Nieuws

Nieuw expeditieschip in aanbouw

Het casco van de tweede Pelagic 77 is gekeerd.

17:19

Afgelopen week werd het casco van een nieuw expeditieschip gekeerd in Makkum. Wegens het succes van het eerste schip, bouwt het team nu een tweede Pelagic 77 bij KM Yachtbuilders. Vinson of Antartica, de eerste Pelagic 77, vaart inmiddels al bijna twee jaar rond op hoge breedten. Het nieuwe expeditieschip gaat eveneens wetenschappers, filmploegen en schoolkinderen vervoeren op de Noord- en Zuidpool. De bedoeling is dat het schip in de eerste helft van 2024 te water gaat. 28 november markeerde een belangrijk moment in het productieproces; KM Yachtbuilders kon het casco van de Pelagic 77 keren.

77-voeter keren op het droge

De bouw van het tweede schip begon in juli. Het begin van het bouwproces bestaat uit de bouw van de romp, deze lassen ze ondersteboven in elkaar. Na voltooiing van deze stap keren ze het casco, om het schip daarna verder af te bouwen. Dit gebeurde bij de tweede Pelagic 77 afgelopen week. Het keren van het casco is een spannend en belangrijk moment in het bouwproces. De vertegenwoordigers van het project reizen dan ook af naar Makkum om deze gebeurtenis bij te wonen. Zo waren schipper Skip Novak en projectmanager Jordi Griso aanwezig op de werf.

Om het casco te keren werden er twee grote kranen ingehuurd en de straat werd voor een paar uur afgezet. Het enorme casco werd naar buiten gebracht en heel voorzichtig gekeerd. Daarna werd de kiel eronder geplaatst en ging het gevaarte weer terug de loods in. Een indrukwekkend proces bij een 77-voeter. Het aluminium jacht heeft een breedte van 6,2 meter en krijgt twee carbon masten, twee roeren en twee 150 PK motoren. Het keren verliep zonder problemen, een nieuwe fase van het bouwproces is aangebroken.

Bijzonder zusterschip

Jordi Griso, projectmanager en vertegenwoordiger van booteigenaar Nicolas Ibañez Scott kijkt toe bij het keren van het casco. Griso vertelt: “Het eerste schip was een groot succes, daarom is er al heel snel besloten om een tweede te gaan bouwen.” Het komt niet vaak voor dat de eigenaar besluit om een custom built schip nogmaals te laten bouwen. Ibañez is “erg te spreken over de samenwerking tussen iedereen die betrokken is bij Vinson of Antartica.” legt Griso uit. Dan zegt hij “Het is een dynamische en hechte samenwerking, vanuit verschillende landen.” en vervolgt:

Iedereen denkt mee, van het ontwerp tot aan de functionaliteit.

Jordi Griso

Hoewel dit een zusterschip van Vinson of Antartica wordt, zijn er veel slimme aanpassingen ten opzichte van het eerste schip. “Elke week ontvangen we e-mails van bemanning op Vinson of Antartica’ met suggesties of verbeter punten. We leren elke dag en implementeren dit gelijk in het bouwproces.” zegt Griso.

Pelagic 77 keren
Elke week worden er nieuwe dingen bedacht en geïmplementeerd in het bouwproces

Zeilen op hoge breedten

Het is een indrukwekkend zeiljacht met een indrukwekkende missie. Skip Novak kwam samen met de beroemde jachtontwerper Tony Castro tot dit ontwerp, een opvolger van de 76-voeter Pelagic Australis. Novak vaart al decennia rond op de Noord- en Zuidpool. Al zijn kennis en ervaring zitten in het ontwerp. Hierbij staan gebruiksgemak, simpele systemen en eenvoud centraal. Het zeiloppervlak is opgedeeld over twee masten, om de zeilen handmatig, zonder elektrische lieren, te kunnen bedienen. “Je wilt problemen zelf kunnen oplossen daar op de polen”, licht Skip Novak toe. Reparaties moeten uitvoerbaar zijn door de bemanning. Op hulp kan je lang wachten daar. Ondanks de nadruk op eenvoud is bij het ontwerp ook gelet op comfort. Dit is geen overbodige luxe op Antarctica.    

Tony Castro, Skip Novak en Jordi Griso over de bouw en ontwikkeling van Pelagic 77 (c) Jordi Griso

De meeste expeditieschepen zijn grote motorjachten. Pelagic 77 is relatief klein en een zeiljacht. Dit heeft verschillende voordelen, vertelt Griso. “Het schip kan veel plekken op de Noord- en Zuidpool bereiken, waar grotere schepen niet kunnen komen. De ondiepe kiel (2.5 meter) en het formaat zijn heel praktisch. We hoeven minder lang te reserveren van tevoren om een plek te bezoeken. Antarctica is druk bezet vandaag de dag, grote schepen moeten wel twee jaar van tevoren reserveren.” De keuze voor een zeilschip heeft ook voordelen. “Het is voor ons werk in combinatie met passie, want we zijn allemaal fanatieke zeilers en kunnen anderen ook leren zeilen op deze manier. Het scheelt bovendien een hoop brandstof.” zegt Griso. Een duurzame manier om de wereld over te gaan. Meer video’s over de Pelagic 77 vind je hier.

Vinson of Antarctica 2?  

De nieuwe Pelagic 77 is in 1.5 jaar klaar. Het schip gaat net als Vinson of Antarctica projecten aannemen met betrekking tot onderzoek, film en educatie. Zo varen er deze maanden op de Vinson of Antarctica filmploegen mee van National Geograhpic, Netflix en Disney. Het schip neemt daarnaast (klimaat)wetenschappers, Chileense een Spaanse schoolkinderen en andere jonge zeilers aan boord. Ook chartert het schip met volwassenen.

De thuishaven wordt Porto Williams, hoewel het schip er niet veel zal liggen. Het schip heeft een jaarplan en zal het grootste deel van het jaar onder zeil de wereld over varen. “De naam van de tweede Pelagic 77 is nog niet bekend, maar ik hoop dat het Vinson of Antarctica 2 wordt” zegt Griso. Na afloop proost hij met Skip Novak en het team op het succesvolle verloop van het keren.

Pelagic 77
Vinson of Antarctica (c) KM Yachtbuilders

(c) KM Yachtbuilders

Tags: , , , Last modified: 5 december 2022
Sluiten