ENQUETE Wat denkt u ervan ?
Het Engelse E-borders scheme blijkt illegaal. Zou u, om last met de douane te voorkomen, voor het begin van uw reis uw persoonlijke gegevens vrijwillig ter beschikking stellen?
Nee
Ja, maar eerst moet duidelijk zijn wat er met mijn gegevens gebeurt
Ja
Stemmen

Forum

Bericht Geplaatst
Bavaria oceaanwaardig?19-01-2008 | Bavaria vanaf 40
Is een grotere Bavaria echt oceaanwaardig?
Waarom wel of waarom niet?

Een Bavaria kost de helft van bijv een Dehler.
Is een Dehler dan 2x zo oceaanwaardig?

Bvd
REACTIES OP ARTIKELEN
Gepost door Paul van der Lin - 20-01-2008 - 14:14
Tja, er wordt heel wat onzin gespuid over Bavaria, (vooral negatief) maar na het huren van een 34, een 38, een 37, en een 46 , met de 38 en de 46 naar de Engelse oostkust, met maximaal ZW 7 , met de 37 op het IJsselmeer met maximaal zw 8 kan ik alleen maar zeggen dat het prima schepen zijn, zeker voor het geld.
De laatste tocht met de 37 ( model 2006) met ZW 7 tot 8 van Enkhuizen naar Workum, binnen alle schotten en deuropeningen gevoeld, er bewoog niets, we mistten alleen een extra rif.
Alle schepen heb ik tijdens de huurperiode binnenstebuiten gekeerd:
Het polyesterwerk, de kielconstructie, de elektrische installatie, de afwerking is allemaal top, en over dekindeling, kuipvorm, ergonomie etc. heb je natuurlijk hier en daar altijd je eigen ideen, maar waarom 10% meer betalen voor een Beneteau of Janneau? Ik heb geen idee!
En een Dehler is ook zonder meer een prachtig gebouwd schip, wellicht wat sneller, maar minder ruimte, en ik zou me er er niet veiliger op voelen dan op een Bavaria.
Gepost door Bavaria - 21-01-2008 - 21:02
Paul werkt voor Bavaria, kan niet anders....
Gepost door Sjoerd - 22-01-2008 - 04:30
Tijdens onze oversteken (atlantic) is me opgevallen dat er toch veel verschillen zijn tussen zeewaardig en oceaanwaardig.

Hoe een bavaria zich gedraagt kan ik niet persoonlijk beoordelen, ik ben echter bij ons schip blij met:
- Topwant voor en achter, en zijstagen met rechte zalingen.
- Kotterstag en bakstagen, om de mast strak door te zetten.
- Grootschot vanaf het einde van de giek, zeker als het een beetje gaat waaien.
- Overdimensionering van het complete schip.
- Een rompvorm die een neutraal stuurgedrag onder helling waarborgt.
- Zeilen van zwaar doek, die niet alleen mooi staan, maar ook nog eens dagen en weken achtereen strak op de boom of giek gespannen kunnen worden om klapperen te voorkomen.
- Zware electrische ankerlier met 80M ketting.

Dan hebben we het nog niet over slingerschotten, ectra ventitatie, extra accu capaciteit, (zeer) zware stuur automaat etc. welke ook een bavaria eigenaar zou aanbrengen in zijn schip voor de oversteek.

Aan de andere kant, onze oversteek naar Suriname was in 12 dagen gepiept, dankzij een min of meer constante windkracht 6-8 (met bijbehordende golven). Als ik een bavaria zou varen, zou ik wachten tot er wat minder wind is, en het wat rustiger aan doen.

Ik vraag me af of een oversteek over het IJsselmeer garant staat voor een kraak-loze rit van 6000 Mijl naar de carieb. eerlijk gezegd: ik denk het niet.

Omtrent gevoel van veiligheid: Ik had na windkracht 9 met brekende golven van 7 meter hoogte (Finnistere) alleen maar meer vertrouwen in ons schip. Die ervaring heeft ons allen (gezin) meer gevoel van veiligheid gegeven als al het andere bij elkaar.

Gepost door Ronald - 22-01-2008 - 20:28
Tja, de reactie van Sjoerd, daar heb je ook niets aan, (tenzij hij het over ervaringen met een bavaria heeft). Leuk dat hij blij is met zijn eigen schip. Maar dat zegt niets over Bavaria.

Ik hoop dat er nog andere reacties komen van mensen die wel in een bavaria gevaren hebben. Ik heb helaas nog nooit die luxe gehad.

Wat ik wel weet is dat de zeewaardigheid voor een groot deel afhankelijk is van de schipper en zijn bemanning.

Gepost door Marti - 25-01-2008 - 12:40
Als je even bij de Vertrekkers kijkt kom je Bavaria's tegen die aardig wat oceaanmijlen onder de kiel hebben, bijvoorbeeld de Bav 40 SamSam: http://www.samsamonitsway.com/

De opmerking "Een Bavaria kost de helft van bijv een Dehler.
Is een Dehler dan 2x zo oceaanwaardig?" vind ik wel heel erg kort door de bocht, er spelen aardig wat meer zaken een rol bij het bepalen van het prijskaartje.

Wat Ronald hier boven zegt is nog belangrijker dan de 'oceaanwaardigheid' van het schip: het hangt meer van de bemanning af dan van de boot.

In theorie brengt elk goed onderhouden schip met minimaal 2 goede zeilen, 2 fatsoenlijke ankers met ketting, GPS, windvaan en een (diesel) motor je veilig waar je gaan wilt.
Mits de bemanning beschikt over voldoende gezond verstand.

Daarbij kun je niet zomaar per merk een 'wel/niet' oordeel vellen.
Een 2e hands kan er bijvoorbeeld perfect uitzien op het 1e gezicht, maar als de vorige eigenaar al een keer goed schade heeft gevaren (wat je niet altijd makkelijk ziet) dan neemt de zeewaardigheid snel af.

Mijn tip:
- Kijk naar je budget. Hoeveel € heb je voor de aanschaf & het aanpassen van een schip?
- Welke zeileigenschappen zijn belangrijk voor jou én de rest van de bemanning?
- Hoe belangrijk is luxe & comfort?
- Welke indeling is te prefereren? (Veel kastruimte of juist extra slaapruimte? Kun je bv. een extra watertank kwijt?)
- Wat wordt je vaargebied?
- Enz., enz., enz.

Vervolgens zoek je naar schepen die binnen dat plaatje passen. Heb je er één gevonden die het beste aan alle eisen voldoet, dan laat je hem keuren (bijvoorbeeld door Olav, http://www.ritmevandeoceaan.nl/).

Succes met de zoektocht!

Gepost door Wiegert - 25-01-2008 - 18:18
Ik denk dat vooral de wat oudere Bavaria's prima boten zijn.
Hier een verslag van een wefrbezoek in 1989

http://geocities.com/werfbezoek/
Gepost door adema - 28-01-2008 - 15:56
tja, wat is goed en wat niet.
Ga voor dat je de oversteek maakt maar eens tripje maken van een aantal dagen. kijk gewoon wat er allemaal kapot kan aan een schip. Wat in een oversteek naar engeland gewoon blijft functioneren gaat in lange tochten gewoon stuk! en daar, op de oceaan, heb je geen nauticring! Ik zou de oceaan niet oversteken met een Bav.
Gepost door Sjoerd - 31-01-2008 - 05:47
Mbt de reactie van Ronald: De meeste zaken die ik waardeer in ons schip, kom ik niet tegen op een bavaria.
Ik heb ervaringen met huur bavaria's en het zeil gedrag sprak me ook niet bovenmatig aan.
Een ervaring met windkracht 7 op het IJsselmaar is wat mij betreft absoluut geen goede basis voor vertrouwen in een oceaan oversteek.

Tevens is het zo dat datgene wat een zware oversteek naar Engeland makkelijk doorstaat op een oceaan oversteek wel eens erg licht kan blijken te zijn. Dit geldt uiteraard zowel voor de Bavaria alsook de daarin gemonteerde onderdelen.

Inderdaad: Nauticring is niet altijd in de buurt, via de route die wij afgelegd hebben (Kaapverden en Suriname) ligt er minimaal 3009 Mijl tussen de opvolgende watersportwinkels.

Net zoals anderen zien wij ook de Bavaria's (en andere prijsvechters) succesvol de oceaan oversteken.
Wat je echter niet op de websites leest zijn de structurele problemen (rompstijfheid) en akkefietjes zoals afgevallen roeren. Deze zaken lees je vaak WEL op de ARC site. Je kunt ook even googlen met bv "rudder bavaria failure" of "rudder bavaria crossing"

Ook denk ik aan een artikel in Zeilen een paar maanden geleden: Een Klasse A schip zou in staat moeten zijn om in een storm zich
vrij te varen van lagerwal ondanks zware golfslag.

Ieder het zijne, persoonlijk zou ik geen oceaan oversteken in een prijsvechter-schip.

