A A A

Overweeg te registreren
gast

Inloggen Registreren

Registreren | Wachtwoord kwijt?
Uitgebreid zoeken:

— Forum bereik —



— Vergelijk —



— Forumopties —




Wildcard gebruik:
*  komt overeen met een willekeurig aantal tekens    %  komt overeen met precies een karakter

Minimum lengte zoekwoord is 4 tekens - maximum lengte zoekwoord is 84 tekens

Onderwerp RSS
hoeveel pk nodig voor 2,5 ton waterverplaatsing3
24.01.2012
21:48
adriaanus
Member
Forumberichten: 12
Lid sinds:
01.12.2011
Offline

Beste mensen,

 

fijn dat het forum weer werkt. Ik ben mijn vlet aan het opkappen en ben nu aan de stap toegekomen om een motor te plaatsen. mijn vlet is 7,5 meter lang, en ongeveer 2,2 meter breed. en krijgt een waterverplaatsing van ongeveer 2,5 ton. Eerst had ik een mercedes om636 in mijn boot staan die er voor een reparatie toch uit moest. aangezien deze te veel vermogen had en veel plaats in beslag nam (motorkist in de kajuit) ben ik eens uit gaan kijken naar wat kleinere motor. Ik vaar vrijwel altijd op rivieren zoals de merwede en de waal.

Ik had een mooie mitsubishi 15 pk (Ke75) gezien, Het is uiteraard een mooie compacte motor, het is alleen de vraag of deze genoeg pk's heeft. Ik wil graag een 12 a 13 kilometer per uur kunnen varen. Is dat mogelijk met deze motor.

24.01.2012
23:04
amersfow
Member
Forumberichten: 51
Lid sinds:
01.12.2011
Offline

15 pk klinkt zwaar genoeg; is al overbemeten. Als je met een vlet 12-13 km wil gaan varen, moet je nooit dezelfde stukken gaan varen, woedende mensen zullen je deel zijn; je maakt dan enorme golven. Reken op zo'n 7-9 km per uur. Als je echt hard wilt varen moet je een langere boot komen of een speedboot.

24.01.2012
23:49
Ton Aarts
NL

Moderator
Forumberichten: 782
Lid sinds:
03.01.2012
Offline

15 pk is meer dan je ooit nodig zult hebben.

Belangrijker dan een paar pk meer of minder is de juiste reductieverhouding en de juiste schroef erbij.  En voldoende schroefdiameter; veel vletten varen met te kleine schroefjes.

24.01.2012
23:50
adriaanus
Member
Forumberichten: 12
Lid sinds:
01.12.2011
Offline

Oké bedankt. Natuurlijk kun je niet overal 12-13 varen. maar op een grote rivier als de merwede moet dat toch geen probleem zijn. Ga ik die snelheid wel halen met deze pk's? 

25.01.2012
0:00
adriaanus
Member
Forumberichten: 12
Lid sinds:
01.12.2011
Offline

Ik moet dus eigenlijk een zo groot mogelijke diameter schroef plaatsen en daar de goede reductie bijzoeken. Hoeveel cm moet een schroef vrij zitten van het vlak?

25.01.2012
0:12
amersfow
Member
Forumberichten: 51
Lid sinds:
01.12.2011
Offline

Dan moet het een halfglijder zijn

25.01.2012
0:16
adriaanus
Member
Forumberichten: 12
Lid sinds:
01.12.2011
Offline

amersfow said

Dan moet het een halfglijder zijn

kun je dat nader toelichten?

25.01.2012
0:19
Ton Aarts
NL

Moderator
Forumberichten: 782
Lid sinds:
03.01.2012
Offline

Er zijn een paar vuistregels waar je mee begint, bij schroeven van waterverplaatsende boten.

  • Meestal kan je schroef niet groter in diameter zijn dan 2/3 van de diepgang van je romp.
  • Vrijslag op het vak zo'n 15% van de schroefdiameter
  • Vrijslag op een hak ca. 5% van de schroefdiameter
  • Bovenkant van je schroef moet ongeveer 1/2 schroefdiameter onder waterlijn zitten.

Voor het berekenen van de maximale snelheid heb je als belangrijkste gegevens nodig: het motorvermogen/toerental nodig, de reductieverhouding (als die bekend is) en de maximale schroefdiameter, de lengte op de waterlijn, het gewicht vaarklaar, en de rompvorm.

