Gepost door
L - donderdag 21 januari 2010 - 11:55
Laura Dekker wordt door de media gevolgd, omdat ze grootte plannen heeft om rond de wereld te zeilen. Ik vind het goed in deze zaak dat de rechtbank en de jeugdzorg zich met deze zaak bemoeit. Ik vind dat het gewoon niet kan dat een meisje van 13 jaar, die net in de pubertijd zit, 2 jaar helemaal alleen op zee gaat. Je komt in moeilijke en gevaarlijke situaties terecht, een meisje van 13 kan hier niet mee omgaan. Schepen zijn ook niet voor niks gekaapt, en een meisje van 13 alleen op een zeilboot is natuurlijk voor het oppakken. Ik vind dat in deze situatie jeugdzorg er zeker mee moet bemoeien. Ze moeten haar behoeden voor het gevaar dat zei zelf nu niet ziet. Ook vind ik het terecht dat jeugdzorg haar uit huis wilde plaatsen. Een meisje van 13 die gevlucht is naar Sint Maarten kan dit niet zomaar alleen, en hoe komt ze aan €3500? Dat staat echt niet zomaar even op haar rekening. Haar vader kijkt niet naar haar ontwikkeling. Ook schijnt het te zijn, dat de boot waarmee ze gaat 8.30m lang is, hier mag je alleen mee zeilen als je 16 jaar of ouder bent. Dus wat betere voorbereidingen lijken me ook een goed idee. Het is niet zomaar een plan of een droom die je zo even snel kan uitvoeren, daar is grote voorbereiding voor nodig. En het is goed dat ze haar dromen wilt waar maken, maar dan onder begeleiding, of wacht nog een paar jaartjes en maak eerst je school af.
Gepost door
joke - dinsdag 22 december 2009 - 10:05
waarom ben je in de publiciteit laura, ik wilde weg, was 14 en ging gewoon, geen haan die er naar kraaide....
Gepost door
Hans - dinsdag 22 september 2009 - 21:24
JEUGDZORG? Laat me niet lachen!Een meid met haar boot aan de ketting leggen is volgens ghet AMK belangrijker dan al die kinderen die na een scheiding door toedoen van een nare ex uit wrok van deze ex hun vader nooit meer zien, met alle psychische pijn en gevolgen voor het kind.Exen die om te pesten de omgangsregeling niet na willen komen: een rotzorg voor de jeugdzorg!Bekijk de dwaze vaders site maar eens en lees het gastenboek aldaar, schande!of: google eens op: 1: FALENDE JEUGDZORG. 2: MEISJE VAN NULDE. 3: DE ZAAK SAVANNA. 4: ROWENA RIKKERSSlechts enkele voorbeeld-verhalen met daarin de schandalige, arrogante houding van de jeugdzorg, die nu de zaak Laura misbruiken als propagandamiddel om zorgzaam in de media over te komen, we weten in Nederland inmiddels allemaal dat de jeugdzorg een stelletje arrogante, overbetaalde zakkenvullers zijn met een anti-man (vader) houding.
Gepost door
M - maandag 14 september 2009 - 23:55
Sorry, 't was philip v H die dat schreef, niet Mark. Verkeerde naam aangehaald in 't berichtje hieronder.
Gepost door
M - maandag 14 september 2009 - 23:53
Mark schreef:"Waar is Nederland zo bang voor......? Waar bemoeid iedereen zich mee.....?"U bent ook een mooie... Wat bent u hier dan aan 't doen? Ook bemoeien!!"...veel mensen die hier iets van kunnen leren, die Laura komt er wel en zo te lezen een hoop Nederlanders niet...............!!!!!!"Wilt u a.u.b. niet zo generaliseren. Generaliseren (in 't algemeen - hehe) brengt toch vooral maar onnodige conflicten met zich mee. Ja ik ben dus Nederlander en ik vind dat ze gewoon moet kunnen gaan. Dus a.u.b. niet zo generaliseren.
Gepost door
M - maandag 14 september 2009 - 23:46
Guttegut... Annoniem, als 't leven _jou_ ietwat is tegengevallen is dat nog geen reden om zo'n pechvol leven dan ook maar bij een ander op te willen dringen.Misschien doet 't Guiness Book of Records er goed aan om dit record niet op te nemen, maar laat zo'n kind als een kind zo'n idioot mooie prachtkans krijgt dat toch gewoon uitvoeren. Het is in elk geval niet aan u om haar zo'n mooie reis te belemmeren - dan moet u eerst maar eens voogdij zien te krijgen.Uw verhaal lijkt toch vooral op jaloezie. En als dat nu eens toch geen jalozie is, dan vraag ik me af wat 't wel precies is...
Gepost door
lex - vrijdag 11 september 2009 - 00:36
@ cor flobbe.. waar kijken we in mee? het bpr? binnevaarts politie regelement? komopman weet eerst waar je over praat en reageer met een beetje snuggere reactie. ze gaat de wereld over en dat is wat voor mij vast staat al moet ik d'r zelf duwen.
Gepost door
cor flobbe - dinsdag 8 september 2009 - 10:25
Kijkt u even mee in het BPR? zie art 1.09 lid 1b punt 3. De Hurley waarmee Laura de wereld rond wil, is 8.30 m lang. Daarvoor moet Laura 16 zijn. Deze (2e) Guppy is te groot, net als Pappa's ego... Laura
Gepost door
jesse - woensdag 2 september 2009 - 19:29
ik vindt dat hemmo hier boven gelijk heeft nu moet die leerplichtambtenaar effen dimmen
Gepost door
elke - zondag 30 augustus 2009 - 00:32
Ik ben zelf Moeder en zou mijn kinderen erg missen.En bang zijn voor gevaar!Wij hebben zelf een jacht.En ik weet dat zeilers en schippers elkaar altijd helpen en voor elkaar klaar staan.Dat is onze ervaring.Met school zou het ook wel goed gaan .Tegenwordig moeten de kinderen toch steeds meer zelfstandig leren.En als het moet een Jaar over doen .wat is een jaar op een mensenleven. O k.andere mensen kunnen geen vrij krijgen b.v wintersport .Ja er zijn veel regels in nederland.Ik zou alleen het gevaar zien voor het kind.Ik moet ook zeggen de wereld word ook steedts kleiner door telefoon en internet.Maar ik kann het niet goedkeuren en begrijpen dat Loura's ouders het zeilen om de wereld goedkeuren.Ik zou geen oog dicht doen. En Moeder
Gepost door
freckels - vrijdag 28 augustus 2009 - 21:42
Inmiddels heeft 't kind zoveel media-aandacht dat ze over en door de hele wereld gevolgd en in de gaten gehouden zal worden! Nederlandse Regering: maak U druk over andere kinderen die écht dreigen te ontsporen!
annoniem moet maar annoniem blijven anders zet je jezelf wel mooi in de kijker, Puberaal? Lees eens wat jezelf schrijft, ik denk dat dat meisje je overtreft en heel wat meer in haar mars heeft dan jou, niet klagen als je verzuipt? wie kan dan nog klagen als ie verzopen is? Alsof een meisje van 18 of 20 ongemoeid word gelaten door verkrachters. Sla toch niet van die wartaal uit man.Iets ondernemen is ie iets wagen, mensen lachen als het mislukt, maar de grootste mislukkelingen zijn diegenen die lachen en zelf niets durven ondernemen, het is beter iets te ondernemen en te verliezen dan niets ondernemen en op je stoel blijven zitten.Sukkels als anoniem zijn zelfs nog te bang om zijn of haar naam re noemen, nou die zal nooit tot iets komen, ga jij maar lekker je geraniums verzorgen dan kun je er op latere leeftijd achter gaan zitten.of ben je misschien zelf een jaloerse puber?
Ik heb de interviews een beetje gevolgd, gek worden we toch van die mediaaandacht, waar bemoeit iedereen zich toch in godsnaam mee, Tania Aeby vertrok op haar 18de en heeft de eerste dagen wat afgehuild, ze had weinig kaas gegeten van navigatie en moest alles aan boord leren, ook had ze weinig zeilervaring, na 2 jaar keerde ze terug met de rijkste levenservaring en een enorme mensenkennis. Laura heeft wat zeilen betreft al 100 keer meer ervaring krijg ik de indruk, dus dat is al een voorsprong. Ik hoop wel dat je in staat bent met een sextant te werken Laura want anders laten stroomstoringen je verdwalen.Mijn zegen heb je hoor, en bedenk wel, je bent nooit alleen, maar dat begrijpen alleen echte zeilers. Volg je gevoel, die bedriegt je nooit.Een zeiler.
Gepost door
Luuk - vrijdag 28 augustus 2009 - 12:46
Goed, dat er overheden zijn, van Nederland, en ook van echte "zeillanden" als Engeland en Nieuw Zeeland, die hun verantwoordelijkheid niet ontlopen,en zo'n meisje de bescherming bieden die ze anders kennelijk niet heeft.
Gepost door
Raymond - vrijdag 28 augustus 2009 - 11:23
Nog even iets er bij(()) als je het wel allemaal haal!!!!Een mens is al van de wereld maar dan ben je het echt in woord en daad.Maar goed wat ben ik bang dat het ergens fout kan gaan.Wat de leer plicht ..vind ik ge.....weet zeker als ze het haald dat ze wijzer is als de hele school.En het is juist die wijsheid die niemand je af kan nemen..behalve dementie.........Maar goed als ze wel gaat hele dikke knuffel.en misschien tot ziens.
Gepost door
Raymond - vrijdag 28 augustus 2009 - 11:11
Tja 13 je bent jong en je wild wat.kijk het argument van ouders laat je kind van 13 kind zijn ..dat moeten meer ouders doen.denk dat er op het droge meer narigheid gebeurt.Maar goed zelf op 23 jarige leeftijd ook de zee opgeweest.En denk niet dat het duurste matriaal niet stuk kan…ja wel als chocola.en daar was ik 6 uur voor me leven aan het vechten.moet je kijken hoe snel je ptts hebt.Gaat niet dat ik het het kind niet gun.maar je weet pas echt wat als iets is fout gegaan en je zit op de blaren.En laat het woord blaren nog het minste zijn.mijn fan was de franse wereld sole surfer.en dat ging dus ook een keer goed fout.hij is nooit meer terug gezien en geen boord ook.En wind kracht 8,9,10 zat ik ook niet mee.ha ha tot dat>>>>>>>>>>>>dus ik zeg niet gaan en ook niet als ze 18 is.nooit alleen gaan.het is het niet waard zwaar getraumatiseerd voor je leven lang of dood.of een stom strikje als je het met gewoon dom?? toeval wel gehaald hebt.alles is genade…en het toeval dat het goed afloopt.En Jan van der velde tja als die gaat geeft hij ze leven gewoon…….genade van de natuur dat je het haald.