Gebruik je Bavaria waarvoor ie bedoeld is en geniet ervan!
Gepost door j.helder - 01-02-2008 - 22:32
Hoi Forum,
Ik denk dat je elke boot wel oceaanwaardig kunt krijgen, Als je maar genoeg kijkt wat de kwetsbare punten zijn, roer, tuig etc. Afvallend roer zoals gemeld ben ik in berichten van KNRM bij veel merken tegen gekomen, niet alleen bij bavaria. Kun je versterkt exemplaar voor monteren. Rompstijfheid van een bavaria vergeleken met een Island Packet zal wel iets zijn als een tank vergelijken met een racewagen. Met een lichtere bavaria kun je misschien sneller weglopen voor de storm waar je met de zwaardere Island Packet dwars doorheen moet. Vergeet ook niet dat stijf bouwen zwaar is en kans op breken geeft. Kijk maar naar de vleugels van een willekeurige boeing. Bij het vliegen buigen die duidelijk op en neer. En daardoor breken ze niet.
En als ik kijk naar de charter schepen die afgebeuld door minder materiaalsparende bemanningen het jaren volhouden, dan denk ik dat alle schepen toch wel redelijk sterk genoeg zijn.
Gepost door Marco - 02-02-2008 - 22:26
Ik heb twee keer op een Bavaria gevaren, met een stevige wind op de Noordzee en we konden niet eens naar het toilet, omdat de deur niet meer openkon vanwege de vervorming van de boot in de golven. Een Bavaria is een toerboot, meer niet. En als je dat zoekt, krijg je veel boot voor je geld. Mijns inziens zijn ze niet bedoeld voor oceaanwerk.
Gepost door X-99 - 04-02-2008 - 10:21
Allereerst is hier al eerder gezegd dat een schip zo zeewaardig is als z'n bemanning. Mijn ervaring met langere reizen met een Bavaria leren mij dat de bemanning goed zeewaardig moet zijn wil zij het schip goed ah zeilen houden in slecht weer. Met 9 bft. in de kont spoten we met 10 tot 15 knopen over de golven. Maar ik had er niet aan moeten denken hoe dat gegaan was als we niet af konden wisselen tussen een aantal zeer ervaren stuurlui. De brede kont en het korte roertje (ondiepe versie is 1.30 dus roer ook), zorgen voor een uiterst wispelturige achterkant. Je moet dus sturen voor ie een slinger maakt, anders is er geen houden aan.

Grootste probleem van een hoop moderne toerschepen is echter het lage zeildragende vermogen. Schepen hebben weinig ballast, meestal geheel van gietijzer, zonder loden bulb. Door het lage overall-gewicht speren ze op vlak water ondanks het kleine zeiloppervlak. Komen er echter flinke golven dan hebben ze weinig zeil ten opzichte van hun volume en weinig massa om mee door te duwen. Continu op het randje zeilen is dan nodig om de boot op gang te houden. Op een lange reis kan dat tamelijk vermoeiend zijn, omdat je continu met de hand ah sturen bent en continu met je zeilvoering bezig bent.

Dus wil je met een betaalbaar schip een lange reis gaan maken ga dan voor een schip met veel zeildragend vermogen. Ook Bavaria heeft diepe loden kielen geleverd. Dat scheelt een slok op een borrel. Maak verder een - extra sterk - roer even diep als de kiel. Liever geen rolmast (gewicht op hoogte), maar een gewoon grootzeil met 3 of 4 riffen. Tevens een goede high-aspect of werkfok voor op de roller en een kotterfok.

Zelf zou ik met een goed uitgeruste Bavaria rustig een ocean oversteken met een goede bemanning. Maar met eentje uit een huurvloot met 1.30 diepgang, uitgezeilde rolzeilen en geen verder aanpassing absoluut niet.
Gepost door X-99 - 04-02-2008 - 10:22
Allereerst is hier al eerder gezegd dat een schip zo zeewaardig is als z'n bemanning. Mijn ervaring met langere reizen met een Bavaria leren mij dat de bemanning goed zeewaardig moet zijn wil zij het schip goed ah zeilen houden in slecht weer. Met 9 bft. in de kont spoten we met 10 tot 15 knopen over de golven. Maar ik had er niet aan moeten denken hoe dat gegaan was als we niet af konden wisselen tussen een aantal zeer ervaren stuurlui. De brede kont en het korte roertje (ondiepe versie is 1.30 dus roer ook), zorgen voor een uiterst wispelturige achterkant. Je moet dus sturen voor ie een slinger maakt, anders is er geen houden aan.

Grootste probleem van een hoop moderne toerschepen is echter het lage zeildragende vermogen. Schepen hebben weinig ballast, meestal geheel van gietijzer, zonder loden bulb. Door het lage overall-gewicht speren ze op vlak water ondanks het kleine zeiloppervlak. Komen er echter flinke golven dan hebben ze weinig zeil ten opzichte van hun volume en weinig massa om mee door te duwen. Continu op het randje zeilen is dan nodig om de boot op gang te houden. Op een lange reis kan dat tamelijk vermoeiend zijn, omdat je continu met de hand ah sturen bent en continu met je zeilvoering bezig bent.

Dus wil je met een betaalbaar schip een lange reis gaan maken ga dan voor een schip met veel zeildragend vermogen. Ook Bavaria heeft diepe loden kielen geleverd. Dat scheelt een slok op een borrel. Maak verder een - extra sterk - roer even diep als de kiel. Liever geen rolmast (gewicht op hoogte), maar een gewoon grootzeil met 3 of 4 riffen. Tevens een goede high-aspect of werkfok voor op de roller en een kotterfok.

Zelf zou ik met een goed uitgeruste Bavaria rustig een ocean oversteken met een goede bemanning. Maar met eentje uit een huurvloot met 1.30 diepgang, uitgezeilde rolzeilen en geen verder aanpassing absoluut niet.
Gepost door Nico - 08-02-2008 - 17:33
Ik lees wijze woorden, een boot is net zo zeewaardig als z'n bemanning, maar ook een hoop voor ingenomen onzin.
Ik heb verschillende merken gevaren, Dehelr, Contest, Piwiet en vd Stadt. Maar ook de Bavaria 36 en 42. Het zijn goede zeilschepen die de laatste jaren erg stijf geworden zijn en waar ik menige storm mee heb uitgereden. Afgelopen jaar in de Oostzee twee weken lang tussen 6Bf en 8 Bf en niet alleen maar in beschut water maar ook oversteken van 65 Nm en meer. Ik begrijp de kritiek want een zeilboot moet toch minimaal het dubbele kosten van de verkoopprijs van bv een Dehler. Droom maar lekker verder jongens, over een paar jaar worden jullie misschien wel wakker.

groeten,Nico

Gepost door Cornelis - 27-02-2008 - 22:45
Volgens mij is de vraag tevens hoe confortabel is het met een zwaarder gebouwd schip, en hoeveel vetrouwen straalt het schip uit. Met een ervaren bemanning kun je op elkaar terug vallen, de zeer ligt gebouwde racers zijn toch ook oceaan waardig!! dan zal een Bavaria met CE klasse A dat ook wel zijn. Maar zou u daarmee de oceaan willen oversteken met uw gezinnetje. Een sterk gebouwd schip straalt vertrouwen uit en geeft een vertouwd gevoel houd de bemanning rustig wat meestal lijdt tot de juiste beslissingen zonder paniek. Hoe meer vertrouwen het schip uitstraalt hoe meer mensen het leuk zullen vinden om de tocht te ondernemen.
Gepost door Hans van Gent - 03-03-2008 - 10:55
Het gaat hier dus om werven die d.m.v. "prijsvechten" hun jachten aan bieden, niet alleen Bav's.
Ik denk dat het op zich weinig uitmaakt. De jalouzie, gevoel e.d. spelen een belangrijke rol. Of je 10 tot 100 boten per jaar bouwt of 3000. Dat scheelt heel veel in de prijs! In principe gaat het alleen om de romp, alle andere producten zijn a-merken die je op alle schepen tegenkomt (motoren, masten, lieren e.d.). Bav's zijn geclassificeerd, dus... Dat je misschien comfortabeler in een Halberg R. vaart oké. Dit geldt dus niet alleen voor Bav's, maar ook voor Jeanneau, Beneteau, Hanse, Dufour, Elan, Winner etc. Dus als Bav's niet oceaanwaardig zijn, zijn deze prijsvechters het ook niet.
Trouwens Henk de Velde wist het allemaal zo goed. Mastbreuk, gebroken as, lekkere boot heeft-ie uitgezocht. Had dit met een Bav of andere prijsvechter ook gebeurd?

Ciao,
Hans
Gepost door kees - 21-03-2008 - 13:33
De oude uitspraak gaat nog steeds op, alle waar naar zijn geld. Bavaria's zijn geen slechte schepen en veel mede watersporters hebben er veel plezier aan, maar maak je zelf niet wijs dat door serie productie de prijs zo gedrukt kan worden dat je eigenlijk een goedkope Hallberg-Rassy hebt. We kunnen nou eenmaal niet allemaal een Mercedes rijden maar daar is niet mee gezegd dat je met minder plezier vaart, als je je eigen mogelijkheden en die van je schip maar goed inschat.
Gepost door Paul - 06-04-2008 - 23:49
Vraag het eens aan de hoofdredacteur van Zeilen: Cees van Dijk. Die heeft ook een Bavaria 42 Cruiser waarmee hij in Portugal ligt. Alle bavaria's hebben een A keuring.
Gepost door Marco Witkamp - 11-05-2008 - 08:34
Ik denk dat het aspect "oceaanwaardig" zowiezo aan het veranderen is. De ge-eikte Koopmansen, Hallberg Rassy´s e.d. zijn op zich zeewaardig en misschien mooi (als je daar van houdt, ik dus niet) maar wat mij betreft achterhaald. Najad is denk ik de eerste die nu wakker wordt. Maar waarom zou ik 4 keer zoveel uit moeten geven voor zo´n boot t.o.v. een Bavaria?
Moderne jachten, die veel hogere daggemiddelden halen, aanzienlijk minder rollen en ook met harde wind (vooral achterop) veel beter over de golven glijden door de platte rompen, zijn wat mij betreft veel oceaanwaardiger dan voornoemde traditionele jachten. 5 tot 10 dagen eerder aan de overkant zijn is ook comfort tenslotte. En al glijdend en surfend van de golven raggen is een stuk aangenamer dan al dat gerol van die zware bakken. Ik heb laatste nog een Hallberg Rassy 42F van Mallorca naar Denia gezeild in windkracht 8 en 9, maar dat was bepaald geen pretje in die centrale cockpit. Ik had spierpijn van het constant moeten schrap zetten, omdat de boot waanzinnig rolt. Ik heb me v.w.b. boot nooit onveilig gevoeld, maar een pretje was het zeker niet. Maar, ik denk dat heer X-99 het eigenlijk bij het rechte eind heeft. Hoe goed is de bemanning, daar draait het uiteindelijk om.
Dus, ondanks dat ik persoonlijk nooit een Bavaria zou aanschaffen, zou ik met een ervaren crew, er wel de oceaan mee oversteken.
Gepost door lieuwe - 13-05-2008 - 19:18
Wie heeft ervaring met het zeilen van de bavaria 30 cruiser op de noordzee?
Hoe houdt hij hij zich?

