De 17de editie van de Transat Café L’Or Normandie Le Havre is zondag van start gegaan onder zonnige omstandigheden en met duizenden toeschouwers langs de Vauban-dokken. Maar zodra de vloot koers zette richting Het Kanaal, sloeg het weer om en werd het direct menens. Met windstoten tot 35 knopen maakten de deelnemers een vliegende, maar onstuimige start van wat een pittige oversteek naar Martinique belooft te worden. Je kunt de race hier volgen.
Drie Ocean Fifties gekapseisd
Voor de Ocean Fifty-klasse, die zaterdag al vertrok, verliep de eerste nacht dramatisch. In korte tijd sloegen drie trimarans om in de woelige wateren ten noorden van Guernsey. Onder hen de Koesio, van schippers Erwan Le Roux en Audrey Ogereau, die bij 25 knopen wind en tweeënhalve meter hoge golven omsloeg. Het duo bleef ongedeerd en werd later per helikopter geëvacueerd, terwijl hun boot aanspoelde op een strand van Guernsey.
De omstandigheden waren verraderlijk, met plotselinge windshifts en vlagen tot 40 knopen. “We zaten in een veilige modus, maar konden niets doen toen de boot kantelde,” vertelt Ogereau. Het incident is het derde zware voorval in nog geen etmaal koers.
Rustige start voor de ULTIMs
De vier reuzen uit de ULTIM-klasse – trimarans van ruim dertig meter lang – kozen bij hun start voor een voorzichtige aanpak. Onder een stevige noordwestenwind van twintig knopen hielden de teams een veilige marge tot de startlijn. Actual ULTIM 4 van Anthony Marchand en Julien Villion nam als eerste de boei bij Normandië, gevolgd door Sodebo ULTIM 3 en SVR-Lazartigue. Een begrijpelijke keuze, gezien de risico’s: eerder in het seizoen kwam de ULTIM-vloot ook al in de problemen bij vergelijkbare condities.
Paprec Arkéa terug naar Le Havre
Bij de IMOCA’s ging het er iets feller aan toe. Bureau Vallée van Louis Burton en Clément Commagnac kwam met volle snelheid over de lijn, op de voet gevolgd door Charal van Jérémie Beyou en Morgan Lagravière. Toch kreeg ook deze klasse een tegenslag te verwerken: Paprec Arkéa van Yoann Richomme en Corentin Horeau kwam vlak na de start in aanvaring met een boei. De boot liep schade op aan tuigage en outrigger en keerde terug naar Le Havre voor reparaties. De organisatie laat technische stops van minimaal vier uur toe, in de hoop dat het duo hun race nog kan hervatten.
Class40’s richting La Coruña
Voor de Class40’s verloopt de start vooralsnog beter. De lokale favorieten Seafrigo-Sogestran (Guillaume Pirouelle en Cédric Chateau) leiden het veld, gevolgd door Legallais en Zeiss. Toch zullen ook zij de Atlantische storm niet ontlopen: vanwege een aankomende depressie is beslist dat de hele klasse een verplichte tussenstop maakt in La Coruña, aan de noordwestkust van Spanje. Pas zodra het weer verbetert, krijgen de 42 boten groen licht voor het tweede deel van de oversteek naar Fort-de-France, Martinique. De uitslag wordt bepaald op basis van de gecombineerde tijden van beide etappes.
‘We varen ons eigen plan’
IMOCA-schipper Francesca Clapcich (11th Hour Racing) benadrukt na de start dat het zaak is om kalm te blijven:
“Het wordt een sportieve nacht. Elke manoeuvre is een uitdaging, dus we mogen geen fouten maken. We pushen niet te hard, maar blijven bij ons eigen plan. In Martinique zien we wel waar we staan.”
Op weg naar rustiger water
Na een hectische start wacht de vloot nu een strategisch spel richting het zuiden. De komende dagen zullen de schippers vooral focussen op het sparen van materiaal en het vermijden van de zwaarste windvelden bij Biskaje. Zodra de storm afneemt, lonkt de beloning: een snelle, klassieke oversteek van de Atlantische Oceaan richting de warmte van de Cariben.
Voorlopig blijft het echter vooral overleven — en hopen dat de balans tussen snelheid en voorzichtigheid deze nacht behouden blijft.
- Jean-Louis Carli / Alea