Gepost door
annoniem - vrijdag 28 augustus 2009 - 10:55
Het feit dat men voor is dt Laura van 13jr deze wereld reis in haar eentje mag maken geeft aan dat Nederland bestaat uit veel hypocieten want hier in Nederland schreeuwen wij het hardst over kindermisbruik, kinderarbeid, kindsoldaten en overal hangen we leeftijdsbordjes aan maar als je als kind van 13 voor 2jaar in je eentje de wereld rond wilt varen dan is dat oke, Bah hypocrieten,stuur je eigen dochter maar de zee op liefst van 11 das een nieuw record.Het feit dat wij allemaal de aandacht geeft aan eenpuberaal kind dat hoogst waarschijnlijk tot in de treure verwent is door pappie en schijt heeft aan haar moeder is ook belachelijk. Ik kan hier verder heel kort overzijn, wacht maar tot je 16e meid en als je wel gaat niet klagen dan als je verzuipt(geen landelijke rouw voor jouw),als je wordt verkracht door zee rovers of als je langzaam gek wordt van de brandende zon en je stil ligt door dat je zelf niet de capaciteit heb om je uit zon situatie te helpen.
Gepost door
Peter - vrijdag 28 augustus 2009 - 02:32
Ik ben er van overtuigd dat deze jonge dame meer zeil ervaring heeft dan 80% van de zeilers die in een willekeurige haven liggen.En met gezond verstand, alle high tech communicatie, en een zeer zeewaardige zeilboot zal het haar wellicht wel lukken.De Hurly 800 die ze inmiddels tot haar beschikking heeft hoeft zich niet meer te bewijzen.Maar ik geloof niet dat als ik zelf een dochter zou hebben haar zou laten gaan.Want ik weet uit ervaring hoe gevaarlijk de zee kan zijn.Een mening vormen is lastig omdat wij allen Laura en haar thuis situatie niet kennen.Maar ja op het strand van Hoek van Holland ben je ook niet veilig! Laura mocht je vertrekken behouden vaart, en heb respect voor de zee.
Gepost door
philip v H - donderdag 27 augustus 2009 - 20:59
Waar is Nederland zo bang voor......? Waar bemoeid iedereen zich mee.....? laat elkaar lekker gewoon, kijk naar je eigen gedrag en laat Laura gewoon haar ding doen zijn veel mensen die hier iets van kunnen leren, die Laura komt er wel en zo te lezen een hoop Nederlanders niet...............!!!!!!
Gepost door
mark - donderdag 27 augustus 2009 - 20:20
totaal onverantwoordelijke ouders die ook niet echt hun liefde uiten om hun kind twee jaar te willen missen en aan alle gavaren bloot te willen stellen. En Laura....een pubermeisje wat in een droomwereld leeft en nog niets van de harde wereld en werkelijkheid begrijpt. hopelijk worden de ouders aangepakt en het kind tegen zichzelf beschermd!
Als Laura zich niet bemoeit met wat ik doe bemoei ik mij niet met wat Laura doet.
Gepost door
Wim Torbeyns - donderdag 27 augustus 2009 - 13:30
Ik hoop dat geen kind van mij ooit op het idee komt om zoiets te ondernemen. En als het dat toch doet, zal ik het hem/haar ten zeerste afraden. Maar ik denk niet dat ik in een maatschappij wil leven waar de overheid tieners verbiedt te gaan en staan waar ze willen, tegen de beslissing van hun ouders in. We voeden onze kinderen op met stripverhalen en jeugdboeken waarin vrolijke jongeren de wijde wereld rondtrekken, maar als er dan eens eentje werkelijk wil uitvaren, staan we klaar met ons betweterig wijsvingertje. Goeie reis, Laura.
Gepost door
socius3 - woensdag 26 augustus 2009 - 21:15
Mocht het zeilbootje van Laura door zwaarweer averij oplopen dan moet ze naar de dichts bij zijnde haven varen voor reparatie.Wat te denken van wat voor soort mensen zo rond die havens lopen????Ik denk meer aan dat gevaar voor een meisje van 13 jaar, dat zeilen op zee zal ze wel aan kunnen.
Gepost door
lijp - dinsdag 25 augustus 2009 - 16:47
@Jaco WeijHelemaaal mee eensje laat een kind van 13 toch ook geen moeder worden al is ze nog zo 'volwassen'Bovendien: Piraten kan je eecht niet even omzeilen vooral om dat ze ook zwaarbewapend zijn.
Gepost door
tb - dinsdag 25 augustus 2009 - 16:27
Jaaa...Volgens mij hebben die ouders ook zout in hun hoofd.Kom op zeg, een kind van 13!Langleve de NLbuitenbeentjescultuur.Laat kinderen vooral doen wat ze willen daar wordt je groot van. Een heel team profs heeft hier al moeite mee laat staan een (1) meisje van 13.
Gepost door
Bart Manuel - dinsdag 25 augustus 2009 - 14:53
GO GO GO!
Vanmorgen was het weer zover. Een groepje jongeren bij het beeld van de schoffelaar, in de leeftijd van net van de lagere school, en nu 'op kennismaking' met het voortgezet onderwijs. Ik weet al wat er komen gaat; dat is elk jaar zo rond deze tijd, wanneer brugklassers, brugsmurfen of brugpiepers of hoe ze ook genoemd mogen worden in groepjes op de fiets zich ophouden bij de schoffelaar, een A4-tje in de hand ... Mijnheer, weet u waarvan dit beeld gemaakt is? Wat denken jullie, vraag ik educatief? Wij weten het niet, mijnheer ... Van wat voor materiaal is het, vraag ik vervolgens ... Van metaal, mijnheer ... Welke kleur is het, vraag ik daarop ... Bruin-groen, mijnheer ... Welk metaal wordt groen in weer en wind? Grote vraagtekens ... Wordt ijzer groen? Nog grotere vragende ogen ... Welke kleur wordt ijzer als het roest? Stilte ... pijnlijke stilte ... Ik geef het op. Het beeld is van brons, jongens, een koperlegering ... Dank u wel mijnheer ... Ik moet denken aan Laura Dekker, dat dertienjarig leeftijdgenootje dat rond de wereld wil zeilen maar de kans loopt tegengehouden te worden door de instanties, onderwerp is van gesprek en discussie, en van de media alle aandacht krijgt ... Laura Dekker die al meer van de wereld gezien heeft dan menigeen ... Laura Dekker die al heeft laten zien dat zij zeilen kan als de beste ... Laura Dekker die al meer voor elkaar heeft gekregen dan vele van haar leeftijdgenootjes ... Laura, mijn zegen heb je, maak je dromen waar en leef ze uit! En ik blijf je volgen, en als je straks weer aankomt zeil ik je misschien wel tegemoet voor een warm onthaal ... Vanmorgen ben jij opnieuw voor mij in aanzien gestegen!
Gepost door
Diane - dinsdag 25 augustus 2009 - 11:56
Komop zeg, al die mensen die haar gewoon willen laten gaan omdat dit zogenaamd 'VOC mentaliteit' is?! Ik ben blij dat de rechter en kinderbescherming zich hiermee bemoeit. Het is naar mijn mening echt totaal onverantwoord om een 13 jarig kind twee jaar lang alleen de zee op te sturen. Ze zal vast fantastisch kunnen zeilen. Maar wat gaat dit voor invloed hebben op haar sociale en geestelijke ontwikkeling? Ze gaat net de puberteit in, lijkt mij een redelijk cruciaal moment voor de ontwikkeling van je hersenen. En wat gaat er gebeuren als een 13 jarig meisje in haar eentje in een zware storm op zee belandt? Heeft ze fysiek de kracht om dat te overleven? Of als een eng figuur het plan opvat om dat meisje in haar eentje eens even op te pikken? Als ze piraten tegenkomt 'dan vaart ze wel even om'. Goh, goede oplossing, als al die gekaapte schepen dat nou ook hadden gedaan, simpel! Als iemand haar kwaad wil doen, dan heeft diegene daar alle gelegenheid voor en een 13 jarig kind is weerloos daartegen. Dan kan je nog wel een gps verbinding met je ouders hebben, maar helaas zit je dan wel zo ver weg van iedereen dat er geen tijd is je te redden. Ik denk dat zowel Laura als haar ouders de mogelijke (en waarschijnlijke!) gevaren onderschatten. Volwassen mannen die zo'n reis ondergaan vertellen al over hoe zwaar het is. Bovendien is ook algemeen bekend dat in de puberteit het vermogen om risicovolle situaties in te schatten nou niet bepaald optimaal is, Laura kan beweren wat ze wil, maar mentaal gezien is ze nu NIET in staat hier een weloverwogen beslissing over te maken. Iets heel graag willen is iets anders dan het daadwerkelijk kunnen.Ik kan er niet bij dat haar ouders hier toestemming voor geven.. Wat mij betreft is haar laten gaan inderdaad een vorm van kindermishandeling en ik vind het niet vreemd dat de kinderbescherming zich daarmee bemoeit. Het hele leerplicht gedoe.. daar gaat het natuurlijk eigenlijk niet om, het is een manier om haar rechterlijk tegen te houden en te behoeden voor de echte gevaren.
Gepost door
Luuk Jansen - dinsdag 25 augustus 2009 - 11:40
Ik denk niet dat je Laura met een 'doorsnee' kind van 13 kunt vergelijken. Als ik in de Zeilen haar artikel lees over haar eerste oversteek naar Engeland krijg ik het idee dat ze goed weet waar ze mee bezig is. Bovendien krijg je (op zo'n leeftijd) veel steun van mede-vertrekkers. Mijn vriendin en ik hebben een rondje Madeira-Can. Eil.-Azoren gedaan toen we respectievelijk 19 en 23 waren en we hebben hier echt ontzettend veel van geleerd. In alle opzichten. Een rondje aarde is natuurlijk wel wat anders, maar met gezond boerenverstand, wat hulp van buitenaf en een portie geluk weet ik zeker dat het goed gaat komen. Laura, ik wens je een behouden vaart.