lieuwe
Gepost door ad mutsaers - 26-05-2008 - 18:21
Wij hebben onze bav 44 in 2004 gekocht en inmiddels 12500 mijl mee gevaren een rondje atlantic gedaan en hebben in dat jaar 2005 alleen een kapotte stroom regelaar gehad.
In de arc was er wel een zweden jacht met een lossen kiel waarna ze de boot alleen hebben verlaten.
Wij zeilde vanuit st maarten naar de azoren in twee weken en pricies 1 uur met windkracht 8 en geen problemen.Voor mij voldoet de bavaria prima en is zeker niet een langzame boot.
Maarja je zou maar een boot gekocht hebben en er twee keer zo veel voor betaald hebben ,dan zou ik ook balen.
Laten we er nu maar eens over op houden om onze Bavjes af te kraken en gewoon lekker samen zeilen .groetjes Ad
Gepost door Mark - 27-05-2008 - 16:15
Aangezien ik nog niet levensmoe ben, kan ik Lieuwe ook niet melden over ervaringen met een Bav 30 op de Noordzee.
Gepost door Maxi - 01-06-2008 - 18:45
Het gaat ook om het gevoel dat je hebt bij een boot, ik voel me veel veiliger in een middenkuips Halberg 40 dan in een Bav 38 cruiser of iets dergelijks. Maarja, beide boten zullen een oceenoversteek wel aankunnen, maar de bemanning? En die is bij de Bav toch meestal anders dan bij de andere dure boten... Maarja, veel plezier in je Bavaria ;)
Gepost door Kruijshaar - 20-08-2008 - 19:01
De geschiedenis leert.

Toen Japan met complete goedkope auto’s op de markt kwamen, deed al snel het verhaal de ronde dat deze auto’s niet deugden. De concurrentie en bezitters van andere merken waren als de dood dat hun duurdere auto’s moeilijkere verkoopbaar zouden worden.

De concurrentie stond niet stil en gingen al snel over op vergelijkbare productie methodieken (zoals: just in time produceren ) zoals de Japanners hadden bedacht.

Heden ten dagen hoor je niemand meer over de slechte goedkope auto’s komende uit Japan.
Ook bij ford en opel krijg je nu standaard pakket elektrische ramen, airco etc bijgeleverd. De productie prijzen van auto’s zijn door het goede productie voorbeeld van Japan allen gezakt. Daarbij zijn auto’s kwalitatief beter geworden. Het zelfde zie je nu gebeuren in de botenbouw. Ik voorspel u dat over een aantal jaren het, door de marketingafdelingen van de concurrenten ingegeven, het imago probleem van Bavaria verleden tijd zal zijn.

Een tevreden Bavaria 42 bezitter.
Gepost door Wim - 01-09-2008 - 21:26
Het probleem wat hier speelt is niet de kwaliteit van de schepen maar de exclusiviteit zoals deze ons in de reklame wordt wijsgemaakt.
Vele jaren gelden stond Bavaria bekend als een absoluut topkwaliteit merk en Dehler was maar een merk met een matige kwaliteit, hoe anders is deze merkbekendheid vandaag.
We kopen wat marketing technisch het beste bij ons past, maar met kwaliteit van de schepen heeft het niets te maken. Met andere woorden je betaald deels de naamsbekendheid van het merk. Natuurlijk als een schip met de hand wordt afgebouwd zie je dat terug in de afwerking en prijs.
Nadeel van een Bavaria is duidelijk dat er erg veel rondvaren en dat de door menigeen gewenste exclusiviteit niet aanwezig is.
Ander nadeel is dat er door het concurerende prijsniveau vaak een doelgroep in een Bavaria stapt die beter op de camping in een caravan hadden kunnen blijven, maar dat zegt niets over de kwaliteit van de schepen.

En ik kan het weten want wij zijn van een zeer exclusief Zweeds merk vorig jaar overgestapt naar de duurdere serie van Bavaria (toch ook wat exclusiviteit)
En ik kan zeggen dat de kwaliteit goed tot zeer goed is, en ik nog geen dag spijt heb gehad van mijn beslissing.

Wat mij nu wel opvalt is dat ineens veel bezitters van de exclusieve Zweedse merken ineens vergeten zijn wat de watersport groet inhoud als we ze weer eens voorbij varen, maar ja, hufterigheid is niet meer voorbehouden aan het gedrag op de weg.

Wim
Gepost door Robbie de Rover - 19-11-2008 - 10:47
Interessante reacties hierbove. De een negatief, dan ander positief en zelfs een paar cynische erbij. Het lijkt wel op de gesprekken die in het verleden in de kantine van de watersportvereniging werden gevoerd.
Destijds (2000) was ik één van de eerste die met een vrij nieuwe 2e hands Bav.34 in de haven kwam. Nou ik heb het geweten hoor, de opmerkingen waren niet van de lucht. Terwijl ik nog nooit iemand heb bekritiseerd op zijn boot keuze, waren de vooroordelen niet van de lucht.

Maar ja als ik nu rond kijk in de haven, zie ik meer en meer Bav's. De meest fanitieke criticasters van toen zie ik nu stuk voor stuk de haven binnen varen met een nagel nieuwe Bav.

En weet je: ik ben nog blij voor hun ook (zoals ik het voor iedereen het leuk vind die met een "nieuwe" boot op de proppen komt).

Ik zeg altijd maar: Als ik snel zou willen varen (onder voor mij "spartaanse" omstandigheden) dan koop ik wel een X, een J, een Dehler, Winner en noem ze maar op. Ik veroordeel ook niemand die één van deze schepen vaart, ik denk alleen maar: "Dat is leuk, die mensen stellen andere eisen dan wij aan een zeilboot".

Natuurlijk merk ik ook wel dat wij tijdens vakanties vaak voor huurders van het schip worden gezien. Dat is soms ook wel handig als door een klein inschattingsfoutje (want die maakt iedereen wel eens) het een beetje anders gaat dan je vantevoren had ingeschat.

Persoonlijk denk ik dat pas achteraf en na een paar ervaringen kunt zeggen dit is "het" schip voor het varen op de oceaan. Als de reisverhalen in de bladen leest en je kijkt naar waar de vertrekkers mee op pad gaan, zie ik één bepaaldende faktor waar de keuze grotendeels wordt bepaald: het Budget.

Iedere ervaring leert men van en laat men meewegen in de keuze het volgende schip.

Dus: Laten we nu eens ophouden met het kiften en ventileer niet je vooringenomen mening, maar schrijf eerlijk over je ervaringen. En laten wij weer eens iedere groet op het water vriendelijk beantwoorden, ongeacht merk lengt en leeftijd van het schip waarop het groetende persoon vaart/zit. Gewoon zoals het hoort.

Wij varen sinds november 2000 met een Bav. 34 en zijn erg blij met het "caravan-gehalte" van onze boot. En met het zeilen dan probeer ik ook altijd mijn voorganger in te halen en als dat dan soms lukt, dan denk ik: "zie je wel het gaat best wel met een Bav.". En lukt het niet dan heb ik altijd voor mijzelf het excuus : "Snelere boot/meer zeiloppervlak/betere schipper".

Oh ja, laats kreeg ik, bij het uit het water halen voor de winterberging, nog een opmerking: "Zo, komen die dingen per dozijn tegenwoordig." Ik keek even de persoon aan die deze opmerking plaatste en antwoorden toen "Ach ja, de Bav's zijn de Wibo's van tegenwoordig. Wat voor boot had jij ook al weer?". Een beetje gemeen want nou doe ik het zelf ook, het bekritiseren van een scheepsmerk. Misschien is dat mensen eigen.

Dus, als je een oceaanwaardig schip wilt hebben, moet je mischien wel een custom buld aluminium of stalen schip laten bouwen. Hoewel er daar ook genoeg van zijn gezonken/vergaan. Veel succes met de keuze!
Gepost door Hans van Gent - 12-12-2008 - 21:09
Leuke discussie. Wij varen een Dufour 34PP, eigenlijk net zo iets als een Bavaria of ander massa-product schip. Prima schepen. Het is net als met auto's. Met een Golf rij je ook prima naar Zuid-Spanje. In een Mercedes gaat het ook, alleen comfortabeler, toch.

Trouwens Henk de Velde wist het ook allemaal zo goed. Heeft hij nu niet weer mast-problemen met zijn super oceaanwaardige schip?!
Gepost door richard de vries - 23-12-2008 - 17:54
Wat een discussie wij hadden in 2005 de eerste nieuwe bav 46 mrt afgeleverd aug vertrokken naar de Canarische Eilanden bijna geen zeilervaring wel alles aan boord en wat denken jullie heenreis geen wind na anderhalf jaar windkracht 8,9,10 ja op de oceaan is dat geen pretje maar met een 2 koppige bemanning goed volbracht echter wat ik veel lees zijn de verhalen over het ijsselmeer mijn mening op een mooie dag in Volendam kunnen de mensen niet eens hun boot in een box varen dus of het een bav,jean,dehl,etc is het gaat om de persoon die vaart en wat ik geleerd heb in het buitenland help elkaar en leer van elkaar er waren daar mensen met boten van 80ft en er waren mensen met boten van 32ft geen probleem geen jalouzie etc dat is hier in Nederland welanders
Gepost door RvdS - 05-01-2009 - 16:54
Bavaria-zeilers zijn met alle respect toch vaak de lui die volle kracht de sluis invaren, bij iedereen voordringen en dan overdwars in de sluis terecht komen.
Bovendien hebben ze altijd de motor aan, ook al is het prima zeilweer.

