Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

‘Nieuwe generatie’-IMOCA 60 te water

13:12


150305_SAFRAN__JML8806_550Safran
, de eerste boot van de nieuwe IMOCA 60-generatie is gisteren, donderdag 5 maart, te water gelaten bij de CDK-marine werf in Lorient, Frankrijk. ‘Het te water laten van een boot is altijd een emotioneel moment, helemaal wanneer er zoveel nieuwe technologische ontwikkelingen’, zei schipper Morgan Lagravière, die nauw betrokken was bij het ontwerp en de bouw van Safran. In 2016 zal hij er mee aan de start van de non-stop solo race rond de wereld Vendée Globe verschijnen.

Dali-snor
Sinds 2013 werkte het Safran Sailing Team en de architecten van Guillaume Verdier en Vincent Lauriot-Prévest (VPLP) aan het ontwerp dat aan de nieuwe IMOCA-regels voldoet.  De regels schrijven onder andere een zelfde formaat mast en identieke kielconstructies voor. Safran heeft een negatieve boeg met veel volume en de romp is ook voor de mast erg breed om onder helling een betere boottrim te behouden. Mast en kiel zijn verder naar achteren geplaatst om de boeg nog lichter te maken. De bilge is platter voor meer snelheid en in plaats van twee verticale ‘daggerboards’ steken er twee L-draagvleugelzwaarden aan de zijkanten uit. Deze ‘Dali-snorren’, zoals Lagravière ze noemt, zorgen voor lift van de hele romp om de boeg uit de golven te houden en zo sneller te kunnen varen. Bovendien beperken de verticale delen van de draagvleugelzwaard onder helling de drift. De topsnelheid van de nieuwe generatie IMOCA 60 ligt in theorie twee knopen hoger door deze nieuwe draagvleugelzwaarden. Doordat Safran een roterende vleugelprofielmast heeft zijn er geen zalingen mogelijk in het ontwerp. De mast ontleent steun aan lange armen die vanaf dek naar buiten wijzen en de boot bijna twee keer zo breed maakt.

11049520_957856890898744_3937763427809715657_n78 dagen 
Er zijn in totaal zes teams die op dit moment een nieuwe boot ontwikkelen volgens de nieuwe IMOCA regels. Op dezelfde werf wordt dit moment de laatste hand gelegd aan Banque Populaire VIII; ook uitgevoerd met draagvleugelzwaarden. Allemaal willen ze het oude record van François Gabart van 78 dagen verbeteren. De technologische ontwikkelingen zullen het gat tussen de nieuwe en de oude boten tijdens de aanstaande Vendée Globe verder vergroten.  De Vendée Globe start op 6 november 2016 vanuit Les Sables D’Olonne.

Specificaties Safran:
Lancering: 5 maart, 2015
Thuishaven: La Trinité-sur-Mer (Morbihan / Frankrijk)
Ontwerp: The VPLP firm and Guillaume Verdier
Bouw: CDK-marine werf
Lengte: 18.28m (60ft)
Breedte: 5.80m
Diepgang: 4.50m
Waterverplaatsing: niet bekend
Grootzeil: 160m²
Gennaker: 280m²
fok: 150m²
stagfok: 100m²

Tags: , Last modified: 9 maart 2015
Sluiten