Gepost door
Gert - dinsdag 25 augustus 2009 - 11:22
Laura, ik heb maar één antwoord, trek je van al die incompetente instanties die menen zich hiermee te moeten bemoeien niets aan!Zolang de kinderbescherming nog niet eens in staat is om ernstig mishandelde kinderen uit huis te plaatsen met als gevolg dat ze alsnog vermoord worden hebben zij elk recht van spreken in deze zaak verloren!Je lijkt mij een goed ontwikkelde, verstandige meid en eentje die niet, zoals veel leefttijdgenoten, in de stad rondhangt en haar leven verdoet met nietsdoen. Trek de wijde wereld in als je dat wilt. Maar.....Hoe goed je ook kunt zeilen, de wereld over is wel even wat anders. Er loeren ontelbare gevaren onderweg, waar ook veel volwassenen niet mee om zouden kunnen gaan. Je bent nog maar 13 en de inschatting van gevaren op die leeftijd ligt toch iets anders dan bij iemand van zegmaar 40.Als jij mijn dochter was zou ik het als volgt doen: Ik zou met een andere zeilboot een tiental kilometers achter je aan varen met allebei een satelliettelefoon, en alleen als je er om vroeg en bij overduidelijk gevaar zou ik ingrijpen. Kun je de reis toch "alleen" maken, maar in noodgevallen zou er hulp zijn. Om jou deze droom te kunnen laten verwezelijken had ik dat er graag voor over.
Wat mij betreft is haar vader in een soort tunnelvisie terechtgekomen. Laura ook, maar dat kun je een kind van 13 niet kwalijk nemen. Heel deze commotie ontstaat omdat ze PERSE NU deze reis wil maken. Maar ik denk dat de wereld er over 5 jaar ook nog wel is en dan kan ze deze reis ook maken. Dan heeft ze 1. haar diploma, 2. meer levenswijsheid, 3. alle vrijheden die ze maar wilDe reden dat alles nu moet is het mediaspectakel dat een record heet, maar als het Laura's passie en droom is, dan moet zo'n record er naar mijn idee niet toe doen.Dus ik zeg, verwezenlijk je droom! Maar doe het over 5 jaar...
Mmh, ja, linke soep, maargoed, je dromen niet waarmaken is in mijn ogen een nog linkere soep. Laat staan dat we het gaan hebben over je kansen niet pakken. Ik zeg niet dat ze zomaar moet gaan. Maar ik zeg wel dat ze moet gaan. Met aan boord Skype, Hyves, Twitter en noem maar meer van dit soort prachtige communicatiemedia. Ja, ik vind dat ze moet gaan, met heel dichtbij een grondig begeleidingsteam. Is dit niet juist voor studenten ontwikkelingspsychologie een heel uitdagende onderzoekskans? Is dit niet juist een kans om te kijken hoe nieuwe jonge generaties communiceren? en daarmee op een andere manier hun sociaal emotionele ontwikkeling gaan? Ik begrijp er echt niets van dat er niet van allerlei organisaties zijn die hierin juist een kans zien. Cito? wordt wakker, of zijn jullie nog met schoolvakantie?Ja, ik vind dat ze moet gaan en dat er een heleboel volwassen en verstandige mensen haar moeten supporten en op afstand moeten begeleiden. Ik ben 51, heb 18 jaar lang met enorm veel plezier lesgegeven aan pubers. Heb het geluk gehad dat ik Tommie Wieringa en Filemon Wesselink heb lesgegeven. Af en toe kom je ze tegen, die jonge mensen met enorm veel in hun mars. Ik denk dat Laura er een is. Ik ben in deel twee van mijn leven gaan studeren, ben nu communicatieadviseur. Daarom roep ik organisaties op haar te sponsoren, met kennis en de nieuwste technologieën. Dan leren we er allemaal wat van.Marijke
Gepost door
W. Alberti - dinsdag 25 augustus 2009 - 01:17
Niemand laat zijn eigen kind alleen (Bedankt pa)Je bouwt het liefst een muurtje om haar heen (Fijn gevoel was dat)Je wilt zo graag haar jeugd bewarenEn haar veel verdriet besparenNiemand laat zijn eigen kind alleen...
Gepost door
l.zegveld - dinsdag 25 augustus 2009 - 01:07
Doe het en op de manier die in je eigen gevoel en rechtvaardigheid zit.Weet zeker dat je het kan op alle manieren,helaas ben je een kind van deze tijd en krijg je er dat bij.Toch geluk en het zal je lukken
Gepost door
Remko - dinsdag 25 augustus 2009 - 01:03
Dromen zijn om te verwezenlijken,niet om weg jaren later mee weg te kwijnen!Levenservaring en levenswijsheid... Dat leer je niet uit boeken. Ieder zijn of haar dromen, maar gun ze ook de kansen deze te verwezenlijken!Heel veel succes, geluk
Gepost door
Irene - dinsdag 25 augustus 2009 - 00:48
Wat ik al een paar keer gelezen heb en niet begrijp, is dat Laura VOC mentaliteit heeft. Hoezo? Gaat ze onderweg kaneel inslaan of andere handel drijven? Of gaat het over lucratieve plannen om veel geld binnen te halen via sponsors en interviews, al dan niet heroïsch of jankend. Een goed voorbeeld waarom Laura haar vaders droom (nog) niet zou mogen maken geeft hieronder universitair geschoolde Marc (donderdag 20 augustus 2009 - 21:12). Hoewel hij wellicht het voorbeeld is van een innerlijk verrijkt sociaal persoon, en dit al na slechts een paar oversteken, verteld hij beeldend een van de redenen waarom een kind dit niet zo mogen doen:<<< Hoe vaak ik zelf al niet mijn ABS aan een test moest laten ondergaan omdat een scholier de weg op schoot. >>>
Mooie reactie van Pieter hieronder! Sluit ik me bij aan. De meeste mensen worden groot(s) door te doen wat ze willen doen, dan leer je pas echt. Nederland zit wel vol van mensen die er "verstand" van hebben en "weten wat goed voor je is". Laura, leef je dromen, leef je leven, GA! Vaar op je eigen-wijsheid! en behoed je voor overmoed. Je zult over een paar jaar wijzer geworden zijn dan vele anderen die niet eens weten wat leven inhoudt (als ik alle reacties lees en hoor).Ben benieuwd of alle partijen die er nu over willen gaan beslissen ooit op open zee of oceaan gevaren hebben...... "deskundigen...??"Gaan, het is nu het seizoen!
we zouden er, als Nederland, voor kunnen kiezen om Laura niet af te branden maar juist te helpen om succesvol de wereld rond te komen. Door haar zoveel mogelijk ondersteuning te geven, veiligheid te bieden, te begeleiden en te helpen waar mogelijk. Daardoor beperken we de risico's en supporten, in plaats van veroordelen. Laura: zet hem op!
Gepost door
Jaco Weij - maandag 24 augustus 2009 - 20:57
Mijn grootste verbazing is hoe kortzichtig mensen roepen "gewoon gaan".Iedereen die een beetje ontwikkelingspsychologie heeft gehad weet dat een kind van 13 qua hersenontwikkeling de gevolgen van zijn of haar keuzes niet kan overzien. Ik weet van een kind van 13 die moeder wilde worden, ze kon haar school wel afmaken en oma zou wel voor het kind zorgen. Ze had geen idee van de consequenties, dat is haar niet kwalijk te nemen. Maar niemand hier zal toch roepen "gewoon doen als je dat wilt".Een kind van 13 KAN niet overzien wat de gevolgen zijn...In je eentje in een wereldhaven... Wat als je wordt verkracht (of erger)? Wie steunt je dan? Wat als je ziek wordt? Kun je dan voor jezelf zorgen?Wat als de eenzaamheid van niets dan water om je heen toch ineens wel erg beklemmend wordt?Wat als de boot in een zware storm terecht komt?Wat als...Onvoorstelbaar dat de ouders niet zeggen: wacht tot je 18 bent.Tijd zat om dan die wereldreis te maken!
Gepost door
Chris Kooij - maandag 24 augustus 2009 - 19:46
Ambitie, verplichtingen, vrijheid... Laura vult het zélf wel in. Haar ouders zijn ervaringsdeskundigen en steunen haar. Maar overheidsinstanties tuimelen over elkaar heen bij pogingen om het te verbieden. Waar is het respect voor dit unieke jonge mens en haar bijzondere ambitie? Waarom niet samen kijken naar een oplossing? In plaats van de dialoog kiest de overheid op agressieve wijze voor het conflict. Nederland op z’n smalst! Go Laura!Onbegrijpelijk ook wat ‘men’ allemaal over een ander wil beslissen! Wellicht ziet onze overheid liever dat jongeren (verplicht) in en om hun school rondhangen, vaak zonder ook maar enige clou te hebben van wat ze met hun leven willen.Laura weet het. Haar ouders begrijpen het. Zij is niet bang, want zij gelooft in zichzelf. En een ongeluk kan ze in die komende twee jaar ook overkomen op de fiets naar school. Wellicht is dat risico zelfs véél groter.Dus ik zeg ook: ga ervoor Laura. En kom alsjeblieft heelhuids terug met een scheepslading levenservaring. Om ons allemaal te vertellen dat we vastgeroest zitten in een verwerpelijk grijs systeem, waarin overduidelijk geen plaats is voor mensen die uniek (willen) zijn. Een systeem waarin de angst regeert!
Gepost door
sanderb - maandag 24 augustus 2009 - 15:39
Tsja, ik ken Laura een beetje. Zag haar een aantal jaren altijd alleen varen in haar Mirror met oranje zeiltjes. Haar hond fier op de boeg. Heb ook wedstrijdjes in en rond Wijk bij Duurstede tegen haar gevaren. De laatste jaren doet ze dat met de Guppy. Wat opviel was haar perfecte boothandling: alleenvarend, precies op tijd naar het voordek om de boom in de fok te zetten voor een voor-de-winds rak. En ik herinner me haar strenge vader die haar in een andere boot altijd goed in de gaten hield en haar medogenloos op haar fouten wees. Ze kon daar overigens goed tegen, het heeft haar zelfvertrouwen zeker niet aangetast, maar goed geleerd op zichzelf te vertrouwen. Ze heeft haar hele leven op en met het water geleefd en voelt zich er volledig thuis. Het is een bijzonder meisje. Je kunt natuurlijk vraagtekens plaatsen bij haar sociaal-emotionele ontwikkeling als ze alleen op zee zit, maar aan haar kennis en vaardigheden zal het denk ik niet liggen. Ik hoop dat ze een prachtige en veilige reis heeft en met een zee aan ervaring terugkeert.