Lijkt me niet echt de ideale lui voor een oceaanoversteek... of wel?
Gepost door Bully - 21-01-2009 - 02:29
Het leven is mooi.. op het water nog mooier... no matter vanaf welke boot... Met een Bav de oceaan over ? zeker joh, ik ga zonder ervaring op een stalen jacht uit 1951 de oceaan over. Als je je goed voorbereid, weet wat er kán gebeuren, en weet wat je op die momenten moet doen om het probleem op te lossen is er niets aan het handje... zeilen is zeilen, ook op de oceaan. :-)
Gepost door Hayo - 25-01-2009 - 12:30
Terugkomend op de vraag van Lieuwe of iemand ervaring heeft met een Bavaria 30 op de Noordzee. Vorig jaar zijn we met onze Bavaria 30 (van 2005 met ondiepe kiel) over de Noordzee, via Nordenay, Helgoland en het Kieler kanaal naar de Oostzee gezeild. In de Duitse bocht hebben we windkracht 3-5 gehad, op de Oostzee meerdere dagen windkracht 6-7. Met zoveel wind vaart de boot voortreffelijk mits goed gereefd. Bij halve wind halen we dan een snelheid van 7,5 knoop. Omdat de boot relatief licht is, gaat hij snel schuin en is tijdig reven van belang. Je merkt dat de boot dan veel beter op koers ligt en bovendien dat de snelheid dan hoger ligt. Bij de Bavaria 30 wil tijdig reven zeggen dat bij windkracht 4 het eerste rif erin gaat, bij windkracht 5 twee riffen en dat daarboven de rolfok deels ingerold moet worden. Bij aandewindse koersen is het voor de Bavaria 30 gunstiger om op zee te zeilen dan op het IJsselmeer. Door de korte golfslag van het IJsselmeer beuken de golfen tegen boeg en wordt de relatief lichte boot gemakkelijk teruggezet wat ten koste gaat van de snelheid. Op zee zeil je wat meer over de golfen heen. Kortom, voor Denemarken of Engeland is de Bavaria 30 een prima boot. Voor een oceaanoversteek zou ik een andere kiezen.
Gepost door groen pereke - 27-01-2009 - 18:50
Heb in Dusseldorf de Bav.38 'creuse' gezien voor 108.000€ en de H. Rassy 372 voor 335.000€. Waar is de verantwoording van het verschil? Bij de recente ARC rally waren er verschillende Bavkes en ze zijn allemaal aangekomen. Helaas blijft het kieldrama Bavaria achtervolgen. Toch vond ik de Bav.38 een van de meest interessante schepen voor zijn prijs.
Gepost door kees - 28-01-2009 - 08:25
Bavaria is geen slecht schip veel watersporters hebben er veel plezier aan, maar als geld geen rol speelt groen pereke wat zou je dan kopen.
Deze vraag kun je ook stellen voor auto's en huizen en dat doen we niet omdat we weten dat de een nou eenmaal een auto kan kopen van een ton en de ander niet maar toch veel plezier heeft van zijn auto zonder voortdurend langs de kant van de weg te staan.
Gepost door Marco27 - 16-02-2009 - 18:48
Het is maar net wat je zoekt en wat het je waard is, dan wel wat je er voor wilt of kunt betalen. Als ik de bouwkwaliteit van bijv. een Oyster zie, de gebruikte materialen, de systemen, het vakmanschap in het houtwerk en afwerking, dat staat in geen vergelijking tot een Bavaria. Maar ik kan 4 Bavaria's 50 kopen voor 1 Oyster 49 (wordt nu niet meer gebouwd). Heb je er dan ook 4 keer zoveel plezier van? Ik denk als je van bouwkwaliteit en vakmanschap houdt wel. Als je gewoon een boot wilt om te zeilen, dan niet. Mijns inziens moet je dit soort vergelijkingen dus ook niet maken, omdat het appels met peren vergelijken is. Het is duidelijk cognitieve dissonantie dat Bavaria aanhangers roepen dat het prima boten zijn (dat deden de eigenaren van Lada's tenslotte ook). Als ZIJ er maar gelukkig mee zijn, daar gaat het om.
Gepost door BerT - 06-04-2009 - 10:09
Het is een Oceanis 411 geworden. Een schip van Beneteau van voor de prijsoorlog. Vergeleken met een Bav of een nieuwe Oceanis is deze boot mooier afgewerkt. Qua zeileigenschappen en rompkwaliteit zal het mekaar allemaal niet zo ontlopen. In het kader van strak en modern wordt nu bij Beneteau ook goedkoper gebouwd.
Gepost door Hnak - 06-04-2009 - 12:00
Veiligheid is ook belangrijk kijk alleen naar de brede halfronde trap van de Bavaria ,hoe die is afgewerkt en we nog met slecht weer veilig aan dek kunnen komen.De oceaan oversteek is veiliger met een Bavaria 47 als met een Halberg Rassy 30.Niet te vergelijken ?Tuurlijk wel praten over dezelfde aanschafsprijs

Hank
Gepost door Jaap - 06-04-2009 - 17:05
De reactie van Marco27 snijdt nog het meeste hout.

Slechte schepen zijn er niet meer, maar er is wel een onderlaag en een bovenlaag.
Bavaria zit duidelijk niet in de topklasse.
Ik heb van nabij een paar nare dingen meegemaakt met Bavaria´s.
Één ervan: Een helemaal niet zo zware aanvaring met een boei(?), Bavaria in zeer korte tijd gezonken. Bij een zwaarder schip was het gat waarschijnlijk kleiner geweest en in de beschikbare tijd makkelijker af te stoppen en misschien niet gezonken.
Een Etap vaart ´s nachts op een onverlichte baggerschuit met 6 knopen. Gat 10 cm boven de waterlijn. Behoorlijke zeegang.
Geen drup water binnen. Voldoende PUR foam aanwezig.
Voor mij een reden om ALLEEN maar Etap te kopen.

Zolang alles vrij nieuw is en goed onderhouden wordt en vooral niet overbelast.
Valt het allemaal wel mee.
Maar de tendens is om weer steeds plattere schepen te bouwen, net als in de jaren 60/70 van de vorige eeuw. VORMSTABIEL.
Wie herinnert zich nog het fastnet desaster van 1976?

Vormstabieliteit geeft ruimte en de boot heeft minder ballast nodig. Vaart mooi rechtop tot 4 Bf. Daarboven varen nog weinig schepen, want dan wordt het oncomfortabel. Ondersteboven is het mogelijk dat ze stabieler zijn dan rechtop!! (1976)
Perfecte schepen voor 75 % van de markt.

Wil je iets beters dan gaat de prijs onevenredig omhoog.
Kwaliteit heeft zijn prijs, maar een hoge prijs garandeert geen kwaliteit. (Mogelijk wel een hoge winstmarge!)l
En voor Loosdrecht is dit prima.

Een goed schip is gewichtstabiel, wat betekent dat het weer met de goede kant boven komt nadat er narigheid is geweest.
Ze hellen vrij snel een beetje. Dit wordt al sherrydrinkend in de haven niet op prijs gesteld.
Maar die helling maakt wel dat ze al met heel weinig wind zelfsturend zijn, een comfortabel gedrag in harde zeegang hebben en op tijd waarschuwen dat het tijd wordt om te reven.
Rolzeilen horen naar mijn mening niet thuis op groot water.
Het ziet er strak uit maar een voorstag van een rolzeil heeft een véél korter levensduur dan bij leuvers.
Een rolzeil in de mast is gewoon gevaarlijk.
Goed onderhouden en met verstand gebruikt tot die Bf 4 heb je totaal geen last.
Als het rollen een beetje scheef gaat is de fok niet zo´n probleem, maar het grootzeil heeft maar weinig ruimte. Een beetje teveel kracht en de roller tordeert endan heb je een probleem. Wanneer dit voor Scheveningen gebeurt wordt je nog wel geholpen, maar in Biscaje of bij Paaseiland is dat even anders.
Je zeilen moet je makkeklijk aan dek kunnen krijgen!.
gewoon een strijklijntje aan de bovenste leuver, of beter nog aan de val, in plaats van een rolzeil is véél veiliger.
Een voorzeil met een rif erin. Alles naar de kuip geleid natuurlijk.
En alles, zoals windmolens, radar, zonnepanelen en wat al niet meer op een schip zit, zo laag als mogelijk plaatsen. Zodat je er redelijk bij kunt, ook met wat minder weer.
En zorgen dat je alles vanuit de kuip kunt doen.

Een diepe finkiel en spade roer is beter dan een lange doorlopende en minder diepe kiel.
De laatstgenoemde wordt door velen als koersstabiel gezien.
Dat is slechts schijn. Het schip moet enkele malen het eigen gewicht aan water meenemen bij wenden en dat gaat traag, is iets héél anders dan koersstabieliteit.
Een fin met spaderoer is zeer wendbaar en met de helmstok een paar graden naar loef vastgezet zeer koersstabiel.
Ik ben zo een keer Biscaje overgestoken, de autopilot uit, geen stroomverbruik, en zo´n 50 graden aan de wind. Drie dagen een vaste windhoek, alleen door een zelfsturend, (gewichtstabiel) schip!!

Kijk eerst naar wat je er mee wilt doen. En kijk vooral niet naar de mooie kussens of moderne gordijntjes.
Stel een lijstje op en schrap de schepen die niet aan alle eisen voldoen.
Er blijft dan maar weinig over.

