In het donker, in de mist, op de terugweg van een oversteek naar het Verenigd Koninkrijk, doet zeiler Peter Slikkerveen een merkwaardige waarneming. Ten westen van het voorzorgsgebied Noordhinder, bij Hoek van Holland, op het randje van de shipping lane, passeert hij een groot vrachtschip dat vreemde bewegingen vertoont. Er zijn twee schepen ‘aan het driften’.
Hij besluit erachterlangs te varen, maar het schip beweegt zich op stroom en wind naar hem toe. “Ik roep hem een aantal keer op om te vragen wat hij van plan is. Na een paar keer krijg ik antwoord. De schipper zegt dat hij aan het driften is. Geen plezierige omstandigheid,” zegt Slikkerveen.
Calimero
“De complexiteit en gevaarzetting lag in de lage snelheid van de vaartuigen en dat ze door de stroom vaart hadden achterwaarts – dus niet in richting van hun heading. Daarnaast had ik de indruk dat tenminste een van de schepen aan het ‘steken’ was: zo nu en dan motor gebruikend om de heading in stand te houden, waardoor de snelheid en richting ook nog eens onvoorspelbaar was.” Daarnaast is hij bang dat de schepen hun ais-beeld voor klasse B (pleziervaart) zenders hebben uitgezet. “Twee knopen is voor hem niet veel, maar als jij er zes gaat wel voor jou.” Het schip zegt hem dat hij er wel achterlangs kan varen maar het geeft hem geen veilig gevoel.
Onderzoek
Terug op de kant gaat hij op onderzoek uit. In zijn dertig jaar zeilervaring is hij nog nooit zoiets tegengekomen. Mag dit zomaar en gebeurt het vaker? De Kustwacht zegt hem dat het gebruikelijk is. “De reden hiervoor kan zijn dat een schip de haven nog niet kan binnenvaren. Tijdens het driften zijn schepen vaak nog steeds een WVS (werktuiglijk voortbewogen schip red.); de voortstuwing is immers bruikbaar.” De tijd dat schepen driften is dus nooit lang, anders zouden ze ankeren.
Geen regels voor driften
Jan-Peter Bosma, bestuurslid bij de Nederlandse Vereniging van Kapiteins ter Koopvaardij, vertelt aan de telefoon dat het inderdaad normaal is dat schepen voor de kust driften. Hij snapt ook de verwarring van Slikkerveen. “Eigenlijk kennen we de term driften niet in de COLREGs (Internationale Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee, BVA red.).” Daardoor zijn er ook geen regels over. Althans niet specifiek. “Ze zetten de hoofdmotor uit en laten zich drijven. Soms zenden ze dan een NUC-signaal – Not Under Command – uit over de ais, maar dat is niet de bedoeling.” NUC kun je alleen zijn door een uitzonderlijke omstandigheid; driften is dat niet. Er is geen dagmerk of lichtcombinatie waar je een driftend schip aan kunt herkennen, behalve dat ze een behoorlijke snelheid over de grond kunnen hebben. “Het is goed zeemanschap dat je zorgt dat de motor direct beschikbaar is als je gaat driften.” Een motorschip dat drift omdat het de motor heeft uitgezet moet alsnog voldoen de COLREGs.
Bosma vertelt dat er zelfs een gebied noord van ankergebied vijf is aangewezen waar schepen kunnen driften. “Voor de grote jongens van 400 meter is het niet makkelijk ankeren. Het waait al snel te hard. Vandaar dat het dus steeds vaker gebeurt.” Driften is dus gewoon toegestaan.
Underway
De Britse Kustwacht is streng voor driftende schepen die hun status op NUC zetten. Daar worden ze meteen opgeroepen en gevraagd wat er aan de hand is. “Als blijkt dat ze slechts driften, krijgen ze een tirade over de marifoon.” Ze zijn namelijk nog steeds een powered vessel underway. En dat betekent dat ze verplicht zijn uit te wijken voor scheepvaart. “NUC is lekker makkelijk, want dan moet iedereen voor hen uitwijken, ook al hebben ze daar geen recht op. Motor aan en uitwijken.”
Dat is de theorie, in de praktijk gaat het anders. Dan zal een zeiler toch echt om een driftend schip heengaan. “Dat is het calimero-effect. Groot tegen klein. Het handigste is om bovenwinds te passeren.”
