Actueel, Nieuws

Dalend bezoekersaantal Boot Düsseldorf

15:22

Boot Düsseldorf heeft voor veel exposanten aan de verwachting voldaan. De negendaagse beurs trok 240.000 bezoekers uit circa 60 verschillende landen. Iets minder dan de editie van 2014, deze beurs trok 248.000 bezoekers. Het aantal buitenlandse bezoekers ontwikkelt zich volgens de organisatie erg positief. Ruim 50.000 bezoekers kwamen dit jaar van buiten Duitsland. In totaal stonden 1.741 exposanten op de beurs om hun producten of diensten aan te bieden.

Boot Düsseldorf 2015Tevreden organisatie

Werner Matthias Dornscheidt, voorzitter van de directie van Messe Düsseldorf, is ondanks de terugloop van bezoekers erg tevreden: “We zijn met het verloop van de beurs absoluut tevreden, ook al hebben we de topresultaten van het voorgaande jaar niet kunnen evenaren. Het winterse weer tijdens de traditioneel sterkst bezochte tweede zaterdag heeft veel gasten weerhouden om naar de beurs te gaan. Ook tijdens enkele doordeweekse dagen telden we een gering verlies van het aantal bezoekers. Dit verandert echter niets aan de totale waardering van de beurs en haar positie in het beurslandschap: met het jaarlijks ver boven de 200.000 uitkomend aantal hoogwaardige bezoekers in het meest koopkrachtige deel van Europa blijft boot Düsseldorf een garantie voor goede contacten en zaken en een betrouwbare marktplaats voor de boten- en watersportbranches.”

Voor de beurs van 2015 bedacht de organisatie een nieuw concept. “Het programma ‘360° watersport beleven’ boekt duurzaam effect. De 20 belevings- en themawerelden werden uitstekend bezocht. Bijna 25 procent van de bezoekers, vooral gezinnen en jongeren die in watersport zijn geïnteresseerd, maakte van de gelegenheid gebruik om de watersport onder het dak van de beurshallen te beleven en informatie in te winnen over de talloze disciplines. We leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan de toekomst van de branche.” In de algemene beoordeling heeft Boot 2015 hoge cijfers kunnen noteren. Volgens de eerste enquêtes gaf 98 procent van de bezoekers aan dat hun verwachtingen zijn vervuld.

Friese ondernemers minder tevreden

Een groep Friese watersportondernemers is minder te spreken over de nieuwe indeling van Boot Düsseldorf. Zij stonden op een afdeling die was ingericht voor de reiswereld en zijn zo volgens hen veel bezoekers misgelopen. “Onze hal was voor de helft gevuld met exposanten, de andere helft met terrassen waar niemand gebruik van maakte. Het was te strak, te steriel”, zo meldde Albert Hendriks van toerismebureau Friesland Holland aan de Leeuwarder Courant.

Zeilboten in trek

Boot Düsseldorf 2015De zeilboten en zeiljachten zijn net als voorheen de favoriet van de bezoekers van Boot Düsseldorf. Bijna de helft van de bezoekers interesseerde zich voor het varen met zeil. Bijna een derde zocht informatie over motorboten. Ditzelfde gold voor bootuitrustingen en toebehoren. Bij meer dan een kwart van de bezoekers stonden duikreizen en duikuitrustingen op de wensenlijst. Twintig procent ging naar de reiswerelden in de hallen 13 en 14.

Verkoop nieuwe boten blijft hetzelfde  

Volgens de informatie van de BVWW-directeur Jürgen Tracht ligt de handel in nieuwe boten op hetzelfde niveau als het voorgaande jaar. Dit geldt zowel voor de motorboten als voor de markt van zeiljachten en zeilboten. In sommige segmenten is er zelfs sprake van groei. “De vraag naar grote jachten trekt weer aan. De branche kon op de beurs veelbelovende, internationale contacten leggen en terugkijken op een goede verkoop. Er is ook veel dynamiek aan het andere eind van het scala: de interesse in kleine boten is door de regelgeving dat boten tot 15 pk zonder vaarbewijs mogen worden bestuurd duidelijk toegenomen.”

Refit-trend

De aanbieders van hoogwaardige bootuitrustingen en toebehoren profiteren van de demografische ontwikkeling. Hun omzetten overstijgen duidelijk die van het voorgaande jaar. Veel booteigenaren die de middelbare leeftijd zijn gepasseerd, kiezen ervoor om hun boot op te waarderen in plaats van een nieuwe boot te kopen. Ze investeren behoorlijke bedragen in hoogwaardige comfort-uitrustingen zoals boord- en consumentenelektronica, kookapparatuur en koel- en klimaatinstallaties.

Hollandse hal

De Nederlandse staaljachtbouw presenteerde zich dit jaar in al haar exclusiviteit en kwaliteit in hal 17. Dit nieuwe concept dat door Messe Düsseldorf, tezamen met de branche was gecreëerd, viel zowel bij de bezoekers als de exposanten in de smaak. De verhuizing van hal 15 naar de kleinere hal 17 werd extra luister bijgezet door de Holland Open – een netwerkbijeenkomst die onder het genot van een drankje en een Indisch buffet na afloop van de beursdag plaatsvond en waar de organisatoren, te weten het Nederlands Consulaat-Generaal in Düsseldorf, de branchevereniging Nederlandse Jachtbouw Industrie ‘NJI’, Messe Düsseldorf en Fairwise bv ruim 220 bezoekers konden verwelkomen.

Het ‘actief meedoen-concept’ van boot slaat aan bij bezoekers
De 20 belevingswerelden van boot 2015 raakten met het activiteitenaanbod, de sprekers en de informatieve programma’s bij de bezoekers de juiste snaar. De grote hit dit jaar was het Segel Center met daarin wereldreizigers en de sterren uit de branche, maar ook het Tauchsport Center met de proefduikbekken was populair. Ook het Motorboot Center, de Urlaubswelt en de Beach World als ontmoetingsplek voor jonge watersporters, werden heel goed bezocht.

 

http://youtu.be/KiCLlW_yTnE

 

Foto: Boot Düsseldorf

Last modified: 29 januari 2015
Sluiten