Alleen de ouders van Laura zijn in staat om te beoordelen of Laura klaar is voor een circumnavigatie. Zij kennen haar en haar capaciteiten het beste. Ieder ander kijkt alleen maar van buiten naar binnen, en vormt zich een mening zonder alle aspecten te kennen van Laura’s technische kennis, emotionele stabiliteit, vermogen om onafhankelijke beslissingen te nemen, discipline om haar schoolwerk bij te houden en fysieke vermogens. Dat geldt zeker en in de eerste plaats voor de Kinderbescherming. Zolang de Kinderbescherming niet in staat is om evidente gevallen van verwaarlozing en mishandeling te herkennen en voorkomen, is ze wat mij betreft volledig onbekwaam om een oordeel te vellen over een van die zeldzame tieners die niet geïnteresseerd is in makeup en designer kleding en die niet elke dagen uren verdoet met Hyves en online gechat, maar ambitie en dromen heeft, en het lef heeft een poging te wagen om die dromen te realiseren. En als haar ouders vinden dat ze daarvoor klaar is, wie zijn wij om daarover te oordelen? Het beste (en enige nuttige) wat we kunnen doen is steun verlenen. Als er bijvoorbeeld vertrekkers in de buurt zijn van het Panama kanaal: helpen bij de doortocht. En tegen de tijd dat ze langs de kust van Somalie komt: escorteren. Dat helpt. De andere stuurlui kunnen maar beter aan de wal blijven, of veilig op de Loosdrechtse plassen blijven toeren. En mocht het allemaal fout aflopen en mocht Laura ergens op de hoge zeeën vergaan: dat is een last die Laura’s ouders alleen zullen moeten dragen. Die verantwoordelijkheid hebben ze in feite al op zich genomen en daar moet niemand zich mee bemoeien en zeker niet een incompetente Kinderbescherming, of de leerplichtbureaucratie (heb ik ook wat mee te stellen gehad voor mijn dochter die in California naar school gaat). Uitschrijven is de beste oplossing!
Gepost door
E. Simons - zondag 23 augustus 2009 - 13:55
Ok, Laura, ga ervoor. Jij doet nu wat ik al tientallen jaren heb willen doen. Je bent goed voorbereid en je bent slim en verstandig. Je ouders hebben je ongetwijfeld goed geholpen met de voorbereiding. Laat je niet van je doelen en dromen afhelpen door ambtenaartjes die het zogenaamd beter weten. Je bent een voorbeeld voor veel kinderen en ook volwassenen die niet eens het IJselmeer af durven met windkracht 4. Ik volg je reis via je website. Je leert de komende 2 jaar meer dan de meeste mensen in hun hele leven. Succes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en heel veel stekte en plezier.
Gepost door
philip v H - zondag 23 augustus 2009 - 12:13
Eindelijk eens iemand met VOC mentaliteit...ook niet goed....???..Waarom denk iedereen het beter te weten dan Laura zelf en haar ouders......? WAAR BEMOEIEN WE ONS MEE....? Iemand heeft een droom....nee hoor wij weten he beter.....de kop in drukken...in het gereel jij..angst.....Dun denkende aarappel etende trutige bange polder boertjes zijn we geworden......straks gaat het weeralarm af....stel je voor.....GAAN LAURA....VEEL SUCCES !!!!
Gepost door
Dirk - zondag 23 augustus 2009 - 10:39
Vroeger drie keer blijven zitten op de havo...En uiteindelijk met 20 jaar géén diploma en van school afgegaan. Probleem: geen droom, geen plan. Laura gaat het zéker beter doen: wereldreis en diploma binnen de tijd die ik verspild heb!!!Zet 'm op Laura... Vaar je eigen koers!Ik hoop wel dat je ooit wel weer terug wilt naar dit land vol jaloerse zeikerds die het IJsselmeer nog niet af durven ;)
Gepost door
Paulus - zondag 23 augustus 2009 - 00:21
Alsof de wereld 'solo' rondzeilen een relaxte bezigheid is. Laura is pas 13 en heeft onvoldoende levenservaring, wijsheid en mentale weerbaarheid. Zij kent niet de geheimen van de zee, daarvoor heeft ze onvoldoende praktijkervaring op open zee. Net als ene vader Walter (zie woensdag 19 augustus 2009 - 14:07) die z'n minderjarige zoon Kevin steunt om volgend jaar solo de K2 te beklimmen; Het plan ontstond na een paar 'wandelingen' in de Alpen. Mensen leven in een digitale wereld en hebben steeds minder voeling met de natuur. Afgezien van het vorenstaande: als ze echt lef heeft laat ze het GPS en moderne communicatiemiddelen thuis. Maar nee, ze moet natuurlijk wèl mama / papa elk moment kunnen bereiken als het fout dreigt te gaan.
Gepost door
Peter - zaterdag 22 augustus 2009 - 13:22
Een kind van 13 stuur je niet alleen op wereldreis PUNT
Gepost door
Luuk - vrijdag 21 augustus 2009 - 23:15
Opvallend weinig diepgravende discussie. Maar toch een paar vragen: 1. Hoewel het een niet erg relevant aspect is in deze komt er een merkwaardige nederlandhaat naar voren in nogal wat reacties. Wat belet die mensen zelf op wereldreis te gaan naar een beter land, en dan enkele reis? Ik weet, dat dit een van de best georganiseerde landen ter wereld is, maar zij denken er kennelijk anders over. 2. Velen roepen, dat lange-afstandzeilers zo veel méér leren dan op school. Ik weet dat je op een goede school ontzettend veel kunt leren, waar je ook ontzettend veel aan hebt. Maar na lezing van heel veel zeilverhalen in boeken, bladen, etc., en ondanks het kennen van veel zeilers, ook solo-zeilers, en ondanks zelf 50 jaar zeilen (ook op zee), is me niet opgevallen, dat die (solo-) zeilers zo veel meer nuttigs weten of kunnen, of zo veel wijzer zijn. Integendeel: ik heb ook wel eens een ervaren zeezeiler/journalist horen praten over "het kleine wereldje van de zeezeilers, net een dorp". Kunnen die mensen die roepen over "de beste school", etc. even op een rij zetten wat zo'n rond-de-wereld-zeiler allemaal voor meer nuttigs leert dan op een goede school? Al vast bedankt!
Gepost door
P.A.Braam - vrijdag 21 augustus 2009 - 22:31
V.w.b. leerplicht, heb een zelfde akkefietje gehad met de leerplichtwet een jaar of 12 geleden. Oplossing: kind(eren) gewoon uitgeschreven uit bevolkingsregister (vertrek naar buitenland), probleem opgelost.Laura, GAAN....!
Dit is mijn 2de mailtje dit onederwerp aangaande.Als dit Meisje in september van Ijmuiden wil vertrekken is het bijna Oktober als ze door de Golf van Biscaye gaat. Geloof me, dit is het gemeenste stukje water wat je op de wereld kunt vinden, speciaal in de maanden September, oktober en november. Op mijn reis terug van de Azoren naar Het Kanaal eind Juli, kreeg ik met mijn 12 meter Amphora, bij het passeren van de 100 vdm lijn een zeetje wat mijn bootje met de top van de mast in het water drukte. Gelukkig kwam hij weer snel recht op. Hoe zal een onervaren meisje in een 7 meter bootje hier op reageren. Ik zeg nogmaal, Stel het een paar jaar uit, ga eerst eens echt goede ervaring opdoen, speciaal in het weken lang alleen zijn en voor je zelf zorgen.
Gepost door
Marco - vrijdag 21 augustus 2009 - 17:55
Ik lees naast alle voors en tegens ook wat commentaar over de Hurley 700 en dat deze te klein zou zijn.Ja deze boot is klein, maar zeker niet ongeschikt. Goed en degelijk gebouwd en beheersbaar voor Laura alleen. Genoeg ruimte voor spullen, voorraden e.d.Ik heb het zusterscheepje van "Felicity Ann" (gebouwd 1936/37) waarmee Ann Davidson als eerste vrouw, singlehanded de Atlantic overstak in 1952/53. Ook 7 meter, veel lager dan een Hurley, van hout, houten mast, kuipvloer ligt op waterlijnniveau (dus water over, aan de pomp!!). Is er keurig gekomen, zonder gps, koelkast etc.Aan het formaat boot zal het echt niet liggen, wel aan hoe "groots" de schipper is.
Gepost door
Cab - vrijdag 21 augustus 2009 - 11:12
Wat een bemoeizucht. Mediaspektakel van de bovenste plank. Het gevolg daar van is, dat mensen ongevraagde meningen en commentaar geven. Vooral de “deskundigen” op gebied van school en opvoeding. Het woord “kinder misbruik”is nog net niet gevallen. Ouders die een 13 jarige hebben weten heel goed dat” hun” kind het niet kan. Anderen weten wel wat hun 13 jarige aankan. Ik wilde dolgraag een zeilboot. Kocht er een in Wouwbrugge. Had nog nooit een mijl gezeild. Nog nooit op een zeilboot gestaan. Ik was de koning te rijk. Ben van Wouwbruggen naar de haven De Rode vaart gevaren. Via de staande mast route. Twee dagen later vertrok ik via Stellendam naar Engeland. Na drie dagen bereikte ik Lowerstof. Heb daar een week in de haven gelegen en toen weer terug. Fantastische reis.Ik weet dat Laura een fantastische reis gaat maken. Tja, het ene kind kan nu eenmaal meer dan de andere. Wat school betreft. Iedere school maakt het ieder jaar mee. De school adviseert VMBO.De ouders willen HAVO. Nu hebben we eindelijk iemand die haar hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Tja, typische weer Nederland.Mensen, maak je maar goed druk over andermans kind. Maar doe het thuis. Doe het stil. Zo stil. Dat de buren het niet horen.Ik groet u.
Typisch Nederland!!! landelijk zitten er meer dan 3000 leerlingen thuis met autisme waar niets voor word geregeld, laat de staatssecretaris zich daar eens druk overmaken.Laura, als ik je mag adviseren...... GAAN, en laat die pennelikkers maar de boom ingaan, die zijn al net zo bekrompen als Nederland zelf en denken toch alleen aan hun eigen hachje....
