Voor zeilers, door zeilers

Van snelheidsmonster naar oceaanmaatje

Van IOR-racer tot vertrekkersboot

Grootzeil aanpassen

Als Mike Reynolds een 34-voeter uit de jaren tachtig koopt, is het jacht uitgerust voor volledig bemande wedstrijden. Het grootzeil blijkt onnodig groot, en de grootschoot en overloop bevinden zich in de kuip. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties tijdens het gijpen. Door de jaren heen voert Reynolds meerdere aanpassingen door, waardoor de boot nu geschikt is voor lange, veilige en comfortabele zeereizen. Lees het hele artikel in Zeilen editie 10/2025.

Onze 34-voeter Zen Again, een Yamazaki 34, is gebouwd in de jaren tachtig. De IOR driekwarttonner heeft een toptuig, een vinkiel en een roer aan een scheg. Met een waterverplaatsing van 6000 kilo is het jacht uitstekend geschikt voor lange zeereizen.
Toen we het jacht vijftien jaar geleden kochten, was dat wel anders. Destijds was het schip ingericht voor wedstrijd- zeilen met een complete bemanning. Al vrij snel na de aan- koop ontdekten we dat het grootzeil onnodig groot was. De grootschoot en overloop bevonden zich in de kuip,
wat tijdens het gijpen voor gevaarlijke situaties zorgde.
En omdat een rodkicker ontbrak, moesten we een kraanlijn gebruiken en die zat vrijwel altijd in de weg. Ook reven was een uitdaging: de leuvers en karren liepen stroef en bleven vaak haken in de mastgroef. Kortom, de uitrusting van het jacht was onpraktisch en onveilig voor twee vertrekkers.

Zen Again zeilt goed. Heel goed. Op zee zijn we vooral bezig haar af te remmen om veilig en comfortabel naar de overkant te komen. Het oorspronkelijke, te grote groot- zeil benutten we bijna nooit volledig; we zetten eigenlijk altijd minimaal één rif. Omdat de giek ruimte biedt aan slechts twee smeerrepen, moeten we één van de reeflijnen overzetten als we het derde rif willen steken. Best een onveilige handeling op zee.

Zodra het tijd is voor een nieuw grootzeil, kiezen we dan ook voor een voorlijklengte vanaf het eerste rif van het oude grootzeil, met twee extra diepe reefpunten.
Het nieuwe zeil presteert goed bij aandewindse koersen: 40-voeters laten we meestal achter ons. Bij ruime wind halen we met het nieuwe zeil en de genua van 130 procent zo’n 5 knopen, bij 8 knopen schijnbare wind. Dat levert voor een klein vertrekkersjacht als het onze een respec- tabel daggemiddelde op van 120 zeemijlen.

Dankzij een rvs boog met daaraan twee grootschoten is de kajuitingang vrij.

Verbeterde controle

Door de jaren heen doen we meer aanpassingen. Zo krijgt Zen Again een rodkicker, waardoor de kraanlijn overbodig wordt. Met keerblokken voor de trimlijnen hebben we meer controle over de voorzeilen en over de lijnen van de giekrem. Die laatste behoedt ons en de boot voor een klapgijp. Als die onverhoopt toch gebeurt, dan in elk geval veilig.

Verder monteren we een externe mastgroef voor de leuvers van het grootzeil. Daardoor gaan het hijsen, strijken en vooral het reven van het grootzeil veel soepeler. We heb- ben nu een reefsysteem met dubbele reeflijnen, waardoor we vanuit de kuip kunnen reven. Daarnaast richten we de grootschoot volledig opnieuw in.

Dankzij al deze aanpassingen is de boot nu veiliger; de kans op ongelukken of schade is een stuk kleiner. Hoe is de refit precies verlopen?

Zeilen 10/2025

Wil je de rest van dit verhaal lezen? Bestel nu een digitaal jaarabonnement op Zeilen, dan heb je direct toegang tot dit artikel en vind je in ons digitale archief nog veel meer. Bestel hier.

Óf bestel een jaarabonnement 12x Zeilen+ digitaal lezen, dan krijg je maandelijks ons magazine thuisbezorgd én heb je met onze app altijd en overal de kennis van Zeilen tot je beschikking. Bestel hier.

Tekst: Mike Reynolds
Vertaling: Joris Westerveld

Onderhoud & klussen
  • Mike Reynolds