 

Maarrrr, als je weet dat je met jouw romp om van 10 km/h naar ruim 12 km/h te gaan je al meer dan het dubbele motorvermogen nodig hebt ….  wink

25.01.2012
0:33
adriaanus
Member
Forumberichten: 12
Lid sinds:
01.12.2011
Offline

dan kan ik maximaal een schroef van 45 cm kwijt.

kunt u voor mij uitrekenen wat de beste oplossing is:

ik heb de volgende gegevens:

motorvermogen is 15 pk bij 2600 rpm

reductie is 2:1

max schroef: 45 cm

lengte waterlijn: 6,8 meter

breedte: 2,2 meter

gewicht vaarklaar: 2500 kg

rompvorm: multiknikspant met kieldoos

25.01.2012
1:05
Ton Aarts
NL

Moderator
Forumberichten: 782
Lid sinds:
03.01.2012
Offline

adriaanus said

dan kan ik maximaal een schroef van 45 cm kwijt.

kunt u voor mij uitrekenen wat de beste oplossing is

 

reductie is 2:1

Zeg maar Ton hoor …wink

Maar even over die reductie van 2:1. Meestal is het niet precies 2 maar -bijvoorbeeld- 1,79 of 2,14 of zoiets.

In de spreektaal 'heet' dat vaak 2:1 maar om eraan te rekenen moet ik het echt op twee getallen nauwkeurig achter de komma (en liever nog drie … ) weten.

25.01.2012
8:21
amersfow
Member
Forumberichten: 51
Lid sinds:
01.12.2011
Offline
11

Ik voer met een Makma vlet (~7 meter) met 27pk ff 11,5 km; maar toen spoelden de vissen de kant op. Wil je nog harder dan moet je over je eigen boeggolf heen (dat heet dan planeren); met een vletvorm is dat vlgns mij niet te doen. Met een Zodiackje is dat geen enkel probleem; daar zit je zo in plane en boven de 20 km/h.

Dus 12/13 met een vlet is onrealistisch en waarom zou je.

25.01.2012
11:29
adriaanus
Member
Forumberichten: 12
Lid sinds:
01.12.2011
Offline
12

Ton de exacte reductie bedraag 1,91:1

Wat betreft de snelheid, ik kon het met mijn vorige motor ook halen, was dan wel een aantal pk zwaarder, ongeveer dezelfde reductie, en een schroef van 41 cm, de spoed weet ik niet, maar dat was in ieder geval niet veel. een echte boeggolf maakte hij niet, achter de boot was er wel een hekgolf, maar ook niet overdreven. 

Laat ik het dan zo stellen, ik wil per uur 10 km op kunnen schieten, maar wil dit niet als absolute bovengrens hebben. verder zou ik graag willen dat ik ook langzaam kan varen, bijvoorbeeld stationair 4km/h of nog  minder.

25.01.2012
12:23
amersfow
Member
Forumberichten: 51
Lid sinds:
01.12.2011
Offline
13

Heb je 13 km op de GPS gemeten? En was dat ook 13 km tov het water of kwam er nog wat stroom bij ?

10 km is natuurlijk prima te doen.

En 4 km is errug langzaam; dat is afwisselend in z'n werk en in z'n vrijstand. En daar is prima mee te leven. Meestal is voor lange vaarten het minimum 6 km, en dat is net boven stationair.

25.01.2012
14:25
adriaanus
Member
Forumberichten: 12
Lid sinds:
01.12.2011
Offline
14

Dat heb ik gps gemeten. met stroom tegen kwam ik op 12,6 km/h uit en met stroom mee kwam ik op de 13,2 km/h uit. zijn max ligt dus tussen deze waarden. Dit was dan bij 2800 toeren, wat de mercedes overigens niet continue kon hebben. meestal vaarde ik constant zo'n 10,5 bij 2000 toeren. Wat stationair betreft vind ik 6 km/h aanvaardbaar. maar constant in en uit z'n werk halen met een mechanische keerkoppeling en vrij grote schroef-diameter lijkt mij niet wenselijk

25.01.2012
16:34
Sistermoon
Gast

Hmm. Als zeiler klinkt me deze discussie nogal idioot in de oren ;)

 

Met een vlet van 7 meter, schat ik even een waterlijn van wat? 5.5m en dat is al wat veel. Dan is je rompsnelheid 2.43 x wortel 5.5 = 5.7kn = 10.2 km/u

 

Als je deze snelheid benadert of overschrijdt, trek je een enorm zog achter je aan. Vaak lijkt het me, als zeiler, er een beetje op dat sloepen en vletten werkelijk geoptimaliseerd zijn om een diepe kuil in het water te trekken. Dat je nauwelijks deining veroorzaakte kan gewoon niet. Dan heb je niet ver genoeg terug gekeken om te zien waar je golf de kant raakt.