Gepost door
Marc - donderdag 20 augustus 2009 - 21:12
Naast de (terechte) positieve reacties lees ik hoop zoetwater geleuter, oftewel de caravan mentaliteit. Mensen die drie weken per jaar gaan kamperen met hun o zo stabiele jacht vertrouwend op hun nauwkeurige TomTom navigatie binnen de veilige dijken van Nederland om daarna bij de koffiemachine op kantoor te vertellen hoe spannend en avontuurlijk ze wel niet zijn.Hou toch op alsjeblieft!!Zelf heb ik meerdere oversteken gemaakt, ook solo, en risico's genomen die ik achteraf misschien anders zou hebben aangepakt. Maar door deze ervaringen heb ik meer geleerd dan tijdens mijn universitaire studie. Een risico is het zeker maar minder dan dat ze naar school fietst. Hoe vaak ik zelf al niet mijn ABS aan een test moest laten ondergaan omdat een scholier de weg op schoot.Go for it. Deze ervaring kan niemand ooit meer van je afnemen. Succes is een keuze!!Succes en tot over twee jaar als jij glunderend de pieren van IJmuiden komt binnenvaren, met een ervaring die jij de rest van je leven bij de koffie machine met iedereen ,iedere dag terecht mag delen.
Gepost door
Paul - woensdag 19 augustus 2009 - 18:26
Weer zo'n door en door verwend nest dat ten koste van alles aandacht wil hebben. Kennelijk wordt ze daarin door haar omgeving nog volop gesteund ook. Kom op, zeg!! Geef dat kind een Suske
Gepost door
Walter - woensdag 19 augustus 2009 - 14:07
Net terug van een wandelvakantie in Zwitserland. Hoger dan 2000 meter zijn we niet geweest hoor. Maar mijn zoon van 12 heeft nu het plan opgevat om volgend jaar solo de K2 te gaan beklimmen. Lijkt me een mooie ervaring voor zo'n joch, Zo'n initiatief mag je toch niet in de kiem smoren? Nee hoor mijn zegen heeft ie. Prachtige leerschool. En als hij niet terug komt was het zijn tijd. Toch? Ach we hebben hem toch 12 jaartjes bij ons gehad. Vaarwel Kevin! Je liefdevolle vader!
Gepost door
Pascal - woensdag 19 augustus 2009 - 13:35
Ik zit er een beetje dubbel in. Aan de ene kant erg stoer en ik zag ook haar stuk over haar tocht naar engeland. Aan de andere kant is het wel een erg klein bootje en ze is alleen. Ik kom net terug van een rondje ijsselmeer met zijn tweeen en de wind was toch wel hard, helemaal na wat pech. Averij op volle zee in harde wind en dan alleen is wel een erg groot risico. En die hurley 700 vind ik dan wel erg klein voor forse golven en windkracht 7/8 of erger. Ik zou het stoer vinden als ze gaat en het haalt, maar het blijft een beetje een spannend gebeuren.
Gepost door
Joop - woensdag 19 augustus 2009 - 08:32
Wat je daar aanstipt, miermahmj, is ook mijn enige bedenking: Niet zozeer technische veiligheid, maar sociale veiligheid: hoe stelt zo'n droppie van 13 zich teweer tegen echt ongure sujetten? Die zijn er niet zo vreselijk veel, maar toch genoeg.Wat de golven betreft: Ze vaart in een Hurley 700. Daar zijn er al een stuk of 20 de Atlantische Ocean van overgestoken, en een stuk of 5 de wereld rond gevaren. Het is een zeer rustig en gewichtstabiel scheepje. Heb er zelf net 1 verkocht, met pijn in mijn hart. Maar ja, leefcomfort (binnenruimte), he? Maar goed, dat lukt dus wel.
Gepost door
miermahmj - dinsdag 18 augustus 2009 - 22:39
ik vind het heel erg cool enzo dat ze het allemaal durft. maar ze moet ook de gevaren inzien.op haar site www.lauradekker.nl als ik piraten tegen kom vaar ik wel om. en die grote golven die ze dan tegenkomt die zijn echt niet bestemd voor de guppy.en natuurlijk veel te klein.en ze is helemaal alleen.en haar vader zegt ook nog binnen 24 uur zijn we bij haar. maar misschien is het dan nog wel te laat.wat school betreft vindt ikhet prima.groetjes miermahmj.
Gepost door
miermahmj - dinsdag 18 augustus 2009 - 22:39
ik vind het heel erg cool enzo dat ze het allemaal durft. maar ze moet ook de gevaren inzien.op haar site www.lauradekker.nl als ik piraten tegen kom vaar ik wel om. en die grote golven die ze dan tegenkomt die zijn echt niet bestemd voor de guppy.en natuurlijk veel te klein.en ze is helemaal alleen.en haar vader zegt ook nog binnen 24 uur zijn we bij haar. maar misschien is het dan nog wel te laat.wat school betreft vindt ikhet prima.groetjes miermahmj.
Het valt me op dat de reacties hier bij Zeilen over het algemeen een stuk positiever zijn dan op de website van b.v. het AD. Veelal ook een stuk genuanceerder. Zelf denk ik dat een dergelijke reis haar beter voorbereid op onze maatschappij dan welke opleiding dan ook. Als ze ondanks alle commotie weet door te zetten en deze bureaucratie het hoofd weet te bieden heeft ze (samen met haar ouders) al een eerste proeve van bekwaamheid afgelegd. Mijn advies is: uitschrijven uit de GBA dan heb je met de betuttelende regelzucht niets meer te maken. Bij terugkomst weer laten inschrijven. De wet GBA voorziet hier volgens mij gewoon in.Tegen Laura en haar ouders: mijn bewondering is groot en ik wens jullie veel succes.
Gepost door
Joi - dinsdag 18 augustus 2009 - 12:27
Mooi Laura. Ook goed van je ouders! Leren op afstand kan ook. Als je zeilen rond de wereld aan kan (mentaal) kan je al veel zoniet alles. De rest leer je op weg! Sterkte voor de ouders. Veel geluk en ambtenaren: opletten een beetje. Straf helpt echt niemand.
Gepost door
Martin - dinsdag 18 augustus 2009 - 09:44
De leerplicht houdt op bij de gemeente grens, gewoon Laura laten verhuizen naar kennis in een land waar ze het niet zo nauw nemen met de leerplicht en is niemand die er ooit nog een punt van maakt.
Gepost door
Gerard - dinsdag 18 augustus 2009 - 09:41
De oplossing is volgens mij gewoon je uit laten schrijven uit de gemeente also je in het buitenland gaat wonen. Niks geen gezeur meer met leerplicht ambtenaren.Dit is voor haar een te goede gelegenheid om het niet te doen.
Gepost door
H.zweering - dinsdag 18 augustus 2009 - 08:28
wat is nou 2 jaar op een mensenleven die 2 schooljaren kun je later ook nog doen
Volgens mij past dit meisje niet in 1 van de hokjes die voor haar gereserveerd zijn.Zij is dus een bijzonder geval en verdiend ook een bijzonder behandeling.Iedereen kan wel 2 jaar school missen, wat zij in die 2 jaar leert kan geen enkele leerkracht haar bijbrengen. Iemand die 2 keer blijft zitten op school is veel duurder. Laat die staatssecretaris aan het werk gaan en wat nuttigs gaan doen.Laura goede reis en petje af.(tipje voor een ambtenaar hoe zit het met de kinderbijslag voor Laura als ze toch gaat ?Kan je wel even een onderzoeks commissie voor samenstellen)
Gepost door
tOm - maandag 17 augustus 2009 - 21:04
Komt 'r eens iemand met een echte "VOC-mentaliteit", krijgen we dit...Zet hem op Laura! Behouden vaart.
Gepost door
Ivo - maandag 17 augustus 2009 - 17:37
Was dit diezelfde overheid die "verantwoordelijkheid" wilde prediken?Ik word zo ontzettend misselijk van die bekrompen "wij weten wat goed voor u is" mentaliteit! Laat Laura lekker zelf met haar ouders uitzoeken wat goed voor haar is. Als zij straks geen diploma heeft zal ze zelf met de gebakken peren zitten. Ze heeft er alle belang bij haar educatie te regelen en dat hoeft niet altijd precies binnen de gebaande paden van de Gristenregering!Ga lekker je gang meid, maak er een mooie reis van en bewijs ze dat het kan als je maar wilt!
Gepost door
Lara Boons - maandag 17 augustus 2009 - 13:37
Wil de Nederlandse staat nu echt dat Laura thuis blijft en haar in de schoolmoeheid duwt ? Laura gaat meer leren dan achter de schoolbanken te blijven steken. Go go go, en laat Laura opvang hebben door andere zeil(st)ers in die aangetroffen havens.Lara (België)
Gepost door
terra - maandag 17 augustus 2009 - 12:09
Zulke ouders moet je uit de ouderlijke macht zetten! Als het kind niet bij zinnen is moeten de ouders verstandiger te zijn!
Gepost door
Herman - maandag 17 augustus 2009 - 09:30
waar bemoeit die overheid zich mee laat haar gewoon gaan
Gepost door
Marco27 - maandag 17 augustus 2009 - 09:23
Ik vraag me af of het nu werkelijk een race is. Als ik de artikelen over Paula lees, is dit meisje gewoon helemaal verzot op zeilen. Dat was Ellen McArthur ook. Ze leefde voor zeilen. Bij Paula niet anders. Mijns inziens is het "jongste persoon die om de wereld is gezeild" een aardige bijkomstigheid, maar geen doel op zich. Dat dikt de media aan, want dat verkoopt en is sensatie.En Luuk (en andere geleerden), hoe jij je kinderen opvoedt, moet jij vooral weten. De ouders van Paula steunen iets waar hun kind zelf voor kiest en het is aan de ouders hier in mee te gaan, of niet.