Last modified: 1 november 2024
Natuurlijk wijk je met goed zeemanschap uit voor een driftend schip.
Als je opgelet had weet je koers en vaart van het betreffende schip en pas je jouw koers daar op aan.
Wel in de gaten blijven houden, want dat soort volk gaat zonder waarschuwing weer op de oorspronkelijke koers liggen.
Marifoon contact is ook altijd goed… What are your intentions…
“Dat soort volk” ???
Wat voor soort bedoel je daar mee ?
Boertige russen natuurlijk.
Als service engineer moest ik meevaren op een vlcc inde buurt bij BARBADOS West Indies.Afwachtend op orders driften we 2 dagen 1 richting op draaien om en herhaalde zich.in Europe’s wateren misschien andere regels.
Ik zou zeggen als zeezeiler let op en blijf uit de buurt van de grote jongens.Overal ter wereld.
Driften lijkt me te vertalen als “laten drijven”. De zeilvariant is bijliggen of bijdraaien, afhankelijk van de omstandigheden. Niets nieuws onder de zon. Wel handig dat je op de AIS kunt zien wat de werkelijke koers en snelheid zijn.
Wat is jouw probleem? Met een zeilbootje kan je er toch gewoon om heen varen? Dit is weer een berg interessant gedoe om interessant te doen. En ja, ik heb een varend beroep en weet dat er drifting area’s zijn.
Valt wel op dat het regelement duidelijk de grote motorschepen verplicht uit te wijken, maar dat er reacties zijn als zeiler wijk maar uit. Marifooncontact pas na paar keer oproepen volgens bericht. (Had wel adequater gekunt?) Dus ja zeiler heeft gewoon gedaan wat moest. Groot schip geeft aan achterlangs dus als de zeiler dat gedaan had hadden ze waarschijnlijk wel even motor bijgezet zodat dat kan. Niet twijfelen en idd niet iets vreemds dat driften
Deze meneer heeft zelf nooit op zo’n zeilbootje (zijn neerbuigende woorden) gevaren. Anders zou heb begrijpen dat er wel degelijk een probleem is. Driftsnelheid 2 a 3 kn, vaarsnelheid zeilbootje 5 a 6 kn.
Wat een dédain voor recreatievaart spreekt hier weer uit. Ook beroepsvaart behoort goed zeemanschap te vertonen. En buiten de shipping lanes hoort een motorschip te wijken voor een zeilend schip ook als tie drift.
Driften is varen, en er os geen verschil met op de motor varen. De motor is altijd standby. Dus een drftend schip moet gewoon uitwijken voor andere schepen. En in principe ook voor zeilschepen! Volgens de Colregs.
Schepen driften soms in gebieden waar het te diep is om te ankeren. Net oost van Gibraltar is zo’n gebied, staat ook in de kaart. In andere gebieden driften schepen als ze bv op ‘n loods of instructies wachten en voor die korte tijd niet ten anker willen gaan.
Dus ‘n driftend schip gewoon als n varend schip zien. AIS kent de benaming ook niet.
Driften is in veel delen van de wereld een normale zaak.
Op de Atlantische Oceaan voor de kust van Spanje en Portugal en in de Middellandse zee waar het water enkele km uit de kust al +500 m diep is kan je trouwens niet meer voor anker gaan. Tijdens de Coronacrisis zijn we voor de kusten van voornoemde landen tientallen (cruise) schepen tegen gekomen die op drift lagen.