 

Sneller varen dan dit, moet je niet willen. Of een langere boot kopen.

 

En dan is die 15pk meer dan genoeg. Mijn vorige zeilboot (ook 7 meter, ook 2.2 ton) had veel meer nat oppervlak (kiel) en haalde met 8pk BB net 6.3 knopen. 

 

Wel inderdaad even iemand de juiste schroef laten berekenen. Anders vaar je steeds in de "verkeerde versnelling". En dat scheelt echt flink.

25.01.2012
18:36
adriaanus
Member
Forumberichten: 12
Lid sinds:
01.12.2011
Offline
16

Ton

Wacht nog even met het maken van de schroefberekening. Nu ik weet dat 15 pk genoeg is kan ik deze motor kopen. dit moet ik dan echter wel eerst rond hebben, anders doe je het allemaal voor niets. zaterdag zal ik nog even goed en duidelijk meten zodat we echt weten waar we over praten. 

25.01.2012
18:47
adriaanus
Member
Forumberichten: 12
Lid sinds:
01.12.2011
Offline
17

Sistermoon said

Hmm. Als zeiler klinkt me deze discussie nogal idioot in de oren ;)

 

Met een vlet van 7 meter, schat ik even een waterlijn van wat? 5.5m en dat is al wat veel. Dan is je rompsnelheid 2.43 x wortel 5.5 = 5.7kn = 10.2 km/u

 

Als je deze snelheid benadert of overschrijdt, trek je een enorm zog achter je aan. Vaak lijkt het me, als zeiler, er een beetje op dat sloepen en vletten werkelijk geoptimaliseerd zijn om een diepe kuil in het water te trekken. Dat je nauwelijks deining veroorzaakte kan gewoon niet. Dan heb je niet ver genoeg terug gekeken om te zien waar je golf de kant raakt.

 

Sneller varen dan dit, moet je niet willen. Of een langere boot kopen.

 

En dan is die 15pk meer dan genoeg. Mijn vorige zeilboot (ook 7 meter, ook 2.2 ton) had veel meer nat oppervlak (kiel) en haalde met 8pk BB net 6.3 knopen. 

 

Wel inderdaad even iemand de juiste schroef laten berekenen. Anders vaar je steeds in de "verkeerde versnelling". En dat scheelt echt flink.

Bij mij klinkt er helemaal geen discussie in de oren laugh

 

Hard varen doe ik ook alleen op een grote rivier, en daar mag je net zulke hoge golven trekken als je wilt. maar het is inderdaad zo dat je niet hard moet willen varen met deze vlet, maar wat over hebben vind ik niet erg.

26.01.2012
0:44
Ton Aarts
NL

Moderator
Forumberichten: 782
Lid sinds:
03.01.2012
Offline

adriaanus said

Ton

Wacht nog even met het maken van de schroefberekening.

 

Dat komt me prima uit, want ben vanaf morgen in Düsseldorf en maandag pas terug. Druk als een klein baasje … wink

Forum tijdzone: UTC 2

Grootst aantal on-line gebruikers ooit: 1029

Nu on-line:
2 Gast(en)

Nu op deze pagina:
1 Gast(en)

Top-schrijvers:

vuuren1: 399

: 220

broekie: 210

kees55: 207

chaea: 173

fatboy: 138

quichot: 122

rob art: 119

bejakruiser: 117

robg: 112

Gebruikers statistieken:

Gasten: 9

Leden: 8132

Moderators: 18

Beheerders: 1

Forum stat.:

Groepen: 5

Forums: 30

Onderwerpen: 13200

Berichten: 102781

Nieuwste leden: Bessie, Seahawk, vermeulen, Gerbenwelling, Ronschon, ggarmani, stefke66, Leo_Tholhuijsen, AquilaTop, Kcb1966

Moderatoren: Willem (0), Marinus (1), dijkman (0), Tim (0), Nynke Plaatsman (0), Ton Aarts (782), Benjamin (0), bubbelup (9), Eric van Staten (0), Ben Rutte (2), Stijn (0), Tessa (40), pieterhoman (0), Sjors Hemmen (0), Fettje Osinga (0), PieterJan (0), Niels van Dijk (0), peter.groeneweg (0)

Administratoren: administrator (0)

Adverteren | Contact | Copyright | Disclaimer | Privacy en cookiebeleid | © 2012 Sanoma Media Netherlands B.V..
Zeilen - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep