Een dramatisch ongeval zaterdagavond in New York: het Mexicaanse marineschip Cuauhtémoc botste op de Brooklyn Bridge. Twee mensen zijn omgekomen en zeventien anderen zijn gewond geraakt, heeft burgemeester Eric Adams van New York op X bekendgemaakt. Het schip was in de stad ter promotie van een zeilevenement rond 250 jaar Amerikaanse onafhankelijkheid.
Mastbreuk en gewonden na botsing
De ARM Cuauhtémoc, met 277 mensen aan boord, botste rond 20.30 uur (lokale tijd) tegen de brug. De aanvaring leidde tot het afbreken van meerdere masten. Na de botsing bleven enkele bemanningsleden in het tuig hangen. Hulpdiensten startten direct een reddingsoperatie. De politie van New York riep het publiek op het gebied te mijden.
Sail Amsterdam 2025
De Cuauthemoc zou dit jaar voor het eerst te zien zijn tijdens Sail Amsterdam 2025. Chris Janssen, woordvoerder Sail: “Het is vreselijk! Hier bij Sail leven we enorm mee. We zijn momenteel in contact met de ambassade en marine van Mexico om onze medeleven te tonen en de nabestaande sterkte toe te wensen. Op dit moment weten we nog niet veel en zijn onze verwachtingen laag. Momenteel is onze prioriteit steun bieden, pas later gaan we ons richten op wat de schade is. Ze zijn ondertussen aan het onderzoeken wat de oorzaak is.
We hebben de beelden gezien en dat doet pijn, pijn voor iedereen die zeilen een warm hart toedraagt.”
Ambassadeur van Mexico
De Cuauhtémoc is meer dan een marineschip, het is een zeilend symbool van Mexicaanse maritieme traditie en diplomatie. Gebouwd in 1982 in Spanje, dient het schip als opleidingsplatform voor marine cadetten en vertegenwoordigt het Mexico wereldwijd bij tallship-evenementen zoals The Tall Ships Races, Fleet Week en de Fêtes Maritimes in Brest.
Bekend als “Ambassadeur en Ridder der Zeeën”, vertegenwoordigt de Cuauhtémoc de geest van Mexico en verbindt het haar met de wereld via trans-Atlantische en trans-Pacifische reizen. In meer dan 40 jaar legde het schip ruim 800.000 zeemijl af, bezocht het 217 havens in 63 landen en droeg het een boodschap van vriendschap en samenwerking uit.
Last modified: 20 May 2025
Er is maar één zinnig iets dat daarover kan gezegd worden: een schande en dit zeker voor alle Captains die dagdagelijks proberen veilig en volgens de zeemansregels te varen. Deze captain moet voor mij levenslang zijn brevet inleveren en terecht staan voor dubbele moord en ook voor het bewust in gevaar brengen van tientallen mensenlevens en dit is nog rekening houdende met het feit dat veel matrozen in orde waren met hun veiligheidsuitrusting, want anders was de gekwetsten balans nog veel hoger geweest.
Zelf Captain zijnde en dit al meer dan 50 jaar, is de actie die deze Captain heeft uitgevoerd, aan het ONGELOFELIJKE grenzende.
Hij heeft gewoon alle navigatie regels aan zijn laars gelapt door geen rekenschap te geven aan de mogelijke problemen die er zich kunnen voordoen met de alom gekende en zelf elementaire punten waarmee dient rekening gehouden te worden als men met dergelijk schip wil maneuvreren.
Wie gaat er nu wegvaren met een stroming die je naar een gigantisch obstakel (The Brooklyn Bridge) kan leiden bij het minste dat er iets misgaat?
Je weet wat de stroming is (richting, kracht, enz.), je kent de windrichting, je hebt een sleepboot bij jou (niet in gebruik want er is geen sleeptros aan het zeilschip vastgemaakt), je hebt een loods aan boord (ik vraag mij af wat die heeft uitgevoerd, maar zal wellicht een kluns zijn zoals zijn Captain), je hebt GPS, AIS, Radar, en zoveel andere navigatiemiddelen aan boord om iedere situatie perfect te kennen en te kunnen interpreteren.
Maar ja, de show van de Captain met zijn groot aantal bemanningsleden in de ra’s moest doorgaan en dat is wat telt voor die nietsnutten.
Ik heb er geen woorden meer voor, maar dit doet mij trouwens herinneren toen een driemaster (en ik noem die ook bij naam “de Bisschop van Arkel”) mijn bezaanmast afvoer door onverantwoord te dicht op mijn spiegel te komen varen, plots in achteruit sloeg en niet eens wist wat een schroefeffect geeft bij dergelijk maneuver. Stelletje onkundige en vooral eigenwijze mensen die zich de titel van captain willen toe-eigenen maar nog niet eens met een speelgoed bootje kunnen varen.
Ik walg van dergelijke mensen!!!
50jaar Kapitein.? Blij dat ik nooit met je gevaren hebt.
Kapitein op een orgelboot zeker.de muziek die je hier uitblaast slaat nergens op.
En altijd zijn er weer lui als Linthout die wel even fijntjes uitleg geven over de fouten van een ander en tegelijk nog even hun gram halen over iets van 50 jaar geleden waar verder niemand iets zinnigs over kan zeggen.
Goed zo mijnheer Linthout
Zou het kunnen zijn dat het schip motorstoring had en door de stroom tegen de brug is gedreven?
Ik heb de dramatische beelden ook gezien, maar aan het schroefwater te zien, lijkt het alsof de motor in zijn achtertuit staat. Het kan dus een navigatiefout zijn maar het zou ook kunnen dat het aan het motor bedienings systeem heeft gelegen….
In ieder geval is het diep triest dat dit heeft kunnen gebeuren. Het meest walgelijk zijn wel alle zogenaamd lollige commentaren van de mensen die het zagen gebeuren….!
Op de beelden is duidelijk te zien dat het schip achteruit tegen de brug vaart. Jammer dat dit in de berichtgeving niet wordt opgemerkt. Dit duidt wellicht op een technisch mankement. Totdat de oorzaak bekend is, is mijn verzoek geen veroordelende conclusies te trekken. Erik J.H. Timmer (zeezeiler)
Hey wat fijn om te lezen dat de beste schippers weer aan wal staan. Laten we het onderzoek eerst maar eens afwachte en wellicht kan iedereen hier van leren.
groet,
Kapitein Frits