Nieuws

Zeilen’s grote aangroeionderzoek

Het verbod op koperhoudende antifouling houdt al een paar jaar de gemoederen bezig. Voor een betrouwbaar beeld van de situatie na het eerste jaar kopervrije antifouling heeft de redactie uw hulp nodig. Want in de komende weken gaan er weer heel veel schepen uit het water: het moment om vast te stellen wat er leeft onder de waterlijn. Doe mee en vul de enquête in!

13:30

Vul de enquête in

Het verbod op koperhoudende antifouling houdt al een paar jaar de gemoederen bezig. In Zeilen verschenen opiniërende stukken, adviezen over keuzemogelijkheden en een reportage over de controle. De resultaten van een enquête op de Zeilen-site haalde zelfs de berichtgeving van ministerie van VROM.
In een internetenquête in april 2002 stelde 34 % van de invullers het milieu belangrijker te vinden dan een schoon onderwaterschip, 37 procent kondigde aan de maatregelen overdreven te vinden maar zich toch aan de wet te gaan houden. De resterende 29 % koos voor het beste product, ook al was dat verboden.

In Zeilen 5 van 2002 ging Zeilen mee op inspectietocht met het Ministerie van VROM en de politie. Op het binnenwater werd kopervrij gesmeerd, op groter en zout water kwam nog aardig wat koperhoudende antifouling voor. Ook konden we vaststellen dat het sprookje dat verboden antifouling nog wel verkocht mocht worden, maar niet worden aangebracht, niet klopte. Ook de verkoop is verboden. Winkeliers werden geverbaliseerd en bekeurd als ze niet snel de verboden waar uit de winkel haalden.

Zeilen’s grote aangroeionderzoek
Dit jaar zoekt Zeilen het in de breedte; Zeilen’s grote aangroei onderzoek. Dat is nodig om niet afhankelijk te zijn van een enkele test of van informatie van leveranciers.
Voor een betrouwbaar beeld van de situatie heeft de redactie uw hulp nodig. Want in de komende weken gaan er weer heel veel schepen uit het water: het moment om vast te stellen wat er leeft onder de waterlijn. In het Hiswa-nummer van Zeilen leest u de resultaten van de enquête. Vul de vragenlijst in en maak kans op een Zeilen verzamelband.

Doe mee en vul de aangroeienquête in!


In Zeilen 4 van 2000 schreven we:
Vervuiling met zware metalen door een zeilschip, daar moeten we van af. Iedereen is het daar over eens. Dat er geen alternatieven zijn is afdoende bestreden door TNO en door de milieubeweging. Dat de alternatieven voor koperhoudende nog niet helemaal af zijn is ook waar. Daar heeft de Hiswa en de verfindustrie helemaal gelijk in. Maar misschien mogen we ook niet één alles oplossend alternatief verwachten. Je mag van de watersporter en van de watersportbranche wel verwachten dat ze actief meedenken en keuzes maken die gebaseerd zijn op vaargedrag en vaargebied. Per slot van rekening kies je ook de zeilen en de motor die daarbij passen.

2001: het verbod gaat in
Met afstand de meest gestelde vraag aan de redactietelefoon: “Hoe zit het nou met die @#$*! Antifouling?” Het antwoord is nu opmerkelijk simpel. Koperhoudende antifouling mag niet meer opgebracht worden. De wet is volledig in werking en alle tijdelijke uitzonderingsmaatregelen zijn buiten werking gesteld. Wat dan wel op de buik van de boot gesmeerd moet worden is een moeilijker zaak. De producten die wel goedgekeurd zijn veelal gebaseerd op bestaande antifoulings of coatings. Bijvoorbeeld de al jaren goedgekeurde Chloorrubber antifouling van Sikkens is nu ook als zelfslijpende antifouling op de markt. Ook International en Epifanes borduren verder op de vorig jaar ingeslagen weg. Met enige regelmaat meldt een – vaak niet heel grote – leverancier dat men nu echt de oplossing gevonden heeft. Vaak bleek de oplossing, hoe baanbrekend ook, maar in een beperkt aantal situaties toepasbaar. Opvallend is wel dat de kleine leveranciers meer lijken te ondernemen om het ei van Columbus te vinden dan de grote chemiereuzen. Bronnen bij onderzoeksinstellingen wijzen er op dat er wel degelijk verder gewerkt wordt. Een doorbraak wordt echter niet eerder dan over twee jaar verwacht.

Ten slotte nog enkele antifoulingtips:
1) Wie – met uitzondering van drie weken vakantie – op zoet water ligt heeft meer dan voldoende mogelijkheden. Die werken weliswaar wat minder dan de koperhoudende antifouling, maar de aangroei blijft binnen de perken.
2) Om kosten en veel werk te besparen is het verstandig te blijven bij het ‘soort’ systeem dat al op de boot zit. Wie al harde antifouling heeft gaat daar mee door, hetzelfde geldt voor zelfslijpende of teflon antifouling. Steeds in het besef dat het nieuwe systeem wat meer zal aangroeien of, vooral bij de waterlijn wat aandacht behoeft.
3) Wie met enige regelmaat droogvalt, kan schrobben of de boot nabij een borstelmachine stalt, kan overwegen op een harde gladde laag over te gaan.
4) Wie permanent op zout water ligt, niet heel veel of heel hard vaart en niet kan of wil schrobben heeft nog steeds een probleem. Met alle risico’s van dien is het een goed idee om te kijken naar de producten die een doorbraak beloven.

Last modified: 4 september 2007
Sluiten