Onderhoud & klussen

Verlichting in de mast controleren

22:57

Het gebeurt altijd op een ongelegen moment. Het wordt schemerig, u zet de schakelaar om en boven in de mast gebeurt helemaal niets. Het uitvallen van een driekleuren- of ander licht kan heel veel oorzaken hebben. Lang niet altijd zal het lampje gesneuveld zijn. 
Om dit soort calamiteiten in het seizoen te voorkomen, kunt u het beste de verlichting en de bedrading controleren voordat de boot te water gaat, zeker als de mast eraf is. 

Dit kan met een eenvoudige multimeter. Elke multimeter heeft een functie om weerstand te bepalen. Zet de draaiknop op Ohm of het teken Ω.

Houd vervolgens de beide meetpennen tegen elkaar en controleer of de uitlezing 0.00 is. Houd nu de meetpennen op de plus en de min van de stroomdraad die onder uit de mast komt. Als de gloeidraad van het lampje bovenin nog heel is, zijn de beide stroomdraden met elkaar verbonden en meet u opnieuw geen of heel weinig weerstand. Het lampje en de bedrading in de mast zijn nog goed. Controleer zo alle bedrading en alle lampjes in de mast.

Als u veel weerstand meet en het lampje is nog goed, is het waarschijnlijk dat er een draadbreuk is. Dan moet u de hele draad vervangen. Dit is meestal niet zo erg ingewikkeld.  Maak de draad los bij de fitting. Plak daar met een lang stuk tape de nieuwe draad aan vast en trek hem met de oude draad door de mast. Is de draad echt in tweeën, dan kunt u hem moeilijk door de mast trekken. Tape in dat geval twee nieuwe draden aan een goede draad en trek ze tegelijkertijd door de mast. Dan hebt u meteen twee draden vervangen. De ‘goede’ oude draad hebt u dan als reserve.

Of het lampje nog een heel seizoen meegaat, is nooit van te voren te voorspellen. Bekijk het goed. Hoe ziet de gloeidraad eruit en is het glas nog schoon? Als u twijfelt, kunt u beter een nieuwe erin draaien, nu de mast plat ligt.

Controleer hierna de onderkant van het lampje en de fitting op corrosie en schuur dit eventueel weg met een schuurpapiertje. Smeer de koppeling in met zuurvrije vaseline. Doe hetzelfde bij de bedrading die uit de onderkant van de mast komt.

Staande mast

Als de boot met staande mast op de kant is gezet, kunt u op dezelfde manier de weerstand meten met de multimeter. Het controleren van het lampje is echter lastiger. Dat moet u er op gokken. U weet in elk geval dat de bedrading nog in orde is en het lampje het nu nog doet.

Mocht tijdens het seizoen het lampje toch uitgevallen zijn, dan kunt u weer de multimeter te voorschijn halen. Als u veel weerstand meet, is het lampje waarschijnlijk kapot en zult u naar boven moeten. Als u geen weerstand meet, is er nog steeds verbinding tussen beide stroomdraden en zijn het lampje en de bedrading nog goed. De oorzaak van het uitvallen kent u dan nog niet. U weet echter wel zeker dat die ergens onderdeks gevonden moet worden en niet in het lampje of de bedrading in de mast. U hebt uzelf in elk geval een lastige klim naar de masttop bespaard.

 

Tags: , Last modified: 22 maart 2021
Sluiten