Voor Loosdrecht is een Bavaria meer dan goed genoeg, maar ik prefereer andere schepen in ECHT slecht weer.
Gepost door Frans - 06-04-2009 - 17:41
Een Opel Astra is een auto die praktisch gezien uitstekend geschikt is voor dagelijks gebruik voor misschien wel 95% van autorijdend nederland. Als je een Parijs-Dakar Rally wil rijden doe je er echter waarschijnlijk verstandig aan om met een speciaal geprepareerde auto aan de start te verschijnen. Ik denk dat je de Bavaria ook enigzins in dat licht moet beoordelen. Prima boten voor een grote groep zeilers die een eenvoudig bedienbaar schip zoeken en veel ruimte en comfort zoeken voor een redelijke prijs. Bouwen binnen een budget is het uitgangspunt bij iedere Bavaria en niet het bouwen van de beste schepen met de beste materialen.
Eerlijk gezegt vind ik dat het er met de komst van de CE normeringen er bepaald niet duidelijker op is geworden. Een zeiljacht 'verdient' al gauw het predicaat A - Ocean en dat is nogal misleidend naar mijn mening. Als je stelt dat het oversteken van een oceaan feitelijk de Parijs - Dakar van het zeilen is, geef ik graag de voorkeur naar een schip wat is ontwikkeld met dat uitgangspunt.
Gepost door Frans - 06-04-2009 - 23:33
De plussen en de minnen:
plussen: Ruimte, vrouwvriendelijk, prijs.
minnen: Weinig ballast, weinig zijdelingseweerstand, te diepe ankerbak,
trim achterover, Tanks voor en achterin, Loopt bij ca. 20 graden slagzij uit het roer, geen bilge, grootschootbediening, snelle modellen wisseling, grote afstand tussen schroef en roer, weinig beschutting voor de stuurman, binnenbetimmering (hechthout) niet watervast. Schotten niet vast gelamineerd.
Advies: Lees het boek van Adlard Coles "Zwaar weer zeilen"
en tot slot voor iedereen veel zeilplezier
Gepost door Jaap - 07-04-2009 - 16:01
De voorlaatste reactie van Frans is een perfecte weergave in slecht een paar woorden.
Goed weergegeven.
Gepost door frank - 08-04-2009 - 11:42
Tuurlijk is dat zo Hnak, want een Hallberg-Rassy 30 bestaat namelijk niet eens!
Gepost door Marco27 - 08-04-2009 - 21:05
Groene Pereke schrijft: Heb in Dusseldorf de Bav.38 'creuse' gezien voor 108.000€ en de H. Rassy 372 voor 335.000€. Waar is de verantwoording van het verschil?

Awel, of u bent enigszins blind of weet niet hoe een boot constructief goed gebouwd moet zijn, want het verschil is natuurlijk overduidelijk zichtbaar in honderden details. En daar zit dus ook de verantwoording voor het verschil. De vraag is alleen: heeft u het er voor over? U blijkbaar niet en daar is niks mis mee.
Maar in 99% van de gevallen zal het ook wel met de inhoud van de portomonaie hebben te maken, dus is de Bavaria natuurlijk al gauw een wereldboot in de ogen van velen. En duurder boten zijn dan "zonde van het geld".
Gepost door Cees - 09-04-2009 - 08:44
De vraag was is een grote Bavaria oceaanwaardig?

Slechts een paar mensen geven daar antwoord op uit ervaring, veel anderen beginnen over de prijs en het afkraken van andere schepen. Ik denk dat het goed is aan de hand van ervaringen en kennis een antwoord te krijgen op de vraag en ik ga er van uit dat de vragen steller niet wil weten of een Hallberg-rassy te duur is. Dit soort forum zijn natuurlijk een mooi medium om ervaringen te delen als je tenminste antwoord krijgt op je vraag.
Gepost door Marco27 - 10-04-2009 - 11:41
Ik denk dat je gelijk hebt Cees. Maar ik mag aannemen dat je het wel eens bent met een aantal reacties, dat een Bavaria (en nog een hele reeks andere comfort-boten) weliswaar alszodanig de CE markering A hebben, maar helemaal niet voor dit doel ontworpen zijn. De reactie van Frans op 06-04 is wat betreft heel "to the point".
Dus per saldo, is wat mij betreft het antwoord op de gestelde vraag: NEE, een Bavaria is niet oceaanwaardig. Ondanks dat hij zeker de overkant wel zal halen, maar hij is er helemaal niet voor ontworpen.
Zeg ik het zo goed?
Gepost door rik - 05-05-2009 - 16:22
Wat een gezeur of een Bav nu wel of net zeewaardig is. Bijna geen enkele Bav bezitter waagt zich ermee op zee, enkelingen daargelaten. Wat mij interesseert zijn handling, zeileigenschappen en looks. En daar vallen de Bavs voor mij af. Een goed alternatief is een Beneteau first.
Gepost door X-99 - 05-05-2009 - 17:21
Zag anders afgelopen zaterdag voor Hoorn een Bav 37 die bekant 10 graden hoger liep dan een First 36.7 en dat met rolgrootzeil. Dus ik kom weer terug bij wat ik eerder al eens schreef hier. Een goede bemanning maakt het grootste verschil, of dat nu op zee of binnenwater is. Liever met een goede bemanning op een Bav dan met een slechte op een 'hoogwaardigere' boot.

Ook een goede, op de boot afgestemde, zeilgarderobe wordt vaak onderschat. Een Bav met een mooi setje sportieve toerzeiltjes van een goede zeilmaker is een heel ander schip dan een Bav met de standaardzeilen.

Neemt niet weg dat er boten zijn die mooier en (op punten) beter zijn dan Bav's, maar die kosten ook gelijk een veelvoud. Dus wil je lekker toerzeilen of af en toe een wedstrijdje en heb je niet het drievoudige over voor een ander schip, koop gerust die Bav, leer heel goed / nog beter zeilen en beleef er veel plezier aan!

Lijkt me nog steeds wel gaaf om een ordinaire toerBav op diverse punten te optimaliseren gelijk het was een wedstrijdschip en er dan met een goede bemanning de bekende wedstrijden mee te varen. Denk dat we heel wat mensen zouden verbazen dan. Rond Mallorca is dat een paar jaar terug al eens goed gelukt met een 36 onder het mom 'geen hightech, maar teakdek'.
Gepost door rik - 05-05-2009 - 18:15
Lijkt of mijn reactie niet doorkwam. Reactie was:

Merkwaardige reactie voor een X99 zeiler
Gepost door RS - 05-05-2009 - 18:49
Ik denk dat de reactie van Henk Bezemer van 28-04-09 onder het topic 'Bavaria test in Zeilen', nog het meest evenwichtige antwoord is op de oorspronkelijke vraagstelling op dit forum, of een 'Grotere Bavaria echt oceanwaardig is'. Voor het overige valt er uiteraard niet te tornen aan smaak en persoonlijke voorkeur. Veel zeilplezier gewenst aan iedereen.
Gepost door X-99 - 05-05-2009 - 20:53
Ach ja, 't is maar wat je merkwaardig vind. Heb hier cq in het andere Bav-topic al wat gelijkwaardige dingen geschreven. Heb op genoeg verschillende boten en genoeg verschillende Bav's gevaren om er een redelijk oordeel over te kunnen vellen en hoewel ik er nooit één zou kopen blijf ik van mening dat ze niet slecht zijn.

Neemt niet weg dat ik op een mooie X een wow-gevoel heb omdat alles net even beter aanvoelt, dat begint al bij de gelcoat.
Gepost door rik - 05-05-2009 - 21:54
De voorkeur voor een bepaalde boot is inderdaad gebaseerd op emotie. De ene boot spreekt je aan, de andere niet. Als designer kies ik voor Beneteau om de looks en de prijs. Ik kies niet voor Beneteau om de kwaliteit. Niet dat ze slecht zijn, maar dat is een Bavaria inderdaad waarschijnlijk ook niet. Veel zeilplezier in 2009
Gepost door Marco27 - 05-05-2009 - 22:17
Emotie EN bankrekening, wil ik graag even toevoegen. Een Contest, Najad, Oyster e.d. zijn al gauw patserbakken en "echt niet 4 of 5 keer zo goed, omdat ze 4 of 5 keer zo duur zijn". We hebben de commentaren hier inmiddels op de diverse Bavaria topics in veelvoud gelezen. Waar het op neer komt is dat de meesten voornoemde boten niet kunnen betalen. Dus dan is een Bavaria opeens een prima boot natuurlijk. Cognitieve Dissonantie heet dat. De ene Lada eigenaar zegt tegen de ander: goede auto he! De andere Lada eigenaar zegt natuurlijk "ja" en dus zijn ze beiden overtuigd dat een Lada goed is en lopen ze beiden tevreden naar hun auto. En daar gaat het uiteindelijk ook om. Rijkdom is tenslotte niet het hebben, maar het genieten.
Gepost door RS - 05-05-2009 - 22:45
Voor de goede orde, met kan evenzo spreken van cognitieve dissonantie ingeval van eeuwig doorzeurende argumenten waarom een Bavaria of andere 'comfort container' inferieur is t.o.v. de duurdere semi custom gebouwde kwaliteitsschepen. De vermeende onverenigbaarheid zit hem in het onvermogen om te accepteren dat de inferieure bootjes ook gewoon zeilen en vaak niet eens zo slecht. Bankrekening zal ongetwijfeld voor velen een rol spelen maar minstens zo belangrijk zal de beschikbare (vrije) tijd zijn om te zeilen waardoor het gebruik zich beperkt tot bijv. IJsselmeer, Noordzee en omstreken. In ieder geval zijn we weer behoorlijk van de vraagstelling afgedwaald.
Gepost door Marco27 - 06-05-2009 - 00:00
RS, ik ben het helemaal met je eens dat je zegt dat "inferieure bootjes" ook gewoon goed kunnen zeilen". Ik durf zelfs te beweren dat een aantal van deze "inferieure boten" een leuker zeiltochtje brengen dan de "grote jongens met hoge prijzen".
Maar wauwelverhalen dat de kwaliteit van eenzelfde niveau is (omdat er een Volvo Penta in staat en Lewmarlieren op zitten) is gewoon pure onzin en pertinent niet waar. Ik heb zelf het management van 13 jachten en indirect nog 10 meer, van goedkoop (Hanse) tot erg duur (Oyster), dus kan dit, mijns inziens, redelijk beoordelen. En ik zeg daarom nog steeds dat een Bavaria en eigenlijk alle prijskrakerstupperware niet oceaanwaardig zijn. Maar daar zijn ze dan ook helemaal niet voor gebouwd. Ze zijn echter bij uitstek heel comfortabel voor lekker zeilen, zonnen en zwemmen vooral op de Med of Carieb. Veel beter dan de dure jongens met kleine centrale kuipjes, halve bimini's, zwemplatformpjes ter grote van een ijsstokje, etc.
Nou, ik laat het hierbij v.w.b dit onderwerp denk ik. Het was gezellig RS.
Gepost door Henk Bezemer - 07-05-2009 - 16:36
Beste admin.,
Waar zijn de reacties gebleven tussen 10-4 en 5-05? Er zit nu een raar gat in de diskussie!
Gepost door Administrator - logboek - 07-05-2009 - 18:45
Beste Henk, er zijn door mij geen berichten verwijderd.
Zie niet in waarom ik zoveel berichten zou moeten verwijderen...
Gepost door Marco27 - 07-05-2009 - 19:12
Er zijn inderdaad geen berichten verwijderd, maar de datums kloppen helemaal niet meer. Het springt inderdaad van 10-4 naar 5 mei en later.
Dus Henk, wees gerust, alles staat er nog, je moet alleen even niet op de datum letten.
Gepost door Administrator - logboek - 07-05-2009 - 22:00
Nou gelukkig maar dan, kunnen we weer lekker al varende verder typen hier ;)
Gepost door frans - 07-05-2009 - 22:19
@Henk, Admin & Marco27
Dat komt denk ik omdat er op een zeker moment op twee plaatsen tegelijk over de kwaliteit van Bavaria werd gediscussieerd. De andere kun je terugvinden via
http://www.zeilen.nl/forum/2214?topicId=319