Gepost door
Luuk Knol - maandag 17 augustus 2009 - 01:09
Onze dochters zijn dol op zeilen en ook op wereldreizen, en op nog veel meer, maar ze zijn al te oud om mee te doen in deze race. En ook niet eenzijdig genoeg om het te willen, vrees ik. Maar we hebben onder meer een kleindochter van één. Met een goed eenzijdig gerichte opvoeding moet het lukken om haar nog vóór haar tiende op wereldreis te laten zeilen. Dat is vast het beste voor haar. Gáán, zeggen we dan!
wat een enge bemoeizucht van onze overheid
Gepost door
Cees - zondag 16 augustus 2009 - 20:51
deze poging is nog niet de laatste in de rij: het is wachten op de eerste kleuter die de oceaan oversteekt. Trotse ouders !Ik hoop dat Laura papa's droom waar kan maken. Niet huilen als het misgaat, want je mag veronderstellen dat de ouders weten welk risico ze nemen. Realiseer: Het kind gaat heen en komt volwassen terug, in alle opzichten. Ze leert tijdens de reis een veelvoud van de gemiste schoolkennis.
Gepost door
Gijs - zondag 16 augustus 2009 - 20:42
Mijn dochter van 13 vertrekt binnenkort op wereldreis. Ze gaat 2 jaar back-packend rond de wereld en is als ze terug komt volgens ons de jongste persoon die dit heeft gepresteerd. Er zijn in onze omgeving nogal wat vraagtekens bij het plan. Ze heeft echter heel veel ervaring. Van jongs af aan heeft ze met ons lange kampeervakanties gehouden, was al heel jong lid van de scouting en heeft zich ontpopt als een echte einzelgánger die uitstekend voor zichzelf kan zorgen. Toen ze 11 jaar was ging ze al voor het eerst 6 weken alleen kamperen in de vakantie en trok van de ene plaats naar de andere, bijna door half Nederland. Het is een bijzonder kind met een grote droom: back-packend rond de wereld. We zijn heel blij dat we die droom voor haar kunnen realiseren, al hadden we natuurlijk ook onze bedenkingen. Daarom hebben we voor- gesteld deze zomer eerst maar eens een week helemaal alleen in het buitenland rond te trekken. Uit deze trip (ze wilde graag door Engeland trekken) is gebleken dat ze alles uitstekend aan kon. Ze had alleen last van campingbeheerders die haar ouders wilde bellen of het klopte dat ze alleen op pad was. De laatste tijd heeft ze nog heel goed de atlas bestudeerd en we hebben een sateliettelefoon voor haar aangeschaft. Al met al is ze er nu helemaal klaar voor. Alleen jammer dat de leerplicht ambtenaar nu tegenwerkt. Onbegrijpelijk dat je in Nederland niet alle support krijgt die je nodig hebt als je eens met een stoer plan komt. Maar onze dochter gaat toch, ze wil het nu eenmaal graag en een record ligt binnen handbereik.
Gepost door
J.Simons - zondag 16 augustus 2009 - 16:26
Qua zeilen zal laura beslist de reis kunnen maken, daar ben ik niet bezorgd over. Wel vraag ik me af of zij voldoende spierballen heeft om het in the Howling Fifties te redden, en of de geestelijke belasting niet te zwaar is. Het mag beslist geen poging zijn om een record te vestigen. Wat de school betreft, als zij ergens staat ingeschreven en de ouders zijn door "weglopen" niet in staat haar naar school te sturen, weet ik niet hoe de overheid iets tegen de ouders kan ondernemen. Ik zou zelf grote vraagtekens zetten als mijn kind van 13 zou willen gaan.
Ik wil me niet uitspreken over het leerplichtverhaal, en zelfs niet over de leeftijdsdiscussie. Vind het gewoon geen goed idee om eind september de Golf van Biskaje over te steken. Als ouder zou ik haar toch tegenhouden tot juni volgend jaar, zolang zal de aarde nog wel rond blijven.
Gepost door
John Sijms - zondag 16 augustus 2009 - 15:18
Laura heeft meer in haar mars, dan menig azijnzeurder in deze reactierubriek. Zal dus wel met jaloezie te maken hebben van deze groep mensen.
Gepost door
Mark - zondag 16 augustus 2009 - 15:16
Gelukkig zijn er maar een paar mensen als Luuk en Bernadette, de ozo bekende gestudeerde, beste schippers aan de wal, die betweterig het vingertje moeten heffen over alles wat een beetje extreem of anders is. Buiten de box denken is hun wereldvreemd. Elvis Presley moet zich ook zo gevoeld hebben destijds.
Gepost door
Philip v H - zondag 16 augustus 2009 - 15:14
Wellicht een idee dat een ieder zichzelf opvoed naar behoefte ......en een ander ook die vrijheid en lol gunnen, waar bemoeien we ons allemaal mee.......??? GEWOON GAAN LAURA!!!
Waar gaat het hier nu om? Of dat meisje het technisch, fysiek en psychologisch aan kan? Of dat het hier gaat om een (terechte) discussie waar de verantwoordelijkheid ligt? Ik schat de kansen dat ze succesvol de wereld rond zeilt aardig hoog in (even los van de discussie of je dan je HAVO ook succesvol af kan ronde). Het gaat mijns inziens om de vraag waarom dit perse nu nodig is? De jongste ter wereld? Lekker belangrijk als je het niet na kan vertellen (en die kans is altijd aanwezig met de ouders als verantwoordelijken) Mijn mening in een nutshell: uitstellen van acute behoeftebevrediging, sparen en karakter opbouwen. Maar ja, dan heb je geen publiciteit meer ....
Gepost door
Luuk Knol - zondag 16 augustus 2009 - 12:43
Gelukkig zijn er ook nog mensen zoals bv. Bernadette, die met wat meer verstand naar de opvoeding van een 13-jarig kind kijken, dan alleen met een beperkt zeilen-denkraam wat oppervlakkige kreten te slaken. Het gaat natuurlijk in eerste instantie over opgroeien en opvoeden. En dan zijn al die andere vragen over wat een kind op één beperkt terrein allemaal wel of niet kan van lagere orde. Een mens moet nog wel heel wat andere dingen leren, dan alleen maar solozeilen. Bijvoorbeeld het kunnen uitstellen van behoeftebevrediging... Etc. Zie ook het oordeel van mensen die daar echt verstand van hebben in de Volkskrant van zaterdag.
Gepost door
Marco - zondag 16 augustus 2009 - 11:36
Waar bemoeit iedereen zich eigenlijk mee??
Gepost door
Marco - zondag 16 augustus 2009 - 11:35
Waar bemoeit iedereen zich eigenlijk mee!Als mijn dochter van 14 morgen hetzelfde wil doen, kan ik dat alleen maar waarderen en zal ik haar aan alle kanten steunen.Die Laura, die komt er wel. Wereldmeid!
Gepost door
mark - zondag 16 augustus 2009 - 00:10
beste mensen, laat iedereen die gescheiden is en daar hun kinderen de dupe van llaten worden ophouden met berichten sturen. zo nu zijn we de helft va nederland al kwijt laura.en misschien zijn er ouders bij de andere helf die hun kinderen naar school laten fietsen over dijken en wegen waar de auto's om hun oren scheren. zo dat ruimt op.laura go for it girl ze weten allemaal niet waar ze het over hebben
Gepost door
Caroline - zaterdag 15 augustus 2009 - 18:55
Waarom mag ze het niet gewoon proberen? Is wereldzeilen geen topsport? Daar worden toch ook allerlei regels voor aangepast? Ze kan toch ook via de webcam om stopplaatsen 'les' krijgen van volwassene. Zonder uitzondering geen regels. Ik vind dat ze alle support en mogelijkheden moet krijgen van ouders en overheid. Waarom krijgt ze geen sponsorprogramma van de overheid? Eigen initiatief en lef moeten we stimuleren. Wat zijn we trots als land als ze idd de wereld omzeiling gaat halen! Go for it girl!!!
Gepost door
Menno - zaterdag 15 augustus 2009 - 18:26
Merkwaardig dat er zoveel positieve instemming is. Zou er hetzelfde worden gereageerd als Laura in haar eentje op kamers gaat wonen in bijv. New York?Ongetwijfeld is Laura technisch in staat om de wereld rond te zeilen. Ik vraag me echter af of het heel gezond is voor je ontwikkeling om dat ALLEEN te doen en als puber wekenlang in je eentje op zee te zijn. Volgens mij is het niet een vraagstuk voor Laura maar voor de ouders. Laura is vast de beroemde uitzondering op de regel, maar ik denk niet dat er kinderen van 13 zijn die voldoende volwassen zijn om zo'n onderneming (te moeten !!) ondernemen. Wie is eigenlijk degene die wil....
Gepost door
Mathieu - zaterdag 15 augustus 2009 - 14:22
Ze zet echt (onnodig) hoog in met een wereld-omzeiling. Waarom begint ze niet met een rondje Engeland of een Oceaan-oversteek?
Inderdaad Jack, Ook voor jou geldt dat. Immers je schrijft: 'balangrijk i.p.v. belangrijk'.Ook op het onderdeel begrijpend lezen scoor je laag. Immers je verwart mij eerst met een ander!!.Conclusie: eerst school afmaken!!
Gepost door
Thijs - zaterdag 15 augustus 2009 - 11:04
Op mijn zeilreis rond de wereld ontmoette ik vele kinderen van haar leeftijd en jonger die meezeilden met hun ouders. Vele waren in staat om zelf veilig van a naar b te komen zonder tussenkomst van hun ouders. Weliswaar waren ze niet alleen maar men onderschat duidelijk de capaciteiten van deze kinderen.
Wat zou er gebeurt zijn zonder al deze publiciteit? Was Laura dan gewoon vertrokken? Ik wil echter geen oordeel geven; ik ken Laura en haar ouders immers niet. Wat ik wel weet is dat je met een oversteek naar Engeland nog niet genoeg ervaren bent om de wereld rond te zeilen. Verder is het onmogelijk dat ze op deze leeftijd bijvoorbeeld al een Marcom-B heeft. Hoe wil je veilig varen als je niet van de marifoon of DSC gebruik kan maken? Een satelliettelefoon is leuk om met je ouders of je docent op afstand te bellen, maar niet om de havenmeester of dat kruisende schip op te roepen!Dromen is super en ik heb respect voor haar inzet en durf, maar ik heb zo mijn twijfels bij de voorbereiding en vaardigheden voor zo'n onderneming.
Gepost door
Peter - zaterdag 15 augustus 2009 - 09:21
Laura zal wel heel MANS zijn (is dat positief?) maar 2 jaar in haar eentje op zee rondzwerven op 13-jarige leeftijd lijkt me niet goed voor iemands ontwikkeling. Wat is er op tegen dit te doen als ze 16 is, haar school heeft afgemaakt en enigszins "volgroeid" (in meerdere opzichten) is? Jongens, ze is pas 13!
