Wereldzeilen

Vertrekkers Marrit en Joost liggen met roestgaten op Gran Canaria

Ondanks een tijdelijk dal in de reis, is het geweldig

08:46

Joost en Marrit bij de Cíes eilanden

Soms zit het mee, soms zit het tegen, en op dit moment is het even wat zwaarder voor Joost en Marrit. Met hun Rekere 36 Awa zijn ze tijdens hun zeil- en surfreis naarstig op zoek naar een werf die ze kan helpen met de gaten in hun boot. 

Waar zijn jullie?

“Op dit moment liggen we in Las Palmas, Gran Canaria. In juli zijn we uit Nederland vertrokken, met een open plan en genoeg spaargeld om zo’n twee jaar weg te blijven. Heel rustig zijn we de Europese kust afgevaren, en halverwege december hebben we de oversteek van Portugal naar Fuerteventura gemaakt. Maar nu zitten we in een dalletje van onze reis.”

Marrit uit Friesland en Joost uit Hoevelaken, tijdens een wandeling in noord-Spanje.

Wat is er aan de hand met Awa?

“We moeten een stuk kuip ontroesten en opnieuw verven. Het plan was eerst om dat in Portugal te doen maar het was daar een stuk frisser dan we hadden verwacht. Met ontroesten is droog en warm weer handiger.” 

“De roest zat verstopt achter het teakhout. Het is een stuk erger dan we dachten en daarom liggen we hier al even. Er zitten gaten in het staal en daardoor is de boot niet waterdicht. We moeten dus slijpen, maar als je buren hebt in een haven kan je dat niet maken.”

“Nu zoeken we naar oplossingen. We kunnen voor anker in een baai gaan slijpen, om mensen niet tot last te zijn. Of de boot moet eruit en hij wordt op een werf opgeknapt met een nieuw stuk erin. Tot een paar dagen terug dachten we dat een werf op Tenerife ons zou kunnen helpen, maar toen hoorden we dat ze het een te groot project vinden.”

Op de website www.sailingawa.nl delen Joost en Marrit hoe het reparatieproces verloopt.

Hoe voelt dit voor jullie?

“Je krijgt er wel een knoop van in je maag. Vooral omdat ze er slechter aan toe is dan we dachten en omdat we nu nog niet zo goed weten hoe we het kunnen oplossen. Als je de taal van het land niet spreekt en niet de juiste mensen kent… Maar als we eenmaal aan de gang zijn, komt het goed. Vandaag was het zusje van Joost op het eiland en zijn we gaan toeren. Dat geeft frisse moed.”

Wat zijn de verdere plannen voor jullie reis?

“Uiteindelijk willen we de oversteek maken. Daarvoor zeilen we hopelijk naar Kaapverdië en Gambia. Wanneer we de Atlantische Oceaan oversteken gaan we óf richting Brazilië en Patagonië óf richting Suriname en het Panamakanaal. Tegen die tijd kijken we hoe onze zeilvaardigheden zijn ontwikkeld: de boot is zo goed als haar bemanning. En op de verschillende bestemmingen onderweg duikt Joost het water in om te gaan golfsurfen en gaat Marrit af en toe windsurfen. De planken liggen in de achterhut.”

Awa: een 11,2 meter lange stalen boot uit 1990.

Wat was het mooiste moment van de reis tot nu toe?

“Het opbouwen van het ’s nachts varen. We hadden al een keer één nacht gevaren, maar nu kruisten we de Golf van Biskaje in twee nachten. En tijdens de tocht van Portugal naar de Canarische Eilanden waren we vijf nachten onderweg. Dat was een beleving. Ook de dolfijnen die ook ’s nachts langs je boot zwemmen zijn opmerkelijk. Door de algen lichten ze op: het zijn net lichtgevende torpedo’s die rond je boot schieten. Heel bijzonder.”

Zijn er tips die jullie willen meegeven aan de lezers van Zeilen met vertrekplannen?

“Een verzekering regelen die je voor de hele reis dekt, al wanneer je vertrekt uit Nederland. Wij hadden een verzekering die tot Zuid-Portugal telde, maar toen we tijdens ons verblijf in de Spaanse Ria’s offertes begonnen op te vragen bleek het een lang en traag proces waardoor we niet konden uitvaren wanneer we dat wilden.” 

Beeld: (c) www.sailingawa.nl

Tags: Last modified: 27 januari 2022
Sluiten