve oversteek beginnen, blikken we terug op de vorige.

Les 1: Tijdig opstaan

We varen met onze Oceaan 22 samen met het moederschip, een Beneteau 285, Nieuwpoort uit. Niels en ik hebben wat opstartproblemen en slaan ontbijt over en denken ergens onderweg een fatsoenlijk zeiltenue aan te trekken. Klassieke beginnersfoutjes. Nog voordat we ook maar een zeil hebben staan, worden we getrakteerd op een koude, zoute douche. Snel zijn we niet alleen drijfnat, maar ook katterig vanwege de nuchtere start. Eigenlijk willen we al meteen omdraaien, maar we proppen een banaan naar binnen en blijven braaf in het kielzog van het moederschip. “Zie ik daar nou rook uit de kuip komen?” De andere crewleden zitten hoog en droog achter de buiskap en hebben zelfs tijd voor een sigaartje. De rook lijkt toe te nemen totdat we doorkrijgen dat de zee mistig wordt. We hebben koers op een dikke mistbank staan, maar naderen tegelijkertijd ook de Shipping Lane. Zonder plotter of AIS vinden we het niet verstandig deze drukke verkeersader over te steken. Na vier uur bikkelen besluiten we terug te keren voor nog eens vier uur koukleumen.

Les 2: Tij(d) berekenen

Wederom verlaten we vroeg in de ochtend Nieuwpoort, maar dit keer met een Friendship 26. En dit keer zonder moederschip. Nu hebben we ook een buiskap waar we beurtelings achter kunnen schuilen. Een perfecte zeiltocht volgt. De Shipping Lane steken we netjes recht over. Dankzij het AIS zien we de grote vrachtschepen tijdig aankomen en kunnen we redelijk goed inschatten of we ze nog voorlangs of toch beter achterlangs kunnen passeren. We zien Ramsgate in de verte en het lijkt erop dat we nog voor de avond binnen lopen. “Hè hoe kan dat nou? We komen geen meter meer vooruit!”. We naderen de kust te laag, ter hoogte van Margate, en hebben pal stroom tegen. En inmiddels ook wind tegen. We slingeren de binnenboordmotor aan en strijken de zeilen, maar nog komen we niet vooruit. Het bescheiden motortje is nét krachtig genoeg om ons op dezelfde positie te houden. “Nu is het wachten tot het tij gaat keren”. We pakken de Reeds Almanak er nogmaals bij en komen tot de verklaring: we hebben de stroomtijden berekend met Nederlandse tijd i.p.v. de universele tijd en Engeland hanteert nog een extra uur tijdverschil. Na twee uur wachten en nog een half uur motoren lopen we met zonsondergang de haven binnen. Een man op de steiger pakt een lijntje aan en na een praatje blijkt hij ooit een wereldreis met maar liefst een 24 voet schip gemaakt te hebben. We kopen zijn boek ‘Eigenlijk kon het niet’. Tevreden over onze eerste ‘grote oversteek’ en weer een beginnersfout rijker dromen we van onze eigen wereldreis.

Les 3: Tijd nemen

De meest recente oversteek is vorig jaar met ons huidige schip: een Taling33AK. Het doel is in drie weken naar Isle of Wight en terug. De vakantie begint dit keer vanuit Zeeland, daar we normaal altijd vanuit Brabant de rivieren door moesten tuffen met allerlei bruggen en sluizen. De autorit naar Herkingen bespaart ons twee dagen varen en nog dezelfde avond liggen we aan het eerste de beste eilandje om de vakantie in te luiden.

Maar na drie dagen zien we de thuishaven nog steeds. Hoosbuien en westenwind ketenen ons vast op het meer. Op het moment dat we denken tussen de buien door te schutten, vliegen de hagelstenen ter grootte van pingpongballen ons om de oren. Tegen de wind en de stroming in trotseren we de Oosterschelde en de Noordzee. “Als we met dit schip op wereldreis willen, moet ze wel tegen een stootje kunnen”. In Oostende liggen we nog een paar dagen verwaaid en besluiten met een rustige zee het kanaal op de motor over te steken. We zeilen liever nog wat langs de Engelse kust voordat de vakantietijd helemaal om is. Zowel heen als terug hebben we wind tegen: het typisch Nederlandse beeld van het fietsje op de dijk, zeg maar. We geraken slechts tot Brighton en realiseren ons dat we volgend jaar ofwel de vakantie flexibel moeten plannen ofwel we ons meer tijd moeten gunnen. We gaan voor het tweede en doen het meteen drastisch. We gaan voor een jarenlange wereldreis!

Eind juli 2020 zijn Niels en Greetje uit Nederland vertrokken met hun Black Moon, een Taling 33, voor een wereldreis. Hun eerlijke blogs gaan over dromen, avonturen en confrontaties. Reis je mee?

Volg het stel via Facebook of Instagram

Tekst: Greetje Tops | Foto’s: Persoonlijk archief
Omslagfoto: Anton van Bijnen

Tags: Last modified: 27 september 2021
Sluiten