Gepost door
Bernadette - zaterdag 15 augustus 2009 - 00:55
Het meisje is niet tegen te houden, las ik ergens. Hoezo niet tegen te houden? Wat een onzin.... moet je haar geen boot en geld geven voor die trip. als het echt haar droom is dan gaat ze er eerst maar eens voor werken. Maar waarschijnlijk hoort ze bij de kinderen van wie de ouders lijden aan naieve overschatting van hun eigen kroost. Dat dat kroost zichzelf overschat is normaal, dat hoort nou eenmaal bij het kind-zijn, maar dat de ouders hun dochter niet weer met twee beentjes op de grond zetten, is toch schokkend. Hoe volwassen zo'n meisje ook lijkt, er is al vaker onderzocht dat kinderen geestelijk nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn om bepaalde gevaren in te schatten en bepaalde consequenties van hun daden te overzien. Bovendien is het niet afhankelijk van Laura alleen of ze de reis heelhuids kan volbrengen. Je hebt in deze wereld een hele hoop zieke geesten rondlopen (en waarschijnlijk ook zeilen).Ik wil wel eens weten hoe ze denkt een boot met gewapende en door hun lange omzwervingen op zee seksueel gefrustreerde piraten te 'omzeilen' terwijl ze ook nog online in haar kajuit hard zit te studeren voor haar Havo-examen....
Ik ben lid van de naburige Watersport Vereniging in Culemborg, en ken Laura van onze onderlinge zeilwedstrijden op de Lek.Vanaf haar 10e vaart ze alle wedstrijden mee; IN HAAR EENTJE.Ze is al naar Engeland gevaren en heeft vorig jaar een SOLO-vakantie van 6 weken gemaakt op het IJsselmeer.Hiermee heeft ze bewezen dat ze heel veel MANS is.Van mij krijgt ze alle FIAT, ik zal blijven volgen op de Website en ik wens haar ontzettend veel SUCCES.
Gepost door
Ruud - vrijdag 14 augustus 2009 - 21:30
Leerplicht of niet, ik denk dat een kind van dertien, wij sof niet fisiek niet de kracht kan opbrengen om een schip te bemannen. Ik vermoed dat er veel hulptroepen (kosten) onderweg nodig zijn om de reis te volbrengen. Ze wil bv door het panamakanaal, Dit is voor volwassene al een behoorlijk opstakel laat staan een jong en eigenwijs met alle respect een 13-jarig meisje. Maar aan de andere kant .......ik wou dat ik nog kon.
Gepost door
Ron R - vrijdag 14 augustus 2009 - 20:41
Natuurlijk NL op zijn smalst; lekker verkrampend en vermanend een vroeg(zeil-)wijze 13 jarige toespreken. Niets van aantrekken van deze azijnpissers. Eigen koers zetten en daarvan afwijken alleen als de omstandigheden zich heel bijzonder wijzigen. Is mij ook gelukkig door mijn zeilinstructeur geleerd. Laat je niet tegenhouden door al die bemoeials, jij hebt tenminste geleerd je verantwoordelijkheid voor je zelf te nemen. Pa en ma van Laura, houd moed er zijn vele medestanders.
Ik snap dat mensen zich zorgen maken over Laura en wat haar te wachten staat, het is natuurlijk niet niks op je 13e even rond de wereld! Ze weet echt wel waar ze aan begint, en wat school betreft, dat komt echt wel goed, Laura is een slim kind! Na een jaar bij haar in de klas te hebben gezeten ben ik en heel veel anderen erachter gekomen dat ze veel weet. Laura, zet hem op!
Gepost door
colijn - vrijdag 14 augustus 2009 - 20:10
ff met 9 bft. een rondje buiten de pieren van Ijmuiden laten doen. Ouders kunnen meekijken. (en de knrm is nog dichtbij)zulke omstandigheden krijg je toch mee te maken, dus waarom niet meteen kijken of dat wel gaat.ben benieuwd of ze alle drie het dan nog zo'n goed idee vinden.Ik wens haar in ieder geval een behouden vaart. Ik zou het zelf nooit gedaan hebben op die leeftijd.(en wat een gedoe over IQ's school, de overheid, enz. Ik ken genoeg hoogintelligente mensen die nog geen schroevendraaier of schoot kunnen vasthouden, en/of totaal niet sociaal vaardig zijn. dan zie een praktisch ingestelde zeiler met een laag IQ eerder de overkant halen....en school, ach, paar jaar extra is geen probleem toch?)
Gepost door
Bolivar - vrijdag 14 augustus 2009 - 19:32
Een IQ>150, waar haal je dat vandaan? En hoeveel meer dan 150 is dat IQ dan?
Ik ken haar helaas niet maar met goed materiaal en bewezen zeevaardigheid en probleem oplossend vermogen zie ik het probleem niet. Ik hoop op een behouden vaart en zal trots zijn als een Nederlandse deze prestatie weet te volbrengen. Erg bijzonder om door een 13 jarige zo geïnspireerd te worden.
Tja, sommige kinderen zijn nu eenmaal snel "volwassen" (ik heb er ook zo één die vanaf zijn 11e al precies weet wat hij wil, IQ > 150, studeerd ruimtevaart techniek met zijn vingers in zijn neus) en zijn daarbij ook nog eens bijzonder goed ontwikkeld, zo niet intellectueel. Misschien worden ze dat in Den Haag ook nog eens maar in de 56 jaar van mijn leven heb ik dat nog niet meegemaakt! Ik zou zo zeggen: meid, ga ervoor! En laat die onderontwikkelde idioten in Den Haag met hun kinderlijke en niet van enig intellect blijkende regelgeving maar fijn het heen en weer krijgen! En voor die malloten in Den Haag: doe de lagere school eens over en let dit keer wel goed op!
Ik verbaas me in ieder geval over de reactie van vele medewatersporters. Ik heb weing met de de wat neoliberale reacties in de geest van: Doe maar lekker wat je wil en voel je vooral niet geremd door regelgeving in dit kennelijk achterlijke land. Dit is een beschaafd en ontwikkeld land en in zo'n land gaan kinderen naar school. Dat nog helemaal los van de gevaren waar de heer Kwak ook in mijn ogen op wijst.
Van beroep 50 jaar gevaren. Na mijn pensioen 2 x solo rond de wereld gezeild in een 11 meter boot.Vader en Moeder ik zou zeggen stel het nog maar een paar jaar uit. Hou uw dochter aan de wal. Het is geen spelletje daar buiten. Het is zeer gevaarlijk. Als haar wat overkomt is het uw schuld. De kans dat u uw dochter niet terug ziet is heel groot.Getekend een zeeman van beroep en een solo rond de wereld zeiler als een passie. gep. Kapt. W.kwak
Gepost door
Ed - vrijdag 14 augustus 2009 - 19:14
Begin van de week schrok ik me rot. Een meid van 13 alleen op zee. Via haar site schreef ik dan ook gelijk een brief.Inmiddels zijn we vijf dagen verder, en ik ben helemaal om. Meestal is mijn mening niet zo snel te veranderen. 'Laura, jou got power, girl' schreef ik haar dus net. Omdat ik er zo ongerust op was, ben ik gaan zieken en lezen op het net. En voor wat ik kan vinden is de reis best te doen. Laura zeilt al langer solo dus de elementen lezen moet wel lukken.Is het gevaarlijk? Tuurlijk, maar dat is ook fietsen door de stad. Zijn de ouders onverantwoordelijk bezig? Zij weten in elk geval waar hun dochter uithangt. Hoeveel ouders hebben geen idee wat hun tieners buitenshuis uitvreten? 'Mijn kind doet zoiets niet'. En Laura, is dat een spijbelende puber? Ook dat kun je niet zeggen. Zij wil varen én leren. Een doener, die niet als een zak aardappelen de hele dag aan de computer zit te ssmmen.En wat doet Nederland. Alles en iedereen moet in een hokje passen. Echt weer 'Wat de boer niet kent, vreet hij niet'. Voordat u zich nu persoonlijk aangevallen voelt. Ik dacht een week geleden ook in die zelfde hokjes. Laura heeft alleen al met haar voornemen mij een les geleerd. En dat is een prestatie; Ik ben nogal hardleers.Gelukkig valt tussen de regels door te lezen dat de leerplichtambtenaar Laura haar droom lijkt te gunnen. Waarom anders maakt hij bekend in welke gevallen er wel en niet kan worden ingegrepen?!?
Gepost door
Joop Wilms - vrijdag 14 augustus 2009 - 18:37
Het is weer echt Nederland.Het inhoudsloze gelul van de politiek en allelei andere "ambtenaren" of waar ze zich voor uitgeven, moeten hun zegje weer eens doen .. ook staatssecretarissen hebben in Nederland niet veel zinnigs te doen , met dit resultaat achtelijke bemoeizucht heet dat in echt Nederlands. Hoop dat Laura heel veel steun krijgt onderweg... want dat heeft ze echt wel nodig. Laura je bent een dijk van een Meid ...... DOORGAAN ... DOORGAAN zie je veel meer van de wereld dan een stelletje achtelijke Nederlandse bemoei apen..... Ben ooit uit Nederland vertrokken ook om deze belachelijke bemoeizucht van allerlei figuren. STERKTE ik blijf je volgen wanneer je in Portugal bent kom ik je opzoeken. Groeten van WATERSPORTER Joop
Gepost door
Gerben - vrijdag 14 augustus 2009 - 18:33
Ik heb het gevoel dat Men een punt wil maken, de jongste solo vrouw rond de wereld, belachelijk, tanja Aebi was 18 meen ik, dan ben je 5 jaar ouder, 13 net van de lage school, nog brugpieper.Ik ken Laura niet, ze ze beter kunnen zeilen e.d. dan mij, ben niet jaloers, leerplicht valt wel mee te leven. Maar 13 jaar en alleen de ocanen op.NEE vind ik maar niets. wacht tot je 16 of 18 jaar, heb je ook steeds heel veel aan je ervaring die je op gaat doen.Tis gewoon een pretige kwestie van kijk mij nou eens goed zijn en bijzonder.Gatt het door en haalt ze het zonder gedoe...petje af van mij kant.Mijn kids zou ik niet laten gaan op hun 13e.
Gepost door
Eloy - vrijdag 14 augustus 2009 - 18:30
Laura kan zich tijdelijk uitschrijven als inwoner, probleem opgelost!