Als kapitein op de koopvaardij zou ik graag wat zeggen. Zoals de schrijver van het artikel zegt, bestaat er dus inderdaad geen situatie als driften. Het is een keuze die wel wel eens nemen omdat we ergens een korte tijd moeten wachten en soms zelfs langer tijd in hetzelfde gebied moeten wachten. Maar het kiezen voor driften ontheft ons niet van enige plichten die we hebben onder de COLREG’s ofwel BVA. dat houdt in dat een andere verkeersdeelnemer ervoor kan kiezen zijn rechten te nemen en te verwachten dat het driftende schip actie onderneemt, dat is echter wel wat lastiger voor een driftend schip dan als het ‘gewoon’ vaart loopt. Inderdaad kun je met de radio contact proberen te krijgen en vragen wat z’n bedoelingen zijn. En het bepalen van de ‘koers’ en snelheid van het driftende schip is ook mogelijk, al moet wel bedacht worden dat AIS gegevens nooit gebruikt mogen worden om je uitwijk acties op te baseren. De enige officieele manier om je gevaar voor aanvaring en je uitwijk acties te bepalen is met ‘zicht’ middelen. Dus houdt de peiling in de gaten en bepaal of je vrij gaat. Als je een radar aan boord hebt mag je die daar ook bij gebruiken maar tenzij je er speciaal voor getraind bent en het zich beperkt is is je radar slechts een hulpmiddel om je andere informatie (uit het zichtbare) te controleren. Wat belangerijk is om te weten is dat als het driftende schip moet uitwijken, dat dit nog langer zal duren dan als het normaal onderweg is. Ze moeten dan namelijk eerst een minimum snelheid bereiken voordat ze effectief kunnen sturen en ook dat maken van die snelheid is niet snel gedaan. Kortom kom je als zeilboot een driftend schip tegen, ga er ruim omheen. Dat is misschien niet zoals de regels de situatie zouden oplossen, maar de regels op zee (anders dan op de weg) kunnen niet elke situatie regelen vanwege de enorme veelheid aan mogelijke situaties. Daarvoor is in de COLREG’s ook de allerbelangerijkste regel opgenomen, nl regel 5. Grof weg gezegd zegt die regel dat iedereen er ten alle tijden alles aan zal doen om een aanvaring (officieel een kort naderen situatie) te voorkomen. En dat is dus ongeacht wat voor vaartuig je bent
Carlo, you have longest response , and als the best in this case.I feel.
Diverse keren meegemaakt. Feit is dat je het op de plotter via het AIS signaal goed kan zien welke richting ze gaan. Het is wel lastig als ze ineens van koers veranderen of wegvaren. Daarom blijf ik liever weg uit die gebieden, ook ankergebieden. Wel goed om in dit artikel er op te attenderen.
Zelf 20 jaar gevaren op koopvadij schepen.
Blijf als zeiler uit de buurt van shippinglanes en aanlooproutes van
havens voor zeeschepen, moet je daar toch doorheen of zijn vaar
Dan op de motor,dat is wel zo veilig.
Goed artikel waaruit we leren dat we altijd eerst moeten vragen wat iemands intenties zijn alvorens we conclusies trekken. Het verhaal van de AIS klasse B echter blijft mij storen. Ik heb dit al aan een loods gevraagd alsook aan de VTS diensten en het is niet mogelijk om AIS klasse B beelden uit te zetten. Wat wel blijkbaar mogelijk is is om het beeld van een bepaald type vaartuig bv. in een andere kleur te zetten. Ikzelf heb er geen ervaring mee. Voorts toch weer iets bijgeleerd. Als niet ervaren pleziervaarder wist ik niet dat schepen gingen driften ipv te ankeren en ook het begrip NUC was mij tot hiertoe onbekend.
Het kan zijn dat zijn AIS / ECDISC aan geeft vol te zitten met targets .
Hierdoor worden er targets weggelaten. Het kan zijn dat hij dan voorkeur heeft voor type A targets.
Er zijn natuurlijk ook de zoetwaterdrifters op plassen en meren, die het openbare vaarwater verzieken voor de zeilers en verbolgen zijn dat zij geen voorrang krijgen terwijl ze zo lekker aan het zonnen zijn. De duurzame waterrecreant komt er aan in zijn E-motorboot en die mogen dan waar het verboden voor motorboten is ook varen want er komt niets uit de uitlaat, wat volgens de ambtenaar betekend dat het geen motorboot is.
Zo is het FOLMER.
Bij driften zou de motor standby moeten zijn… Hier op de noordzee in druk vaarwater zal je dat ook wel doen, maar bv Oost van gibraltar waar schepen dagen/weken liggen te drijven wachtend op orders gaat de motor echt uit. En opstarten duurt een half uur of langer. (Als je zo’n motor op zware olie lang onbelast laat draaien gaat deze ontzettend vervuilen, nog even afgezien van de kosten en mileu belasting)
Als de (hoofd)motor niet direkt standby is, ben je dan nog steeds een werktuiglijk voortbewogen schip ???, of ben je dan een vaartuig volgens het bva.
Een werktuiglijk voortbewogen schip moet wijken voor een zeilschip, maar een vaartuig hoeft dat niet.
Heel leerzaam allemaal.