Frans
Gepost door Han - 07-05-2009 - 22:41
@admin en Henk
Nee, alleen de reactie van mij
van vanmiddag 16.00 is maar verwijdert.
Han
Gepost door Cees - 08-05-2009 - 10:04
Als ik hier de vraag had ingebracht, is een Dehler, Najad, Hallberg-Rassy, Island Packed, X of Malo oceaan waardig dan had ik denk maar twee antwoorden gekregen, JA en JA MAAR veel te duur.
Zegt dit wat over de oorspronkelijke vraag waar het gaat over Bavaria?
Gepost door Rik - 08-05-2009 - 12:36
Inderdaad Cees, dat is misschien het antwoord. De zeewaardigheid van een Bav staat gewoon niet helemaal buiten kijf.
Gepost door RS - 09-05-2009 - 14:46
Zeewaardig? Ik dacht dat we het over oceaanwaardig hadden en over het waarom (wel of niet).
Gepost door Ronald - 10-05-2009 - 21:56
Ik ben het met vele niet eens.

Het schip is zo zeewaardig als de bemanning is, klinkt stoer maar is kul. Ik zit liever op een zeer zeewaardig schip met een onzeewaardige bemanning dan andersom . Een ieder die ooit met meer dan bijvoorbeeld 9 Bft op oceanen heeft gezeild weet dat er momenten komen dat er aan dek gewoon niets meer te doen valt. Als je er al kan komen. Een goed ontworpen en zeer solide schip heeft dan veel meer prioriteit dan leuke zeewaardige bemanningsleden.

Het idee om met een Bavaria's oceanen over te steken is waaghalzerij en men kan gewoon van geluk spreken als alles goed afloopt. Ik durf te stellen dat geen enkele Bavaria geschikt is voor 9 bft en meer op oceanen met golven van meer dan 10 meter hoog. Waarmee ik niet wil zeggen dat een Bavaria een slecht schip is, in tegendeel. Maar niet geschikt voor dat dat doel.

Ronald
Gepost door Jan Prins - 07-06-2009 - 22:36
Als er iemand behoefte heeft om het eens uit te proberen: zeilen op een bavaria 44 in de Med. De onze is weleens te huur, alleen voor ervaren zeilers.
Gepost door DaVinci - 08-06-2009 - 09:58
@Jan-Prins: Het wordt wat lastig om dit ver van te voren te plannen. Je weet immers nooit wanneer het 9 a 10 Bf gaat waaien......En de Med is geen oceaan, hoewel er in de open stukken toch mooie golven kunnen staan.
Gepost door Hank - 09-06-2009 - 10:47
Bavaria oceaanwaardig
Zie foto's
Motor viel uit en de Bavaria ging op genua de haven weer in

http://www.sail-world.com/europe/Yacht-departs-Southport---see-the-pictures-and-believe/57162

Ik zou zeggen bewijs geleverd !!

Hank
Gepost door j.a. - 09-06-2009 - 12:44
Leuke foto's ! Ik weet niet wat je hier voor bewijs levert!
1)Zijn die lui wel goed bij hun hoofd?
2)Net de haven uit is een oceaan?
Gepost door aviator - 09-06-2009 - 16:06
Beste Hank,

Ik sluit me graag bij j.a. aan.
Jammer dat je met deze plaatjes aankomt, wat wij hier zien is een ultiem voorbeeld van onverantwoord/slecht zeemanschap, en zeker geen bewijs van oceaan(zee)waardigheid van het schip.
Daarnaast denk ik niet dat we hier te doen hebben met een Bavaria...
Gepost door marco27 - 09-06-2009 - 16:38
Wel mooie plaatjes overigens. Lastig koffiedrinken lijkt mij.

Heel scherp overigens Aviator, het is een Jeanneau Sun Odyssey 42DS of 45DS. Een Bavaria zou al gezonken zijn bij de 3e foto.

.......dit laatste is een grapje hoor Hank! ....alhoewel.
Gepost door RS - 09-06-2009 - 23:51
Ik denk dat iedereen het wel met de punten 1. en 2. van j.a. eens is. Het is overigens een Bavaria Vision.
Gepost door Peter - 10-06-2009 - 02:07
Beste mensen,

De meeste reacties zijn weinig "to the point". Als ik zie hoe de loden kiel aan onze Breehorn 44 is gemonteerd; Met RVS frame door zware wrangen en daarna aangelamineerd aan de romp.
En ik zie dan foto's van bouten door een Bavaria bodem van <10mm dik met VIERKANTE (puntbelasting) contraplaatjes van 5x5cm en NIET door wrangen. Dan hoef ik toch zeker niks meer te zeggen. Ik ga daar niet mee de oceaan op.
Je kunt geluk hebben maar als het er op aan komt geef mij dan maar wat degelijkers. Dat hoeft niet per se een zwaar schip te zijn. Als het maar goed geconstrueerd is. Sweden Yachts bijvoorbeeld of Comfortina. Maar wel war duurder ja.
Maar onze vorige Breehorn (37) hebben we na tien jaar voor 15% meer verkocht dan hij gekost had. Dat lukt je niet op de met Bavaria's overvoerde markt.
Veel wijsheid!
Gepost door aviator - 10-06-2009 - 08:56
RS, nog even goed plaatjes kijken, het is een Sun Odyssey DS, marco27 had gelijk.
Helaas voor de jubelende Bav bezitters, weg stoer verhaal.
Gepost door Marinus Holkema - 10-06-2009 - 10:42
Goh, toch apart. Als het een Bavaria lijkt te zijn, zijn de foto's een bewijs van slecht zeemanschap. Als het een Sun Osysee DS blijkt te zijn is het ineens een stoer verhaal.
Gepost door aviator - 10-06-2009 - 13:10
Forumtekst beter lezen Marinus.
Gepost door Marinus - 10-06-2009 - 13:59
Oops, je hebt gelijk. Blijkbaar nog te veel adrenaline in het bloed na het zien van die foto's...
Gepost door Marco27 - 10-06-2009 - 14:22
Er staat sinds vorige week op 1 van de werven in Palma een Bavaria 49, die flink op de grond gelopen is. De kiel is er inmiddels onderuit gehaald.
Misschien moet je maar beter op de open water blijven met dit soort boten, want vastlopen kan ik zeker niet aanraden na wat ik hier aanschouwd heb. Jammer dat we geen foto's kunnen posten. Peter (van die Breehorn 44) heeft wat dat betreft wel gelijk over de bevestiging van de kiel.
En RS, met jouw stelling 1 ben ik het roerend eens, met jouw stelling 2 echter niet. Google Yeppoon maar even...... het is inderdaad meteen oceaan!
Gepost door RS - 10-06-2009 - 18:52
Ok, ok. Technisch is het de oceaan. Maar toch niet helemaal in de contest van het oceaan zeilen waar dit onderwerp over gaat. Neemt niet weg dat het een dwaze actie blijft om met dit weer de haven te willen verlaten. Die overigens Southport is. Yeppoon was de bedoelde bestemming.
Gepost door X-99 - 12-06-2009 - 00:43
@Peter - 10-06-2009 - 02:07

Wat betreft het graag zien van een goed uitgedachte degelijke kielconstructie kan ik je volledig gelijk geven. Of je echter de beste voorbeelden geeft weet ik niet, de Breehorn-werf heeft ook alle Maxfun 35's gebouwd, we weten hoe degelijk die kielconstructie was. In de ARC is een Sweden z'n kiel verloren.

De enige Bav die ooit z'n kiel verloren heeft was eerst met 12 knopen op een blok graniet gevaren, de huurder hebben dit bij inleveren niet gemeld en een paar dagen later viel de boel eronderuit. De steekmast was ter hoogte van het dek een aantal centimeters ingedeukt, zo hard was de klap geweest.

Wil hiermee niet de constructie van Bav goedpraten, contraplaten met scherpe hoeken zijn bijvoorbeeld absoluut not-done, maar we moeten de boel niet uit z'n perspectief trekken. Van alle tienduizenden Bav's die er rondvaren heeft er eentje na zware mishandeling de kiel verloren. Bij schepen van andere werven - waar er veel minder van rondvaren - valt ook zo af en toe de kiel eronderuit, ook zonder aangetoonde mishandeling. Beetje vreemd dus om specifiek Bav hier iedere keer op aan te vallen.

