Nieuws

Nog meer windmolens op zee; vangrails om het veilig te houden

2500 nieuwe windmolens vóór 2030

08:00

windmolen
Hoe kunnen we veilig blijven varen als de zee nog verder wordt volgebouwd? Foto (c) Eric van den Bandt

Voor 2030 wil het kabinet het aantal windmolens op de Noordzee verdubbelen. Hierdoor zal windenergie op zee Nederlands grootste bron van elektriciteit worden, aldus minister voor klimaat Rob Jetten. Hoe kun je veilig blijven varen als de zee verder wordt volgebouwd?

Het vermogen van windenergie op zee wordt met 10,7 gigawatt verhoogd, zodat het op 21 gigawatt uitkomt. “Dit is een belangrijke mijlpaal in de transitie naar meer duurzame energie,” zegt minister Jetten, “Ter vergelijking: 10,7 gigawatt extra is twee keer zo veel als alle Nederlandse huishoudens samen gebruiken aan elektriciteit.” 

2500 windmolens erbij

Dit betekent dat in 2030 windenergie op zee de grootste bron van elektriciteit in Nederland is. Het kabinet heeft drie nieuwe gebieden voor windparken aangewezen. Ook hebben ze twee eerder aangewezen gebieden bevestigd. Er zullen zo’n 2500 windturbines bij worden gebouwd.

Wind op zee
Zo veel windparken zullen er de komende jaren opgeleverd en gebouwd worden op zee. Graphic: (c) EZM / Rijksoverheid

Volgens onderzoek van het MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) betekent dit dat er per jaar gemiddeld anderhalf tot tweeënhalf keer een schip tegen een windmolen botst. Per jaar raken er zo’n tachtig schepen op drift, maar dit leidt lang niet altijd tot een ongeluk.

Het ongeluk van Julietta D

Eind januari was dit wel het geval met het Maltese vrachtschip Julietta D, dat tijdens een storm op drift was geraakt. Julietta D had een aanvaring met een olietanker waardoor er een gat in de romp ontstond. Later botste het stuurloze schip ook tegen een transformatorplatform en de fundatie van een windmolen. Er zit een veiligheidszone van twee mijl om de windparken, maar dat was blijkbaar niet voldoende. 

Naar aanleiding van dit ongeluk doet het instituut MARIN in Wageningen experimenten om aanvaringen met offshore windmolens te voorkomen. Een van de mogelijkheden is om een ‘vangrail’ te plaatsen rondom het windpark.

Het vangrail-experiment van MARIN, getest op 18 maart, als onderdeel van het project “Crash Barriers at Sea”. Video: (c) MARIN.

Vangrail rondom windparken

Deze vangrail bestaat uit een lijn met boeien die verankerd zit op de zeebodem en ervoor moet zorgen dat de schepen niet het windpark indrijven. Een tweede experiment wordt gedaan met een net dat wordt opgehangen tussen vaste palen op zee. Tot slot probeert het MARIN ook met een haaklijn onder water de ankers van stuurloze schepen op te vangen.

“Alle drie de concepten hebben het proefschip kunnen opvangen,” vertelt William Otto, de Offshore Projectmanager van MARIN. “Met de ‘vangrail’ wordt de driftenergie gelijk verdeeld, waardoor het schip niet omslaat.” Bij de onderwater ankerlijn komt het schip met de punt in de wind te liggen, waardoor er minder druk van de golven op komt te staan. Ook het experiment met het net was uiteindelijk succesvol. In de komende maanden worden deze systemen verder uitgewerkt .

Tags: , Last modified: 30 maart 2022
Sluiten