Onderhoud & klussen

Poetsen, inspecteren, invetten en vervangen

12:09

Voordat de boot te water gaat, is het handig om mast, lijnen en verstaging na te lopen. Wat niet meer goed is, kunt u nu makkelijk vervangen. 

Mast

Maak de mast schoon met warm water en poets hem met een boot- of autowas. Bekijk hem nauwkeurig op deukjes, putten en slijtageplekken. Vergeet niet de schijven in de mast te bekijken. Als deze afgesleten zijn, krijgt u problemen met het hijsen en strijken. Bekijk vooral de aanhechtingen voor de terminals en wantspanners. Controleer ook de bevestiging van de windex, de gever van de windelektronica en de bevestiging van de radarreflector.

Vallen

Vallen slijten en worden vuil. Nu de mast toch op het rek ligt, kunt u ze controleren. Bevestig met tape een dunne lijn aan het val en trek hem uit de mast. Controleer het val nauwkeurig en was hem eventueel in de wasmachine op 30 graden (polyester) of met de hand (Mylar en Dyneema). Sommige zeilers scheren vervolgens hun lijnen andersom in de mast om niet steeds dezelfde plekken te belasten. Dat kan alleen als u geen ogen erin hebt gesplitst of als u bereid bent het oog te vervangen door een oogsplits in het andere eind.

Verstaging

Rvs stagen kunnen altijd verborgen zwakke plekken of breuken hebben en dientengevolge breken, maar een nauwkeurige inspectie brengt veel aan het licht. De belangrijkste aanwijzingen voor verzwakking zijn losse tieren, braampjes, corrosieknikjes, afwijkingen van de kleur, witte plekken in het bijzonder. Controleer of de terminals goed aangewalst zijn en of de schacht van de terminal of wantspanner niet bij het walsen gebogen is. Is dat namelijk wel het geval dan is de aanhechting van uw stag aan de terminal al minstens één seizoen scheef belast en dat leidt onvermijdelijk tot verzwakking. De plek waar het stag in de schacht van de terminal verdwijnt, verdient eveneens aandacht. Daar zijn vaak de eerste tekenen van breuk te zien. Maak de aanhechting goed schoon en controleer de verbinding zorgvuldig. Lichte vliegroest is vaak onvermijdelijk waar twee stukken metaal aan elkaar gehecht zijn, maar controleer de tieren zorgvuldig op sporen van putroest. Bij de lichtste twijfel is het verstandig het stag te vervangen. En als u er toch een vervangt, dan moet u op zijn minst het zusje aan het andere boord vervangen en liefst alle stagen van dezelfde leeftijd.

De enige manier om iets met grotere zekerheid over de kwaliteit van uw verstaging te zeggen is hem in zijn geheel door een röntgenapparaat te halen, zoals ze ook de lassen van gaspijpen controleren. Maar dat is nagenoeg duurder dan nieuwe verstaging kopen, temeer daar u een dergelijke inspectie pas uitvoert als u denkt dat het leven van de draad al ten einde loopt en u binnen enkele jaren toch de verstaging moet vernieuwen.

Wantspanners

Kijk de wantspanners na op braampjes die kunnen duiden op invreten van de schroefdraad. Kijk of ze nog goed draaien. Als ze stroef draaien, ook na licht inspuiten met een droog smeermiddel, is de schroefdraad beschadigd en de spanner aan vervanging toe.

Fokroller

Doordat er een genua aan het voorstag trekt en het stag bij elk geklapper van de genua op zijn donder krijgt, is dit het meest belaste stag op de boot. Kijk het voorstag dus goed na, met name de aanhechtingen met de wantspanners. Bekijk het profiel over de volle lengte. Was het profiel met een sopje en inspecteer het op deukjes en uitbuiging van de zeilgroef. Maak de trommel schoon, controleer voor zover mogelijk de lagers en spuit die in met een droog smeermiddel. Controleer de haallijn op slijtage.

Last modified: 6 mei 2021
Sluiten