Voor zeilers, door zeilers

Italiaanse stad betaalt miljoenen voor Russische superjacht ‘A’

Triëst zucht onder onderhoudskosten van in beslag genomen zeiljacht

Italiaanse stad betaalt miljoenen voor Russische superjacht ‘A’

Wat doe je als je een superjacht in je haven hebt liggen dat niet van jou is, maar wél jouw geld kost? Dat is precies de vraag waar de Italiaanse stad Triëst nu mee worstelt. De stad betaalt zich blauw aan de kosten van het onderhoud van de 143 meter lange Sailing Yacht A, eigendom van de Russische miljardair Andrey Melnichenko.

Sinds de Europese sancties in 2022 ligt het futuristische zeiljacht – met zijn opvallende drie masten en een romp die meer aan een ruimteschip doet denken dan aan een schip – aan de kade van Triëst. Het vaartuig werd in beslag genomen na de Russische invasie van Oekraïne, maar het mag formeel niet verkocht of gebruikt worden. En dus ligt het er… te liggen.

30.000 euro per dag

De kosten van dat ‘stil liggen’ lopen inmiddels op tot astronomische hoogtes. Alleen al de beveiliging, liggelden, brandstof voor de generatoren en verzekering kosten naar schatting 30.000 euro per dag. In drie jaar tijd tikt dat op tot zo’n 27 miljoen euro – een bedrag dat ver boven het jaarlijkse budget van de stad voor openbaar vervoer uitkomt.

Burgemeester Roberto Dipiazza trok eind september aan de bel: “Wie betaalt dit? De inwoners van Triëst mogen opdraaien voor de rekening van een Russische oligarch. Dat is onacceptabel.”

Luxueuze ballast

De Sailing Yacht A staat bekend als een van de meest extravagante zeilschepen ter wereld. Onder de waterlijn bevindt zich een observatiecapsule met 30 centimeter dik glas, waarmee passagiers de propellers en de zeebodem kunnen bewonderen. De eigenaar zou zelfs een persoonlijke mini-onderzeeër aan boord hebben laten inbouwen.

Het jacht is niet zomaar een stuk drijvend staal; het is een technologisch hoogstandje met bomvrije ramen, geavanceerde beveiliging en een master suite die eerder aan een ruimteschip dan aan een zeilboot doet denken. Toch is het sinds 2022 niet meer verder gekomen dan de havenmuur van Triëst.

Juridisch doolhof

Omdat het schip formeel niet geconfisqueerd maar slechts bevroren is, moet Italië het in perfecte staat houden voor het geval de sancties ooit worden opgeheven of een rechter anders beslist. Zolang dat niet gebeurt, blijft de stad verantwoordelijk voor de miljoenenrekening.

Melnichenko, ooit boegbeeld van de Russische energie-industrie, staat sinds 2022 op de Europese sanctielijst. Zijn vermogen wordt geschat op meer dan 18 miljard dollar – maar ironisch genoeg mag hij zijn eigen schip niet meer betreden.