Onderhoud & klussen

Gas aan boord

Zo houd je het veilig

17:28

Op veel oudere boten voldoet de gasinstallatie niet aan de huidige normen. Jasper Themans ontleedt de dertig jaar oude installatie op zijn eigen boot en onderzoekt wat er beter kan. Lees zijn bevindingen in Zeilen editie 11/2024.


Nadat ik vorig jaar alle ramen heb vervangen, is het tijd voor nieuwe gasleidingen. Vanzelfsprekend, toch? Omdat ik de sponningen van mijn ramen aan de binnenzijde wil verstevigen met glasweefsel en epoxy, moet de wandbekleding eraf. Ik besluit meteen maar te isoleren. Dus haal ik de plafondpanelen los. En zo komt de gasleiding in het zicht. Eén leiding loopt naar mijn fornuis en een andere naar mijn oven. En als ik die eens goed bekijk… Een bootklus komt nooit alleen.

Bijzonderheden?

Nieuwsgierig naar mogelijke discrepanties tussen mijn dertig jaar oude gasinstallatie en ‘hoe het heurt’ neem ik contact op met gaskeurmeester Leo Middelkoop van Gasveilig.nl.
Ik stuur hem detailfoto’s van de installatie, met de vraag of hij bijzonder­ heden ziet. En ja, die ziet hij. Veel. Kort gezegd heeft destijds het timmermens van de werf vermoedelijk met veel enthou­siasme maar weinig kunde de klus geklaard. De huidige installatie aan­ passen aan de heersende normen blijkt kansloos. Met wat nare verhalen over gasontploffingen in mijn achterhoofd en de wens om nog lang en gelukkig met mijn trouwe tweeromper te varen, kies ik voor vervanging.

Alle onderdelen op tafel.

Keurmeester

Op een zonnige ochtend ontmoet ik Leo op de parkeer­plaats bij mijn haven. De achterdeuren van zijn bestel­ wagen zwaaien open en onthullen een klein maar goed georganiseerd magazijn. “Ik grijp niet vaak mis,” zegt Leo, terwijl hij de eerste spullen bij elkaar pakt. Dat kan ik me goed voorstellen. Voor nu gaan er een gereedschapskist en een rol koperleiding mee. De rest komt later. Bij een bak koffie en een koek hoor ik hoe hij in dit vak is gerold en wat hij zoal tegenkomt.
Leo is ruim vijftien jaar gasexpert. In die tijd is het aantal keurmeesters voor de beroepsvaart gestaag afgenomen, tot zes. “Doordat de eisen steeds hoger zijn geworden loont het voor veel werven niet om gecertificeerd te blijven. Voor de pleziervaart zijn er nog wel zo’n veertig bedrijven die keuren.
Ik heb mezelf volledig in gasinstallaties gespecialiseerd, dus voor mij is het als voltijds keurmeester wel de moeite waard om alle ontwikkelingen te volgen en voor beide gecertificeerd te blijven.”

Zeilen 11/2024

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Bestel nu een digitaal jaarabonnement op Zeilen, dan heb je direct toegang tot dit artikel en vind je in ons digitale archief nog veel meer. Bestel hier.

Óf bestel een jaarabonnement 12x Zeilen+ digitaal lezen, dan krijg je maandelijks ons magazine thuisbezorgd én heb je met onze app altijd en overal de kennis van Zeilen tot je beschikking. Bestel hier.

Omslagfoto: © Jasper Themans
Tekst: Jasper Themans

Tags: Last modified: 16 november 2024
Sluiten