Vendée Globe

Vendée Globe gaat door, kwalificatierace richting Noordpool

14:48

De Vendée Globe 2020-21 gaat volgens plan van start in november dit jaar. De Atlantische kwalificatiewedstrijd is echter wel aan gepast; in plaats van heen en weer naar New York, zeilen de deelnemers op en neer naar de poolcirkel. Tijdens Vendée-Arctique-Les Sables d’Olonne, een hele mond vol, zeilen de solozeilers met hun IMOCA vanuit Frankrijk, via de Azoren naar een punt (bijna) op de poolcirkel, tussen IJsland en Groenland, op  65 graden noord. Het parcours meet 3600 mijl en is daarmee even lang als de gebruikelijke trans-Atlantische kwalificatiewedstrijd.

Het parcours van de kwalificatiewedstrijd naar de poolcirkel. (c) Vendée Globe

De race gaat op 4 juli van start met naar verwachting elf deelnemers, maar dat aantal staat nog niet vast. “Vanwege de geldende veiligheidsmaatregelen is er geen race village,” zegt race directeur Jacques Caraës. “Ook vragen we de schippers om direct met hun boot naar de start te komen, zonder tussenstop in Les Sables. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat de schippers zich toch kunnen kwalificeren voor de wedstrijd.” Het ongebruikelijke traject van de kwalificatierace bevat ongeveer alle weersomstandigheden die de zeilers tijdens de Vendée Globe ook voor hun kiezen krijgen. Caraës: “Op die manier zeilen ze zowel snel als langzaam, in licht en zwaar weer. Daarnaast is ten westen van IJsland ook ijsgang mogelijk, vergelijkbaar met de omstandigheden op de zuidelijke oceaan.”

De nieuwe CORUM l’Épargne van Nicolas Troussel. Welke kant is voor? (c) CORUM l’Épargne

Schippers

Zeventien schippers hebben zich tot nu toe geregistreerd voor de Vendée Globe 2020-21, maar de kans is groot dat daar nog een aantal bij komt. Onder de overige achttien geïnteresseerden is bijvoorbeeld Alex Thomson (Hugo Boss), voor wie een volledig nieuwe IMOCA is gebouwd. Van de 35 schippers in totaal zijn ‘slechts’ 24 Frans of gedeeltelijk Frans, een relatief klein deel in vergelijking met de deelnemerslijst van de meeste Franse offshore solozeilwedstrijden.

IMOCA Hugo Boss van Alex Thomson (c) Patrick Condy/Alex Thomson Racing

Buitengewone zeilmachines

De wedstrijd wordt gevaren in IMOCA’s, achttien meter lange lichtgewicht wedstrijdboten die het summum zijn van offshore wedstrijdzeilen in monohulls. Van de onderkant plat als een dubbeltje, enorm breed en volledig gebouwd van koolstofvezel. Voorzien van een rotatiemast voor een betere aanstroming van het grootzeil en daarom ook voorzien van outriggers of trawler beams, een soort permanente spinnakerbomen de krachten van het want op te vangen bij gebrek aan zalings (die kunnen niet worden gebruikt vanwege de roterende mast).

APIVIA van Transat Jacques Vabre 2019-winnaar Charlie Dalin. (c) Apivia Voile/Apivia Mutuelle

Daarnaast is benedendeks een zwenkkiel gemonteerd, die een enorm gewicht naar loef kan zwenken om het richtend moment te vergroten, waardoor de boot nog meer zeil kan dragen. Maar het meest in het oog springend zijn toch de enorme foils; de draagvleugels die de boot tijdens het zeilen voor het grootste deel uit het water tillen om het nat oppervlak te verminderen. Deze enorme Dalí-snorren maken de toch al spectaculaire klasse écht extreem. Door de foil aan lijzijde in het water te steken, wordt de drift beperkt, maar ook het richtend moment vergroot. De foil duwt de boot gewoon weer omhoog.

De Vendée Globe gaat 8 november 2020 van start in Les Sables d’Olonne.

Omslagfoto: Jean-Thierry Debord/L’Occitane en Provence

Tags: , , , Last modified: 10 augustus 2022
Sluiten