Gepost door
P.Plancius - vrijdag 14 augustus 2009 - 18:14
Wie kan mij overtuigen van het belang om een nog niet geestelijk ontwikkeld kind de oceaan op te sturen? Vraag eerst eens de mening van Allen McCarty. Zij is een ervaringsdeskundige en is dus een autoriteit om haar mening serieus te nemen.Een zeeman.
Gepost door
paul dokman - vrijdag 14 augustus 2009 - 18:14
ze moeten maar een uitzondering maken je kan haar altijd volgen en eventyueel ingrijpen we moeten blij zijn met zo.n zeiltalent ik zou zeggen gaan goede vaart en succes
Gepost door
Jack - vrijdag 14 augustus 2009 - 18:04
Herstel, ik heb Hemmo verward met Peter van Valen. Mijn excuses aan Hemmo.
Jurispredentie van Nederlandse wetgeving houdt op buiten 's lands grenzen. Hebben we ooit gezien dat de Nederlandse overheid een leerplichtig kind dat door een ouder van buitenlandse afkomst was ontvoerd naar verwegistan heeft teruggehaald of zelfs maar een poging daartoe heeft ondernomen?Maar bij Nieuw Zeeland zal ze niet in haar eentje de territoriale wateren in kunnen varen. Daar moet een persoon jonger dan 16 jaar altijd onder de hoede van een persoon ouder dan 16 jaar staan.Laura moet gewoon gaan varen, maar ik hoop dat ze als 13-jarige in het buitenland ook haar vrijheden kan behouden.....
Gepost door
Ruben - vrijdag 14 augustus 2009 - 17:55
leerplicht ontduiken kan echt niet, dat geldt voor iedere Nederlander. Op die manier kan iedere bemiddelde hobby-ist vrijstelling eisen.
Gepost door
Laurens - vrijdag 14 augustus 2009 - 17:34
Goede reis, en sterkte om alle problemen onderweg het hoofd te bieden.
Gepost door
John - vrijdag 14 augustus 2009 - 17:26
Voogd??? Hoezo, ik lees herhaaldelijk voogd in dit verhaal, zijn haar ouders dan onbekwaam haar op te voeden? Papa vraagt zelfs ontheffing, dus nadenken doet hij zeker, M.i. zeker GEEN voogd nodig. Die regelgeving in Nederland? Laura gaat niet vertrekken in een roeiboot met een pakje brood en een liter karnemelk, ze heeft dus zorgvuldig de risico's afgewogen en vertrekt weloverwogen.GAAN MET DIE BANAAN en ik zal je weblog zeker gaan volgen.Veel succes en een hele goede en leerzame reis.John
Gepost door
Adrie Both - vrijdag 14 augustus 2009 - 17:07
Zonder het meisje, en de afspraken die ze met haar ouders heeft gemaakt, te kennen kan ik er geen oordeel over uitspreken.
Gepost door
Lo Brust - vrijdag 14 augustus 2009 - 17:04
Al jaren zeil ik meestal solo en meestal vanuit de Med naar India en het verre oosten. Heb vele malen mensen met jonge en oudere kinderen ontmoet en alleen maar positieve dingen gezien. En wie anders dan de ouders kunnen beter weten wat hun kind aan kan en zullen het leven van hun kind niet in extreem gevaar willen brengen. Wat ze eventueel de komende 2 jaar aan schoolse kennis mist, kan ze later gemakkelijk inhalen. En de schat van ervaring wat ze opdoet kan niemand haar ooit meer afnemen. Doen Laura, succes
Wat denkt de ouders met hun toestemming voor deze reis ermee te bereikenvan dat kind ermee te kunnen bewijzen? Of is het eigen belang. Foei.En wat denkt dat veel te onvolwassen jong kind ermee te kunnen bereiken. Op TV komen?Door haar jeugde leeftijd is de mogelijkheid voor een verkeerde beslissing levensgroot.Levensgroot is de kans dat volwassenen straks hun leven riskeren om haar hulp te bieden. Verplicht haar eerst de school af te maken en daarna ervaring op te doen.Gebruik toch het gezonde Nederlandse nuchtere verstand. Daarbij staat goed, gezond zeemanschap (ervaring) vooraan.
Gepost door
JV - vrijdag 14 augustus 2009 - 16:55
Wat hebben we weer veel meningen! Jammer dat er zoveel publiciteit is. Ze had beter gewoon kunnen vertrekken. Ik wou dat ik het had gedurfd op die leeftijd!
Gepost door
Marco Cops - vrijdag 14 augustus 2009 - 16:46
heb net gestemd en lijk tot een kleine minderheid te behoren...merkwaardig toch; als je de reacties leest zou je een ander beeld vermoeden. ik denk dat er meer te leren is dan alleen op school, over wat er dan belangrijker zou zijn wil ik me niet uitlaten, dat is voor iedereen persoonlijk. een deel van mijn familie heeft een wereldreis ondernomen, de kinderen kwamen wel wat wild terug, (net als de ouders) maar als je langer op een boot verblijft -in een totaal ander ritme- is het gewoon weer even aanpassen. Ik geloof in ieder geval dat die kinderen er erg veel aan gehad hebben. okee ze waren niet alleen, dat geef ik toe..Je zou -uitgaande van de goede intentie van Laura om onderweg het leerprogramma door te nemen- haar toch kunnen testen bij terugkomst, we weten toch wat de leerstof is die in twee jaar opgedaan moet worden, lijkt mij allemaal niet zo moeilijk. kunnen we haar meteen testen op wat ze daarnaast nog allemaal meer heeft geleerd, en de balans opmaken, zou wel eens nadelig uit kunnen pakken voor de school, want onderweg heb je veel tijd de stof tot je te nemen..., er is veel minder afleiding dan op school, ik vind het het experiment zeker waard!ik hoop dat het haar lukt en dat ze onderweg veel mag leren, uit haar schoolboeken en uit de realiteit!
Gepost door
Jack - vrijdag 14 augustus 2009 - 16:40
Hemmo schrijft : " Als ze dan nog wilt gaat ze maar als ze leerplicht af is." Aan een dergelijk gebrek aan taalkennis is wel te zien hoe balangrijk het is naar school te gaan. Inderdaad, ze gaat juist de beste leerschool van haar leven tegemoet En de Nederlandse regering moet eens stoppen met dictatortje spelen en zich met Jan en alleman en alles te bemoeien.Laura, GAAN, we zijn trots op je !
Gepost door
Luuk Knol - vrijdag 14 augustus 2009 - 16:33
Volstrekte ontaarde bewustzijnsvernauwing om het zinnig te vinden dat het het beste is voor een kind van 13 om solo een lange zeiltocht te ondernemen, laat staan een wereldreis. Dit is nu de ultieme ontsporing van de vertrekkersidiotie. Er zijn wel andere dingen te doen en te leren voor een kind van 13. En als ze later zo nodig alsnog wil, dan heeft ze nog een heel leven voor zich. Opvoedkundig is het al ernstig fout er aan toe te geven, dat iets wat men wil, ook meteen moet. Onmiddelijk onder voogdij stellen en stoppen met die onzin! En waaruit blijkt dat van die beste school van iemands leven eigenlijk voor al dat vetrekken? Mij is geen voorbeeld bekend van maatschappelijk heel nuttige mensen, die dat soort reizen gedaan hebben. Integendeel, die mensen hadden meestal helemaal geen tijd voor dat soort egocentrisme.
Zoals bekend is echt leven in Nederland verboden, doch in heel sommige gevallen kan de minister ontheffing verlenen. Hoe zat het ook alweer met die roemruchte V.O.C.-mentaliteit? Als iemand over die mentaliteit blijkt te beschikken is dat Laura Dekker wel. Ik neem mijn zeilpetje diep voor haar af.
Gepost door
Hans Romers - vrijdag 14 augustus 2009 - 16:18
Laura moet zich niet tegen laten houden. Ze lijkt me geen doorsnee kind van 13 jaar. Haar leven staat al vanaf haar geboorte in het teken van het zeilen. Ik denk dat de gemeente Wijk bij Duurstede er goed aan zou doen wanneer ze proactief mee zouden werken aan deze reis en leerschool.
Nederland op zijn smalst. In plaats van dat we trots zijn op zijn meisje van 13 die een poging wil doen om de wereld rond te gaan in een zeilboot. Moeten er weer een paar "wijze" heren een stok in het wiel steken. Tegen deze "heren" zou ik willen zeggen, duik eens in uw geschiedenis boeken, wat zijn de roots van de Nederlanders. Tegen de ouders van dit meisje zou ik zeggen schrijf haar uit op school, laat haar in het "buitenland" haar opleiding vervolgen. Dat dit over de hele wereld is Tsja daar moet de leerplichtambtenaar dan maar aan wennen. Verder vind ik het moedig van de ouders hun 13jarige dochter te laten gaan. Ze hebben heel veel vertrouwen in hun dochter. En haar dus heel verantwoordelijk opgevoed. Dit meisje wil wat bereiken in haar leven en is geen raddraaier geworden. Ik zeg alleen maar DOEN. En hou een logboek bij op het web als het even kan. Ik wil je graag volgen in je avonturen.
Wat een onzin en gedoe.Kind moet gewoon naar school. Als ze dan nog wilt gaat ze maar als ze leerplicht af is.Je kunt jezelf niet boven de wet stellen.Waar ligt de grens?Is een wereldreis maken belangrijker en stoerder dan het kind wat 3 dagen eerder weg wil om op wintersport te gaan.Kom op zeg. Ik begrijp die ouders niet.Ik vind dat zij in gebreke blijven als opvoeder.Laten ze haar ook gaan als ze twee jaar lang de onderwereld in wil, want dat is ook zo'n ervaring in je leven!! Kortom voogd en afkappen deze onzin.
Gepost door
Hemmo - vrijdag 14 augustus 2009 - 15:47
Laat dat meisje alsjeblieft lekker gaan! Van praktijk leer je veel meer dan in de schoolbankjes. Typisch Nederlands trouwens. Een goed initiatief onder laten sneeuwen met vage regeltjes. Laura: Goede reis en schrijf er een stapel mooie verhalen over !!
Met nog 1 dag te gaan van onze 2 jarige zeilreis rond de wereld, ben ik er van overtuigd dat Laura de beste "school" van haar leven tegemoet gaat. GAAN Laura en je absoluut niet tegen laten houden door de ambtenaren die het leven helaas niet begrijpen....