Naast de Maxfun's en de Sweden refereer ik ook nog even aan de twee J-80's die in een jaar tijd de kiel verloren zijn en de Melges 24 waar een paar keer een bulb onderuitgedonderd is.
Gepost door marco27 - 12-06-2009 - 09:56
X99: op zich een goede relativering. Ik denk dat geen van alle op de markt zijnde boten, echt slechte kielcontructies heeft.
Opvallend is wel in jouw verhaal dat je allemaal kleine, toch redelijke extreme bootjes noemt waar kielen vanaf vallen. Dat is denk toch inharent aan dit soort schuitjes denk ik. Daar is het werkelijk allemaal minimaal om maar zoveel mogelijk gewicht te besparen.
Op de werf waar ik het meest kom hier vlakbij Palma, staat een groot deel van de TP52 vloot op de kant (over extreem gesproken!). Daar hangt een 7 ton (of zoiets) loden bulb aan een carbon kielplaatje van 3 meter lang en misschien 40 a 50 cm breed. De kop van de kielplaat steekt in de romp en wordt met 1 bout (soms 2) vastgezet. Ze hijzen de hele boot, incl kiel, op aan 1 oog, dat op die kielbout gemonteerd zit. Je snapt er geen bal van hoe dat allemaal kan. En toch valt er nooit een kiel onder zo'n boot uit, ondanks het extreme zeilgedrag. Maar e.e.a. zal ook wel met budgetten en daarmee het gebruikte materiaal te maken hebben.
Gepost door Ronald - 13-06-2009 - 11:17
Wat ik mis in de reacties is Is het wel leuk de oceaan over te steken met een bepaald soort schip. De Volvo Ocean Schepen worden momenteel ook uit elkaar gezeild en moeten regelmatig constructieve reparaties ondergaan Zijn deze ocean waardig ? ze varen in iedergeval wel de hele wereld over.

Maar de vraag blijft natuurlijk overeind vind een gemiddeld gezin het leuk om met een dergelijk schip zulke reizen te ondernemen.

Een beetje comfort is toch ook wel prettig, daarvoor heb je ruime water tanks, ruime dieseltanks ,voldoende opslag ruimte, extra accu's etc nodig. daarvoor heb je eigenlijk per definitie een wat zwaarder jacht voor nodig met meer waterverplaatsing.

Een zwaarder gebouwd schip straalt ook meer vertrouwen uit dit houdt de crew rustig en verminderd het gevaar dat er in paniek verkeerde beslissingen genomen worden.

Als we de oceaan over gaan doen we het toch omdat we het leuk vinden !!
Gepost door Peter - 26-06-2009 - 17:17
Beste X-99,
Je hebt gelijk wat de Maxfuns betreft. Het ging dan ook om de ontwerp-filosofie van bijv. een Breehorn. Nou is een Maxfun een racertje en geen cruiser waar je normaal gesproken veilig een oceaan mee over wil. Breehorn bouwt overigens al lang geen Maxfuns meer volgens mij.
Of er nou veel Bavarias gezonken zijn of niet. Een kiel zet je nooit door de bodem vast met contraplaatje i.p.v door de spanten.

Groet Peter
Gepost door cees - 27-06-2009 - 00:47
Een Bavaria heeft wel CE A.
Dus die construktie is gekeurd.

Cees
Gepost door pietje - 27-06-2009 - 07:40
In 2006 is in een tocht over de ocean een sweden 42 achtergelaten door de 6 koppige engelse bemanning vanwege kielproblemen
Zeker ook een slechte constructie?
Gepost door Steef - 30-06-2009 - 14:27
l deze reacties lezend moet ik toch wel erg lachen. de eeuwig durende Bavaria discussie! De opmerking waar alles mee begon was de vraag "is een grotere Bavaria oceanwaardig". Als je deze vraag stelt, dan blijkt heel duidelijk dat je nog maar heel erg weinig ervaring hebt om hierop zelf het antwoord te kunnen geven. M.a.w. jij bent zeker nog niet oceaanwaardig!
Mensen willen zo graag blind vertrouwen op hun schip om hun eigen onkunde en angsten te compenseren. maar zo werkt het niet. De noor Heyden is in 1947 op een rieten vlot de oceaan overgestoken. Dus wat dat betreft... Een boot zal niet snel zinken door rompploblemen. Wel is schade mogelijk aan puttings, want, zeilen en roer. Belangrijk om daar naar te kijken. Daarna kom je bij persoonlijke voorkeuren qua ontwerp/bouw. Langkieler/vinkieler lengte breddte verhouding etc. En zo komt iedereen uiteindelijk uit bij zijn oceaanwaardig schip! en ja, dat kan een bavaria of een ander schip zijn. Mits de schipper oceaanwaardig i
Gepost door Ger - 30-06-2009 - 21:42
Varen op de rivier is een risico zoals aanvaring, omslaan, overboord vallen. Daar kan je wat aan doen door er over na te denken en er naar te handelen zodat het risico kleiner wordt. Diegeen die dat niet nodig vinden daar heb ik geen medelijden mee, al zal ik ze in een gevaarlijke situatie wel helpen. Een stap verder is het varen op de buitenwateren, geld het zelfde voor.
Nog een stap verder is het varen op zee.
Daar kan zich een situatie voor doen die je nauwelijks nog in de hand hebt en dan kan de kust of haven wat normaal een mijltje of wat is dagen lijken. Wat is dan belangrijk, niet de prachtige wc, stromend water, glimmende ramen. Nee kijk kritisch naar je boot denk erbij na wat je ziet, heb je er geen verstand van vraag het iemand anders vind je dat allemaal teveel moeite neem een zeilbootje en ga er mee in bad zitten.
Gepost door Kees - 07-07-2009 - 13:36
Volgens mij wil een CE certificering helemaal niet zeggen dat er een keuring is uitgevoerd, maar dat er gegevens zijn opgestuurd en CE certificaat is aangevraagt op basis van deze schriftelijke gegevens. Keuren ter plaatse doen andere instanties zoals o.a. Loyds.
Gepost door johannes - 07-07-2009 - 15:09
is/ werden bavaria's niet onder de germanischer lloyds gebouwd?

CE is inderdaad op gegevens gekeurd verstrekt door de werf, waarbij o.a. sterkte en stabiliteit(Zonder tuig!) bekeken worden, niet zo veelzeggend dus..
Gepost door Han - 07-07-2009 - 15:44
meer onder de germanischer Floyds gebouwd?(gedrag van een negatieve cycles)
En CE heeft niets te maken met het financieel omvallen.
Gepost door Mintaka - 07-07-2009 - 23:29
Wat ik een beetje mis in de meeste reacties zijn feiten. Bavaria's zijn breed. De kuipbanken zijn ver uit elkaar geplaatst. Bij scheepsbewegingen op volle zee zijn de liftbewegingen die de bemanning gezeten op de kuipbanken of op het gangboord ondergaat aanzienlijk groter dan bij smallere schepen zoals een aantal Zweedse schepen en modellen o.a. ontworpen door Koopmans en Briand. Dit is op den duur zeer vermoeiend. Een ander punt hierbij is dat bij open kuip constructies zoals vele Bavaria-modellen hebben de kuipvloer relatief hoog ten opzichte van de waterlijn gepositioneerd
is. De Bavariaontwerpers hebben dit mede gedaan om in de achterkajuiten voldoende been- en hoofdruimte te creeren. De prijs die bij dit soort constructies betaald wordt is dat bij bewegingen om de langsas van het schip de bewegingsarm toeneemt. Ook dit draagt met name op ruime koersen belangrijk bij aan uitputting van de bemanning. Constructies waarbij de kuipvloer nagenoeg op de waterlijn ligt zijn in dat kader aanzienlijk comfortabeler. Als je dit te gek maakt komt de kuipvoer in gevaar maar dat ter zijde.

Een smalle kuip is in de haven minder prettig, een kuiptafel staat wellicht wat meer in de weg, maar op zee is een smalle kuip zeer veel comfortabeler. Een voordeel is ook dat het vrijboord bij het verlaten van de kuip doorgangs wat breder is. Bij Bavaria heeft men de neiging om door alle maten van de schepen heen een consequente lijn te voeren. Bij de kleinere schepen heeft deze keuze echter wel een prijs. Bij de Bavaria 30 en 33 is het vrijboord tengevolge van de brede binnenkuip zeer smal bij het verlaten van de kuip zitten dan de lieren en keerblokken in de weg, je moet er bijna wel op staan om de kuip te verlaten. Dat doe je regelmatig op volle zee om even de overige bemanning te verlaten en je af te zonderen op het voordek of om dekwerk te verrichten.

De brede kont leidt bij achteropkomende zeeen tot forse roerkrachten die een alert stuurgedrag vereisen. Dit stelt hoge eisen aan een eventuele stuurautomaat.

Een ander punt blijft toch de kielaanzet. Schepen met de bolle onderromp en een aangeschroefde kiel met uitsluitend binnenversterkingen is vele malen kwetsbaarder dan een S-spantconstructie waarbij opwaartse krachten van de kiel bij een grondberoering mede door de huid worden opgevangen. Hierbij speelt tevens het irritant ontbreken van een fatsoenlijke bilge. Ik heb vele Bavaria's gevaren. Een aanzienlijk aantal daarvan lekten op de kiel. Het buiswater was tussen de schotten niet goed weg te krijgen.

De laatste jaren zijn de scepterconstructies van met name de kleinere schepen verbeterd (d.w.z. de schepen zonder teakrand, dus de schepen kleiner dan 46 voet en in sommige jaren 42 voet). Voorheen waren de scepterpotten door het dek geboord met een likje kit. Dit gaat gegarandeerd lekken op de duur, met als collega schipper aan de railing gaan hangen bij spannende afmeersituaties.

De wantconstructies van de Seldenmasten op bavaria's is ook behoorlijk wisselvallig. Met name bij de 39 Cruiser-lijn (2004-2007) is het me opgevallen dat de babystagen bij sommige modellen min of meer direct met de rvs verstagingskop aan de alu-mast zijn gemonteerd. Bij continue zeegang gaat dit op den duur niet goed.

