The Ocean Race

Dongfeng wint derde etappe

Dongfeng Race Team schreef vannacht geschiedenis in het 41-jarige bestaan van de Volvo Ocean Race. In hun thuishaven Sanya pakten ze als eerste Chinese team de zege in een etappe. Met de winst van de derde etappe pakt het team meteen de leiding in het voorlopige totaalklassement. Abu Dhabi Ocean Racing kwam als tweede binnen, gevolgd door Team Alvimedica. Het Nederlandse Team Brunel finishte als vijfde.

Volvo Ocean Race 2014-15 - Leg 3 aankomst DongfengNog nooit eerder won een Chinees team een etappe, ondanks twee eerdere deelnames van Green Dragon in 2008-09 en Team Sanya in 2011-12. “Dit is de stressvolste etappe die ik ooit in mijn leven heb gezeild”, zei een sterk opgeluchte Caudrelier kort na binnenkomst. “Maar het resultaat is geweldig.”

Grote voorsprong

Tweemaal eindigde Dongfeng net op de tweede plaats achter respectievelijk Abu Dhabi Ocean Racing en vervolgens Team Brunel. Direct na de start op 3 januari in Abu Dhabi nam Dongfeng stevig grip op de wedstrijd van 4.642 zeemijlen richting Sanya. Bij aankomst in de Straat van Malakka hadden ze zelfs een voorsprong van ruim 106 zeemijl op de vloot, maar de concurrentie gaf niet op. In de windschaduw langs de Vietnamese kust slonk het gat tot minder dan 10 nm.

De 40-jarige schipper en zijn bemanning bestaande uit een mix van ervaren Franse zeilers, de Chinese debutanten Cheng Ying Kit (‘Kit’) en Liu Xue (‘Black’) en de jonge Australiër Jack Bouttell lieten zich echter niet gek maken. Op de laatste zeildag liepen ze opnieuw uit. In de vroege uurtjes van dinsdagmorgen 27 januari maakte windgebrek in de Zuid-Chinese Zee het wederom spannend. Abu Dhabi wist weer in het kielzog van Dongfeng te komen, maar Caudrelier en zijn mannen verdedigden hun koppositie met verve.

Volvo Ocean Race 2014-15 - Leg 3. Abu Dhabi op het podiumNet na zonsopgang om 07.31 uur lokale tijd (00.31 NED tijd) ging Dongfeng over de eindstreep. Abu Dhabi Ocean Racing zeilde toen op een afstand van 45 zeemijl en Team Alvimedica lag daar 13,5 zeemijl achter.

Abu Dhabi Ocean Racing

Om 3.50 uur Nederlandse tijd was het de beurt aan Abu Dhabi Ocean Racing om over de finish te varen. Schipper Ian Walker: “We hebben een mooie wedstrijd gehad met veel boten om tegen te strijden, dus ik ben erg blij dat we in de top eindigen. Het gevecht om de zege verloren we in het lichte weer van de eerste week. We kregen de boot niet aan de praat en wisten pas na Sri Lanka waarom. Dongfeng was niet meer in te halen, zij zaten als het ware niet in dezelfde race. Voor ons voelt het alsof we onze eigen mini-wedstrijd hebben gewonnen.”

Navigator Simon Fisher voegt hieraan toe: “De Straat van Malakka en Singapore waren echt lastig met alle scheepvaart, de stroming en de onstabiele wind. Gelukkig kwamen we er goed doorheen en namen we een paar slimme beslissingen, waardoor we een beetje konden consolideren. Ik denk dat we het laatste deel van het parcours tot aan de Vietnamese kust prima hebben gezeild. Bij Vietnam was het moeilijk, mede omdat we nu AIS aan boord hebben. Iedereen kan zo zien wat je doet. Deze finale week was enorm belangrijk.”

Leg 3, aankomst Team Brunel in SanyaTeam Alvimedica pakte om 04.51 uur Nederlandse tijd de derde podiumtrede. MAPFRE volgde als vierde om 05.23 uur en Team Brunel moest slechts 2 minuten later genoegen nemen met de vijfde plek. Daarmee is het Nederlandse team van schipper Bouwe Bekking met 6 etappes te gaan de leiding in het totaalklassement kwijt. Zeilen sprak na de finish met schipper Bouwe Bekking over de teleurstellende etappe.

Team SCA met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord heeft momenteel nog 65 zeemijl te gaan.