Internationale wedstrijden

Zorgwekkende chaos in de Golden Globe Race

11:17

Christophe Favreau/PPL/GGR

De afgelopen 24 uur waren de heftigste tot nu toe in de Golden Globe Race, de non-stop solozeilwedstrijd rond de wereld zonder moderne technieken. Een storm in de Indische Oceaan, met windstoten van wel 70 knopen en 15 meter hoge golven, heeft veel schade toegebracht aan een aantal boten en zeilers. Zowel de Ier Gregor McGuckin als de Indiër Abhilash Tomy zijn hun beide masten kwijtgeraakt. McGuckin heeft inmiddels zijn noodtuig staan, maar voor Tomy is de situatie zorgwekkender. Mark Slats is twee keer platgeslagen en zit in ‘survivalmodus’.

Code rood: rug geblesseerd

Thuriya, de boot van Abhilash Tomy.
(c) Christophe Favreau/PPL/GGR

Nadat hij een 360-graden rol maakte, was Tomy zijn beide masten kwijt. Eerder al liet hij weten dat de giek van zijn bazaanmast zwaar beschadigd was. Niet lang daarna verloor hij zijn beide masten. Tomy heeft aan de organisatie laten weten dat hij zijn rug heeft geblesseerd en dat hij zich niet kan bewegen. Dat levert een zeer kritische situatie op: er zijn weinig details bekend, maar het kan zijn dat de masten nog schade toebrengen aan de boot. Tomy kan in zijn huidige conditie ook niet bij zijn back-up satelliettelefoon en zijn backup tracker. De organisatie van de race heeft daarom een code rood afgegeven.

Ik heb mijn EPIRB geactiveerd. Het is extreem moeilijk om te lopen en ik heb mogelijk een brancard nodig. Ik kan niet lopen en blijf veilig in de boot. Ben niet in staat om de tweede tracker of iets anders te pakken. De satelliettelefoon is kapot.

– Abhilash Tomy, Schipper van Thuriya

De storm die de vloot teistert

Hulpinstanties standby

Zowel de Indiase Marine, de Australische reddingsdiensten en een Franse vissersboot staan stand-by. Het zou echter een dag of 5 duren voordat ze bij hem kunnen zijn. Ook andere deelnemers zijn op de hoogte gebracht van de situatie. Gregor McGuckin is het dichtste bij, maar vaart zelf onder noodtuig. Als zijn dieselvoorraad nog in orde is en zodra de condities hemdaartoe in staat stellen, zal hij proberen om op de motor bij Tomy te komen. Ook Uku Randmaa, de Estlandse schipper, vaart richting Tomy en is zo’n 400 mijl van hem verwijderd. De organisatie heeft Mark Slats afgeraden om terug te varen naar Tomy. De situatie op zee is nog steeds heftig en teruggaan zou betekenen dat Slats in enorme zeeën en met veel wind op een aan-de-windse koers terug zou moeten varen. Tomy bevindt zich zo’n 1900 mijl ten westen van Perth, Australië.

McGuckin onder noodtuig

Gregor McGuckin.
(c) Christophe Favreau/PPL/GGR

McGucking liet gisteren weten dat zijn bazaan weg was en dat hij daarbij de achterstag van zijn hoofdmast had geraakt en dat zijn windvaanstuurinrichting, een Hydrovane, ook een klap had gehad. Zo’n 5 uur later maakte hij een 360-rol en verloor zo zijn beide masten. Hij kon de masten losknippen van de boot en rapporteert dat zijn romp geen schade heeft.

(c) Tapio Lehtinen/PPL/GGR

Veel schade voor Mark Slats

Ook de Nederlander Mark Slats heeft het zwaar te verduren in de storm. Op een gegeven moment zat hij in het oog van de storm en ging de wind van 60 knopen naar 0 in slechts een kwartier tijd. De zeeën van 15 meter hoog bleven staan en Slats werd twee keer platgeslagen zonder enige wind. Slats liet de organisatie weten dat hij nu nog steeds in enorme zeeën zit, maar dat de wind is gezakt naar 40 knopen en dat dat voelt als kalmte.

De organisatie laat weten dat Slats overboord was geslagen en dat een golf het luik in de kajuitingang kapot heeft geslagen. Slats kon kennelijk weer aan boord komen en zat waarschijnlijk goed aangelijnd. Er was veel water binnen in de boot en later omtstond er zelf een brand. Zijn HF-radio is beschadigd, alsmede andere elektrische apparatuur. Hij is is bont en blauw, maar in orde.

Deur net kapotgeslagen en de boot vol met water. En daarna een brand. Ik kan het meeste repareren maar wil eerst met de storm dealen en overleven!!

– Mark Slats, schipper van Maverick

Te vroeg in de Zuidelijke Oceaan

In een Facebookupdate laat Dick Koopmans, jachtontwerper en manager van Mark Slats’ campagne, weten dat Slats bezorgd was over het moment van vertrek van de Golden Globe Race. De start was op 1 juli en daardoor is de vloot erg vroeg in de Zuidelijke Oceaan, waar de kansen op storm op dat moment groter zijn. De volgende Golden Globe Race is al aangekondigd voor 2022 en de startdatum is daar al gezet op 11 september, een stuk later.


Er is veel commentaar op de organisatie over onder andere de vroege start. Velen zeggen dat de schippers dit allemaal wisten en hiermee akkoord zijn gegaan. Toch zit er ook een keerzijde aan. Abhilash Tomy liet eerder al weten dat hij het op veel punten niet eens is met de organisatie en dat hij voor de start graag uit de Golden Globe Race was gestapt, maar dat hij inmiddels zoveel in de race had geïnvesteerd dat het eigenlijk onmogelijk was om dat ook daadwerkelijk te doen. Volgens hem waren er veel meer schippers die er zo over dachten.

8 van de 17

Koploper Jean-Luc vn den Heede.
(c) Christophe Favreau/Matmut/PPL

Er zijn nu nog 8 boten in de race. Dat is minder dan de helft van het aantal dat de Race in juli is gestart. De in Hongarije geboren Amerikaan Istvan Kopar kampt met problemen met zijn Windpilot windvaanstuurinrichting en het is nog maar de vraag of hij in staat is om die problemen op te lossen. Gezien de problemen en het gebrek aan oplossingen daarvoor is het zeer goed mogelijk dat ook hij de race moet verlaten. Aan kop ligt de Fransman Jean-Luc van den Heede. Ook hij heeft de nodige problemen gehad, lijkt voorlopig in een gunstige positie te liggen. Of de noodreparaties aan zijn eigen windvaanstuurinrichting, die hij al lange tijd geleden heeft moeten uitvoeren, het houden is nog maar de vraag. Na de verplichte stop in Hobart komt het zwaarste deel van de race richting Kaap Hoorn. In die omgeving zijn de gevolgen van schade en fouten niet te overzien.

Omslagfoto: Christophe Favreau/PPL/GGR

Tags: , Last modified: 23 april 2021
Sluiten