Een Bavaria heeft een balansroer dat soms net zo diep steekt als de kiel, met name bij typen als de 36 tot en met 38 voeters door de jaren heen. Bij de eerste de beste grondberoering, laten we rotsen nog maar helemaal vergeten, is de kans groot dat de roerkoning verbuigt. Een roer op scheg-constructie is vele malen sterker.
Gepost door pietje - 08-07-2009 - 08:19
Nou Mintaka
Wat je nu allemaal verteld is niets nieuws maar dit geld voor dufour,beneateau,jeanneau en veel meer schepen die voor tour zijn gebouwd.
Het diep stekende spade roer vind je onder alle schepen van recentere data.
De brede kont is niet uniek voor bavaria maar voor alle cruisers of cruiser/racers
Selden zal je opmerking op prijs stellen en als je gelijk hebt hier direct veranderingen op aan brengen, Had Dehler in het verleden(1985-1994) niet iets als scheurende mastankerplaten!!!! waardoor meerdere masten naar beneden kwamen.
Voor de zeewaardigheid lijken me scepterpatten niet zo belangrijk echter een werf die zijn zwakkere punten verbeterd mag je ook respect voor hebben

Jongens stop nou eindelijk eens met dat gezeur dat je met een bavaria niet kunt varen je moet het schip gebruiken waarvoor hij is gemaak.

Verder is het niet zo moeilijk om een bedrijf werf of importeur af te kraken het feit dat de halve wereld bol bezzaid ligt met BAVARIA,s geeft aan dat ze bij een groot deel van de watersporters een snaar weten te raken.
Gepost door marco27 - 08-07-2009 - 18:03
Pietje, je hebt wel gelijk dat Mintaka niets nieuws verteld, want de meeste "massa productieboten" hebben volle konten, sommigen nog veel meer dan de gemiddelde Bavaria. Maar dat willen we blijkbaar, want in onze boot moet het liefste zoveel mogelijk comfort zoals thuis, dus alles moet erin kunnen. Wellicht dat een "walking fridge" wat lastig wordt.

V.w.b. jouw geraakte snaar, ben ik het op zich wel met je eens, maar ik kijk er iets anders tegenaan. Mijn inziens is het niet zozeer dat men mensen in vervoering heeft gebracht van de kwaliteit en uitstraling van de prijskrakerboten, maar vooral dat men toch wel een beetje kan opscheppen dat men nu een 40 voeter (of meer) kan varen, waar dat vroeger onmogelijk was voor dat geld.
Dat hebben Hanse en Bavaria e.d. zeker slim gedaan en verklaart ook hun snelle groei en populariteit.
De grote vraag is echter welke nalatenschap deze vloedgolf aan Hanses en Bavarias gaat geven op de langere termijn. Het gevolg kan namelijk ook zijn dat een flink aantal kleinere werven kopje onder gaan, omdat mensen domweg hun boten 2e hands niet meer kunnen verkopen:"want voor hetzelfde geld koop je een nieuwe Bavaria". Ik hoor in mijn werk deze kreet wekelijks voorbij komen. Mijns inziens is deze afvlakking van de markt niet wenselijk. Dat is eigenlijk mijn grootste probleem met werven als Bavaria en Hanse, niet eens zozeer de boten zelf (waarbij Bavaria v.w.b. kwaliteit, Hanse ruim achter zich heeft gelaten).

Waar ging deze discussie ook alweer over? Oh ja, is een grotere Bavaria oceaanwaardig. Antwoord: nee.
Gepost door pietje - 08-07-2009 - 21:38
Marco 27

Zoals ik al zei je moet een boot gebruiken waarvoor hij is gemaakt dus het word erg rustig op de oceaan.

vwb de nalatenschap van Hanse en Bavaria die zal er ongeveer uit zien als de nalatenschap van toyota,daihatsu,skoda,deawoo etc naar verloop van tijd zal de markt ze dwingen een beter produkt af te leveren en zullen ze een onderdeel van de markt gaan vormen.
Aan de andere kant zullen ze andere merken die jaren een behoorlijk grote markt op vrij eenvoudige wijze hebben bediend dwingen om over hun product en productieproces na te denken.
Dit is wat jij noemt afvlakking en zal zich afspelen onder de grote massa producenten

De kleine werven worden ook gedwongen om over hun product na te denken.
Ze zullen zich vooral moeten onderscheiden van de massa producenten en werken aan een efficient productieproces, kijken naar bijvoorbeeld nieuwe grondstoffen, een boot bouwen voor een doelgroep bijvoorbeeld wedstrijdzeilers,oceaanoverstekers, als ze maar niet doen wat de massaproducenten doen want dan gaat de consument vergelijken.
Een werf die daar momenteel goed in slaagt is in mijn ogen Winner
Gepost door Mintaka - 08-07-2009 - 21:49
Beste Pietje en Marco27. De vraagsteller vraagt naar de oceaanwaardigheid van een grote Bavaria. Daar reageer ik op. Niet met allerlei waardeoordelen, maar met een verslag van mijn ervaringen. Het mag zo zijn zo zijn dat ik niets nieuws vertel. Pretendeer ik ook helemaal niet. Ik las het echter niet bij de vorige schrijvers. Een aantal van mijn opmerkingen betreffen inderdaad alle jechten met een vergelijkbare rompvorm en kielconstructie. Dat zijn dan ook schepen die de vraagsteller naar mijn ervaring beter kan vermijden voor een oceaanoversteek. Bij een oceaanoversteek heb je het al snel over drie weken achtereen doorvaren. Dan begint vermoeidheid een wezenlijke factor te worden bij zwaarder weer. Het is mijn ervaring dat ik behoorlijk afval van de kennelijk lichamelijke arbeid om simpelweg overeind te blijven zitten en staan de hele dag. Ongemerkt corrigeer je vortdurend je lichaam om in de zeegang overeeind te blijven. Allen platliggen ontspant echt, maar dat komt je op een gegeven moment ook de keel uit.

In dat kader is het ook jammer dat Bavaria nog steeds geen rechte kajuitwanden heeft ter hoogte van de kajuitdaklieren. Lekker in de kuip zitten met de rug tegen de kajuit lukt niet omdat de de kajuitwand rond wegloopt. De grotere C-yachts hebben op advies van klanten een prachtige oplossing voor deze praktische wens. Vanaf de C 11.50 kun je een ruggesteuntje uitklappen uit het kajuitdak. Met name als je weet dat het heel anders kan ga je je enorm irriteren aan dit soort keuzes, ik tenminste wel.

De vraagsteller geeft niet aan of hij een nieuw schip op het oog heeft of een gebruikte Bavaria. Bij een gebruikte is het echter oppassen geblazen. Overigens deel ik de luchtigheid over lekkende scepterpotten niet. Ik heb eens een stapelbed in een Bavaria 44-4 toegewezen gekregen (de hut aan stuurboord achter de punt). Uiteindelijk bleken de scepterpotten de boosdoener. Natte matrassen op zee met een regelmatig overkomend zeetje zijn bepaald geen feest. Het gaat me niet om een waardeoordeel over een Bavaria, maar om de constructies die niet deugen. Het zoeken naar een lekkage op volle zee is moeizaam. Duurt het te lang voordat het lek gevonden is dan gebiedt opkomende zeeziekte je vaak het zoeken te staken.

De enige constructie voor de montage van scepterpotten die niet tot lekkage leidt is montage op een massieve teak- of volpolyesterlijst of het inlamineren van tapeinden in bijvoorbeeld een ingelamineerde metalen strip zodat de waterdichtheid onder alle omstandigheden gewaarborgd is.
Gepost door Marco27 - 08-07-2009 - 23:04
Wat Mintake zegt over vermoeidheid bij oceaanoversteken is zeker een belangrijke factor. En vanuit dat oogpunt vallen wat mij betreft inderdaad alle massa geproduceerde boten af. Zolang het windje achterop waait is het allemaal te doen, maar zodra het gaat waaien uit andere richtingen scheidt zich het kaf van het koren. Daar bedoel ik niet mee dat dat soort boten het niet zal halen, maar wel dat het leven aan boord zeer onaangenaam wordt. Dagenlang niet kunnen koken en dus geen warm eten en dat soort tafrelen. Maar goed, sommige mensen kicken daar dan weer op: het ultieme afzien.
Gepost door johannes - 09-07-2009 - 20:25
walking fridge met zeebenen!, WHOAOAOAOA! haha.

het ultieme afzien.
dat lukt me thuis ook wel, 3 dagen onder een koude douche zitten zonder te eten, balancerend op een pvc pijp ;)
Ik denk wel dat je er mee aan de overkant komt. Met elk schip kan wat gebeuren.
mijn overgrootvaders en grootvader voeren nog met houten botters/ skutsjes over noordzee en zuiderzee. Ook niet bepaald zeewaardig.
(een van mijn overgrootvaders is dan ook op zee gebleven, mijn opa heeft ook al eens in een vlot moeten stappen)
Gepost door schieper - 10-07-2009 - 02:02
Gisteren met de buurman in zijn compromis 999 op de noordzee gevaren met een windje 6. Dit schip zou echt het laatste zijn dat ik zou kopen maar jonge, wat een zeilboot. Bij ons is het met een 6 hard werken en afzien. Die compromis is heel erg goed te doen. Dat betekend dat niemand zeeziek word, we een lekker broodje konden eten en relaxed konden ouwehoeren.

Dat had ik op een bavaria 31 toch minder. Je komt met alle twee types wel in engeland of in het carieb maar als ik mocht kiezen, tien keer liever met een compromis uit 1975 als met een bavaria uit 2000
Plaats reactie
loginnaam
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Geen Zeilen-account?
Registreer je hier
Inloggevens vergeten?
Aanmelden voor de nieuwsbrief
U ontvangt nog geen nieuwsbrief?
Klik hier om u aan te melden.