Actueel

Finn nog eenmaal Olympisch in Tokio 2020

12:01

De World Sailing Association (WSA) heeft vorige maand besloten om vanaf 2024 de Finn-klasse niet langer in het Olympische programma op te nemen. Een offshore zeilrace komt ervoor in de plaats; in een gemengde tweepersoons kielboot. Finn-zeiler Nicholas Heiner: “Iemand moet beslissen en het belang van de zeilsport voor ogen houden, maar met deze beslissing hebben ze dat niet gedaan.”

Steeds meer klassen worden gemengd gevaren, want de World Sailing Association streeft naar meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen in de zeilsport. In theorie past de Finn daar niet bij, omdat het een zeilklasse is voor mannen. Heiner: “Door het maken van deze keuze valt de ‘zware man’ van 85 kilo of meer buiten de boot. Er wordt geen alternatief geboden voor ons.” Heiner focust zich nu op Tokio 2020, waar de Finn voor het laatst aan de start van een Olympische Spelen verschijnt. “Ik train volop voor Japan, dat is al ver genoeg, daarna kijk ik verder.”

Nicholas Heiner in actie.

De meningen zijn verdeeld

De International Finn Associotion (IFA) laat weten dat ze erg teleurgesteld zijn. Vooral voor de jonge Finn-zeilers die ambities hebben voor de Olympische Spelen in 2024, is het erg jammer. In een statement op hun website geeft de IFA aan dat ze er alles aan doen om de Finn-klasse weer op het programma te krijgen. Volgens Heiner heerst er onbegrip onder Olympische zeilers. Ze vragen zich af of offshore zeilen een Olympische discipline moet zijn; “want als je offshore wilt zeilen op het hoogste niveau dan is er onder andere al de Volvo Ocean Race of de Golden Globe Race.” Olympisch zeilen is altijd toegankelijk en laagdrempelig geweest, zal dat nog steeds zo zijn met deze nieuwe klasse? De zeilers vrezen dat de Olympische campagnes duurder worden. Heiner: “Het vervoeren en stallen van een kielboot is al een flinke klus, om maar iets kleins te noemen.”

Tweepersoons kielboot

De nieuwe offshore kielboot moet nog worden gebouwd. Er zijn door de World Sailing Association kaders omschreven; zo wordt het een boot tussen de 6-10 meter lang die goed vaarbaar moet zijn in zoveel mogelijk verschillende weersomstandigheden. De zeilinventaris wordt dan ook efficiënt ingericht, want deze nieuwe kielboot moet hard varen in een range van 4 tot 40 knopen wind. Op diverse zeilforums wordt er druk gespeculeerd over de nieuwe klasse. Wordt het een boot die lijkt op een J105s; of meer een L30? Of toch een type van een Sloveense botenbouwer, die meerdere keren op deze forums wordt genoemd. Dat de offshore-klasse er komt, dat is zeker. Volgend jaar zal de World Sailing Association meer bekend maken over het type van de kielboot.

De Finn-klasse. (c) Klaas Wiersma

Overige Olympische klassen

Hieronder een totaaloverzicht van de geselecteerde disciplines voor de Olympische spelen van Parijs in 2024:

Men’s Windsurfer – RS:X*
Women’s Windsurfer – RS:X*
Men’s One Person Dinghy – Laser*
Women’s One Person Dinghy – Laser Radial*
Mixed Kite
Mixed Two Person Dinghy
Women’s Skiff – 49erFX
Men’s Skiff – 49er
Mixed Two Person Multihull – Nacra 17
Mixed Two Person Keelboat Offshore

* Deze week is er een tender uitgeschreven aan fabrikanten voor de ontwikkeling van nieuw windsurfmateriaal. Eerder dit jaar werd ook de uitrusting van de laser– en laser radiaalklasse geëvalueerd.

Wordt vervolgd….

De volgende bijeenkomst van de World Sailing Association is in mei 2019 in Londen. Tijdens deze bijeenkomst zal meer bekend worden over de Olympische zeilklassen voor 2024. Blijf op de hoogte via Zeilen en ontvang als eerste het nieuws via de nieuwsbrief – schrijf je hier in.

Omslagfoto: Klaas Wiersma
Tekst: Anneke Bouwmeester

Tags: , , Last modified: 23 december 2018
Sluiten