Nieuws

Henk de Velde kan weer sturen

Het bakboordroer van de Campina is gerepareerd. Henk de Velde vaart weer. De bemanningsleden van de enorme ijsbreker Vaigach (letterlijk waaigat, een naam die Willem Barentz destijds aan bepaalde plaatsen gaf) hebben De Velde geholpen het roer te repareren.

15:05

De positie van de Campina en de ijssituatie

Het bakboordroer van de
Campina is gerepareerd. Henk de Velde vaart weer. De bemanningsleden van de enorme ijsbreker Vaigach (letterlijk waaigat, een naam die Willem Barentz destijds aan bepaalde plaatsen gaf) hebben De Velde geholpen het roer te repareren.


Door twee ton gewicht met een kraan vanaf de Vaigach op het voorschip van de Campina te plaatsen, werd het achterschip uit het water getild voor inspectie van het roer. De Velde meldt dat langszij de Vaigach liggen een zeer hachelijke onderneming is, omdat het ijs continu in beweging is en veel druk geeft.


In eerste instantie werd niets gevonden. De experts van de ijsbreker bestudeerden de bouwtekeningen en kwamen tot de conclusie dat er iets mis moest zijn met de lagers. Waarschijnlijk zijn deze door zware ijsdruk kapot gegaan. Met vereende krachten werd het roer midscheeps gezet en een nieuw gemaakte klauw op de roeras gezet. De lagers kunnen helaas niet gemaakt worden. Na zeven uur sleutelen werd de Campina losgelaten en dreef De Velde weer in het pakijs.


Sturen gaat na de hele operatie stukken zwaarder, maar wel weer met twee roeren en het is te doen: “Alles beter dan niks,” zo meldt De Velde. Ondertussen is de Vaigach naar het noorden vertrokken om een konvooi te begeleiden.


Op dit moment ligt Henk de Velde op positie 75.55 N 113.54 O. Het wachten is op nadere orders van de Moermansk Shipping Company. De ijssituatie in de Laptev Zee is nog steeds zeer slecht en verder varen naar Tsjeljuskin zal heel traag gaan. Wellicht kunnen De Velde en Boris Volnij pas volgende week verder varen.

Last modified: 4 september 2007
Sluiten